Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1177231
Det finns absolut. Vilket 52mm instrument som helst passar. Jag vill dock avråda från Biltemas varvräknare, väldigt dålig kvalité.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1177712
Titta på Tradera, men du får nog hålla koll ett tag. För 10 år sedan var de ganska vanliga och priserna var OK, nu är allt detta mycket mer sällsynt och priserna är ofta därefter...
av boney
#1178623
Det är enklare att hitta på ebay.
gissar på att du har en klocka till vänster om hastighetsmätaren?
då kan en sån här passa alldeles utmärkt: http://www.ebay.com/itm/Volvo-240-245-T ... 1e&vxp=mtr

eller denna om du inte är intresserad av klocka: http://www.ebay.com/itm/1989-1993-Matte ... UV&vxp=mtr

enligt mig väldigt enkel att montera men behövs instruktioner så kan jag koppiera de jag har.

Notera att de stora varvräknarna finns med en matt yta och en som är lite blankare.
av Mogge92
#1180492
dalle76 skrev:Går det ens att finna en sådan och om var kan man köpa en?
nu när bilen blir godkänd till 2019 vore det kul och värt att skaffa en.


Är du på jakt efter en volvo original mätare? ska det vara en liten eller stor som sitter bredvid hastighetsmätaren?


mvh Mogge
Användarvisningsbild
av dalle76
#1181219
Mogge92 skrev:
dalle76 skrev:Går det ens att finna en sådan och om var kan man köpa en?
nu när bilen blir godkänd till 2019 vore det kul och värt att skaffa en.


Är du på jakt efter en volvo original mätare? ska det vara en liten eller stor som sitter bredvid hastighetsmätaren?


mvh Mogge
Helst en original. Fast en liten. För mycket jobb att ändra i original instrumentet.
av PNI
#1209653
Letat på bilskroten?
Visst har största utskrotningsvågen av 240 passerat men inte sista exemplaret.
Lättare att hitta stora varvräknaren då den satt fabriksmonterad och lilla varvräknaren alltid är eftermonterad.
Om det är bilen i din profil 88A så är det en vdo med halvmatta mätartavlan.
Glöm inte plastpluggen som ska täcka hålet för vredet som fanns för att ställa klockan (gäller stora varvräknaren)Relativt lätt att byta till den stora. Monterade min med instrumentet på plats då det bar mig mot att bryta plomberingen till hastighetsmätaren.


Före 86 fanns både VDO och yasaki och blanda fabrikat går inte. (stora)

52 mm räknaren är dock alltid Vdo fabrikat och går att kombinera med huvudinstrument yasaki.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1209694
PNI skrev:Letat på bilskroten?


Före 86 fanns både VDO och yasaki och blanda fabrikat går inte. (stora)

52 mm räknaren är dock alltid Vdo fabrikat och går att kombinera med huvudinstrument yasaki.
hur gör man då? har nämligen yazaki på min, finns det nån info om hur man plockar bort instrumentet förresten?

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]