- tor 08 jun 2017, 04:46
#1178158
Hej igen gott folk.
Hört mycket om B230K snurran och dess förgasare Solex-Cisac. Vissa säger att det inte är en fråga om om utan när den ska fallera och att det är ett rent helvete att felsöka denna vakuumstyrda historia. Jag tänkte därför som försäkring införskaffa mig en Weber 36/36 DCD (som skall passa på B230K insuget med lite filning av fästhålen) som skall vara en klassiker tydligen, ska funka bra på denna motor enligt många, tänkte ha den liggande till Solexen till slut bestämmer sig för att ge upp, om den nu gör det (sett B230K vagnar som rullat 40000mil och min har bara rullat 17500mil i skrivande stund).
Det jag undrar är om jag åker på att byta tändsystem också? REX heter tändsystemet som sitter på B230K original, brytarlöst system med knacksensor, vevaxelgivare och MAP-Sensor (ja det är mapsensor/tryckgivare trots förgasare), ej ställbar tändning utan det är en primitiv styrdator som sköter allt det. Funkar den med en helmekanisk, klassisk förgasare som Weber DCD eller är det någon som har koll om tändsystemet pratar något med förgasaren i B230K original, alltså att jag måste riva det också och montera typ B230A tändning?
Tack på förhand!
Hört mycket om B230K snurran och dess förgasare Solex-Cisac. Vissa säger att det inte är en fråga om om utan när den ska fallera och att det är ett rent helvete att felsöka denna vakuumstyrda historia. Jag tänkte därför som försäkring införskaffa mig en Weber 36/36 DCD (som skall passa på B230K insuget med lite filning av fästhålen) som skall vara en klassiker tydligen, ska funka bra på denna motor enligt många, tänkte ha den liggande till Solexen till slut bestämmer sig för att ge upp, om den nu gör det (sett B230K vagnar som rullat 40000mil och min har bara rullat 17500mil i skrivande stund).
Det jag undrar är om jag åker på att byta tändsystem också? REX heter tändsystemet som sitter på B230K original, brytarlöst system med knacksensor, vevaxelgivare och MAP-Sensor (ja det är mapsensor/tryckgivare trots förgasare), ej ställbar tändning utan det är en primitiv styrdator som sköter allt det. Funkar den med en helmekanisk, klassisk förgasare som Weber DCD eller är det någon som har koll om tändsystemet pratar något med förgasaren i B230K original, alltså att jag måste riva det också och montera typ B230A tändning?
Tack på förhand!