Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoppepoppe
#1179133
Igår hämtade jag hem min nya 240 från 92. En riktig pärla! Går underbart bra och ser riktigt bra ut.

Men, när jag skulle tanka den så upptäckte jag att det rann bensin under bilen, på högra sidan. Det konstiga är att jag upplevde det som att det bara läckte när jag tryckte in handtaget på pumpen på max, men om jag småduttade lite eller tankade "långsamt" så rann det inte.

Min far tror att det är någon luftventil (?) som läcker när det blir övertryck eller dylikt i tanken, men jag tänker att det kanske är hål i tanken alt. tankröret. Någon som varit med om liknande?

Den läcker inte när man kör, bara när man tankar snabbt, så att säga.

tack på förhand.
av errim
#1179138
Hej o grattis till din "nya" bil!
Låter som att slangen till avluftningen har lossat eller är trasig. Det är en ganska tunn slang som går från påfyllningsröret till kolkanistern framme vid framskärmen. Om du skruvar bort skyddet över påfyllningsröret i bagagerummet kan du se slangen som är kopplad till ett grönt rör som går ner under bilen och framåt.

Annars är rost ett vanligt problem på 240ins tankar, men då främst i skarven/svetsen mellan de två tankhalvorna.
Jag har fått byta tank på min tidigare -88, -91 och åker nog på att byta på min -92 snart då skarven ser rätt anfrätt ut.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1179153
errim skrev:åker nog på att byta på min -92 snart då skarven ser rätt anfrätt ut.
Häll motorolja runt tanken, det tränger in i rosten och stänger ute syre så det får svårare att rosta. Ta en dl från motorn nästa gång du byter olja och gör det till en vana att hälla en "skvätt" där varje gång du byter. Så kanske du slipper byta tank. Går bra med raps, lin eller olivolja också bara det är olja. :lol: Det ska vara något som inte "torkar ut" och bildar en hinna utan det ska alltid vara lite flytande
av hoppepoppe
#1179169
haha den är i så fint skick så den känns nästan "ny" ;)

Tack, jag ska kolla detta! Iom att den inte läcker förutom när den tankas känns det som att det inte är hål i tanken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1179210
hoppepoppe skrev:haha den är i så fint skick så den känns nästan "ny" ;)

Tack, jag ska kolla detta! Iom att den inte läcker förutom när den tankas känns det som att det inte är hål i tanken.
Jag svarade egentligen på "errims" svar. "Men "smörja hjälper även på gamla länsmän". Så sa' dom "gamle" häromkring förr, men då var det att hälla brännvin i den lokala polismakten. Det kan man väl inte göra nuförtden, väl? Olja lite här och där är nyttigt både i dörrar och tröskellådor. Även om du lyfter på mattorna (i bilen alltså :lol: ) och lite olja i hörnorna, alla skarvar och och plåtkanter. Oljan "kryper" så den söker sig själv dit den gör mest nytta
av NilsO
#1179227
Tror inte det har med slangen till kolkanistern att göra.

Däremot med någon av slangarna mellan tanken och påfyllningen. Jag tror det går en grov slang (som bensinen rinner nedåt i) och en tunnare (där luft och ångor slinker upp igen, så de kan tas om hand av utsuget i påfyllningshandtaget). Är möjligen lite olika på olika årsmodeller, jag har inte jättebra koll på 240. Men leta dig från tankarmaturen och uppåt så hittar du nog en spricka.
av hoppepoppe
#1179433
Var och tankade idag igen och testade då att tanka på "halvfart", alltså att jag inte pressade pumphandtaget till max. Det rann ingenting men när tanken blev full så började det att rinna igen. Det såg ut att komma från ovansidan på tanken, men visst sitter anslutningen från tankröret på sidan på tanken? Isånafall tänker jag att det kanske är i skarven mellan tanken och röret som problemet sitter som någon skrev.
Kollade för övrigt luftslangarna och dom satt fast och verkade vara i bra skick.
Användarvisningsbild
av Mr B
#1179533
Jag hade en Volvo 360 för många år sedan som gjorde lite likadant, det läckte bensin när jag tankade fullt. Då var det en slangklämma där påfyllnadsslangen anslöt mot tankens lilla rörstump som hade rostat av. Fast hade det varit så enkelt hade du säkert hittat det redan, men det går ju att kolla alla anslutningar förstås... :roll:
av hoppepoppe
#1179674
Mr B skrev:Jag hade en Volvo 360 för många år sedan som gjorde lite likadant, det läckte bensin när jag tankade fullt. Då var det en slangklämma där påfyllnadsslangen anslöt mot tankens lilla rörstump som hade rostat av. Fast hade det varit så enkelt hade du säkert hittat det redan, men det går ju att kolla alla anslutningar förstås... :roll:
Var på en verkstad idag och hittade felet. Det är tätningar och packningarna i skarven tankröret-bensintank som läcker. Lyckligtvis hittade jag delarna billigt på en sida så det ska nog fixa sig! Kanske man ska passa på att byta hela tanken när man ändå är i farten?..
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]