Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1178158
Hej igen gott folk.

Hört mycket om B230K snurran och dess förgasare Solex-Cisac. Vissa säger att det inte är en fråga om om utan när den ska fallera och att det är ett rent helvete att felsöka denna vakuumstyrda historia. Jag tänkte därför som försäkring införskaffa mig en Weber 36/36 DCD (som skall passa på B230K insuget med lite filning av fästhålen) som skall vara en klassiker tydligen, ska funka bra på denna motor enligt många, tänkte ha den liggande till Solexen till slut bestämmer sig för att ge upp, om den nu gör det (sett B230K vagnar som rullat 40000mil och min har bara rullat 17500mil i skrivande stund).

Det jag undrar är om jag åker på att byta tändsystem också? REX heter tändsystemet som sitter på B230K original, brytarlöst system med knacksensor, vevaxelgivare och MAP-Sensor (ja det är mapsensor/tryckgivare trots förgasare), ej ställbar tändning utan det är en primitiv styrdator som sköter allt det. Funkar den med en helmekanisk, klassisk förgasare som Weber DCD eller är det någon som har koll om tändsystemet pratar något med förgasaren i B230K original, alltså att jag måste riva det också och montera typ B230A tändning?

Tack på förhand!
#1178175
Förgasarna på dessa bilar är inte så komplicerade som dom är bara för att Volvo ville jävlas med framtida ägare :roll: :lol: Utan det är för att klara avgaskrav och hålla bränsleförbrukningen på en "rimlig" nivå. Och dom har lyckats ganska bra med det. Hela vakuumslangar är ju lätt att hålla koll på, men dessa ventiler (backventiler) är svårare. Tror inte du kan få en bättre bränsleekonomi med Weber än vad "K"-motorn i gott skick har. Det största (förutom felkopplade vakuumslangar) felet på dessa förgasare är nog att det vakuumstyrda "andra steget" inte går tillbaka till sitt stopp, utan är lite öppet hela tiden. Dessa motorer försvann ju när nya strängare krav infördes 1989-01-01, det går inte att "styra" en förgasare mot Lambda och katalysator. Jag tycker du ska kolla med Bilprovningens (transportstyrelsen??) telefontjänst om det överhuvud taget är tillåtet att göra. Tror nog att det är så, men kolla före är alltid bättre än att få "bakläxa" på besiktningen.
Jag jobbade som bilmek vid den första "stora" avgasreningslagändringen 1976 och då var det bara Sverige som hade dessa regler så det var ännu värre då med slangar och ventiler, Bilarna byggdes om (i många fall) av Svenska generalagenter för att klara dessa då mycket svåra gränsvärden. Bl.a såldes det bilar av -75 års modell i flera år och vissa (Saab 96) fick säljas med dispens från dessa regler tills den slutade tillverkas -78. Sedan när detta började krångla en bit in på -80-talet fanns det inga reservdelar till en del märken. Jag vet att då "plundrades" äldre Ford Cortina GT på sina Weberförgasare till framför allt Opel.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1178567
lennarte skrev:Förgasarna på dessa bilar är inte så komplicerade som dom är bara för att Volvo ville jävlas med framtida ägare :roll: :lol: Utan det är för att klara avgaskrav och hålla bränsleförbrukningen på en "rimlig" nivå. Och dom har lyckats ganska bra med det. Hela vakuumslangar är ju lätt att hålla koll på, men dessa ventiler (backventiler) är svårare. Tror inte du kan få en bättre bränsleekonomi med Weber än vad "K"-motorn i gott skick har. Det största (förutom felkopplade vakuumslangar) felet på dessa förgasare är nog att det vakuumstyrda "andra steget" inte går tillbaka till sitt stopp, utan är lite öppet hela tiden. Dessa motorer försvann ju när nya strängare krav infördes 1989-01-01, det går inte att "styra" en förgasare mot Lambda och katalysator. Jag tycker du ska kolla med Bilprovningens (transportstyrelsen??) telefontjänst om det överhuvud taget är tillåtet att göra. Tror nog att det är så, men kolla före är alltid bättre än att få "bakläxa" på besiktningen.
Jag jobbade som bilmek vid den första "stora" avgasreningslagändringen 1976 och då var det bara Sverige som hade dessa regler så det var ännu värre då med slangar och ventiler, Bilarna byggdes om (i många fall) av Svenska generalagenter för att klara dessa då mycket svåra gränsvärden. Bl.a såldes det bilar av -75 års modell i flera år och vissa (Saab 96) fick säljas med dispens från dessa regler tills den slutade tillverkas -78. Sedan när detta började krångla en bit in på -80-talet fanns det inga reservdelar till en del märken. Jag vet att då "plundrades" äldre Ford Cortina GT på sina Weberförgasare till framför allt Opel.
Jag tror du missuppfattar ts fråga här en del. Du har rätt i att när K motorn fungerade som tänkt så var den
bränslesnål.
Men, det jag tror ts menar är att när denna förgasare börjar krångla så finns det 2 alternativ.
1. Byta till en Weber.
2. Köra bilen till skroten. För ingen vill ta med tång i en krånglande förgasare från en K motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1178664
dalle76 skrev: Jag tror du missuppfattar ts fråga här en del.
Nää, de gjorde jag inte. Jag vara förklarade "läget". Dom är krångliga när det krånglar och det är en enkare att byta förgasare, men det är inte säkert att det (totalt sett) bli bättre. Pierburg (eller Solex) är ju inga dåliga förgasare utan det är "kringutrustningen" som ställer till det. Förgasare med vakuumstyrd andra steg är ju inte någon raketforskning precis, det har ju funnits sedan -70-talet i alla fall så "rensar" man kringutrustningen så får man en "vanlig" 1-portsförgasare med vakuumstyrd andrasteg. Då har man kanske en ekonomiskare förgasare än en 2-portsförgasare (Tyska Fords V6-or på -60 och -70-talet) eller en enkelförgasare med tvångsstyrt andrasteg som fanns på -60-talet
#1179272
Jo den går sjukt billigt i nuläget. När jag köpte bilen räknade jag med 1l/milen blandat men den har snittat runt 0,8-0,9. Fått ner den till 0,73l/milen trots snitthastighet 110 på landsvägen, och allt detta med 4-växlad M45!

Så nej jag har inte bråttom och byta förknasare den funkar finfint i dagsläget men hört från ack så många håll att det är en tickande bomb, säkert många som tar i och överdriver dock. Kört snart 3000mil med bilen sen jag köpte den och den har startat och gått felfritt i alla väder och temperaturer mellan -30 och +30, förutom en defekt vevaxelgivare som gav ganska luriga symptom men det fixade jag innan jag ens kört 100mil med bilen.

Men fallerar denna förgasare så kommer jag byta till Weber DCD, även om soppaförbrukningen blir lite sämre. Många som kört denna uppgradering och säger att B230K lirar på jävligt fint med en tvåports Weber som matar den.

Det jag inte fått klart för mig är som sagt min huvudsakliga fråga, kommer jag måsta byta bort tändsystemet mot något ställbart system?
#1179421
L
Snusebuse skrev:många som kört denna uppgradering och säger att B230K lirar på jävligt fint med en tvåports Weber som matar den.
Vilken bil skulle inte "lira" wed en Weber?? Jag hade en gång (under några år) en Volvo PV med trimad B20 motor och utrustad med 2 st 2-ports 38 mm Weber DCOE. Funkade kanon. . :lol: :lol: :lol:
Rör till EGR-ventilen

Jag söker efter ett rör som sitter mella[…]

20230319_132753.jpg

Uppdatering! Bilen får bränsle, men in[…]

Löjliga priser XC70

https://www.blocket.se/annons/varmland/volvo_xc70[…]