Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1176895
Fick som sagt en tvåa på glappt hjullager. Dock inga missljud. Går det att spänna eller måste man byta?

En annan fråga. Två nummer två. Wiren till handbromsen Höger gick av på bromsbänken. Enkel guide att byta om någon har? Här är kopiöst med mygg just nu så kortast tid som möjligt att skruva är att föredra. Varför har inte min bil besiktningstid en månad tidigare för?
#1176913
dalle76 skrev:Fick som sagt en tvåa på glappt hjullager. Dock inga missljud. Går det att spänna eller måste man byta?
Är de samma som 740 (har inte koll på det) så finns det en äldre modell (med saxpinne) som man kan justera. Tänk bara på att det ska vara ett litet glapp annars går det varmt. Senare modeller (utan saxpinne) är spänn i "botten" och du får byta om det är glapp. Skiljer någonstans omkring -88
dalle76 skrev: En annan fråga. Två nummer två. Wiren till handbromsen Höger gick av på bromsbänken. Enkel guide att byta om någon har? Här är kopiöst med mygg just nu så kortast tid som möjligt att skruva är att föredra. Varför har inte min bil besiktningstid en månad tidigare för?
Handbromsen har en hel kabel till var sida så det är inte bytt i en "handvändning", men en del jobb gör du innifrån kup'en
#1177015
Har kollat upp hjullager, 240 har den äldre typen av hjullager "to the bitter end". Så det går stt justera. Gör så att du tar bort kapseln, saxpinne och e.v plåtblecket, dra fast muttern, lossa sedan muttern (snurra på hjulet) precis så mycket att det känns ett litet glapp. Då är det lite "mån" åt båda hållen till att få i saxpinnen igen. Jag bruka torka rent kapseln invändigt och fylla på med nytt fett. Handbromskabel har jag aldrig bytt på 240, dom var fortfarande ganska nya när jag slutade som bilmek.
#1177035
Under alla år jag besiktade min 240 tror jag det var två gånger besiktningen ville slå ner på glappt hjullager fram, men båda gångerna stod jag på mig och då tog de in en second opinion från en annan besiktningsman och då fick jag rätt båda gånger ;). Lite glapp ska det ju vara så de inte går varma.
#1177040
lennarte skrev:Har kollat upp hjullager, 240 har den äldre typen av hjullager "to the bitter end". Så det går stt justera. Gör så att du tar bort kapseln, saxpinne och e.v plåtblecket, dra fast muttern, lossa sedan muttern (snurra på hjulet) precis så mycket att det känns ett litet glapp. Då är det lite "mån" åt båda hållen till att få i saxpinnen igen. Jag bruka torka rent kapseln invändigt och fylla på med nytt fett. Handbromskabel har jag aldrig bytt på 240, dom var fortfarande ganska nya när jag slutade som bilmek.
Tack glappet är nu åtgärdat. Skall torka ur och lägga i nytt fett. Det började regna så jag tryckte på kappseln direkt för att hindra att det kommer in vatten.
#1177043
frasse4 skrev:Under alla år jag besiktade min 240 tror jag det var två gånger besiktningen ville slå ner på glappt hjullager fram, men båda gångerna stod jag på mig och då tog de in en second opinion från en annan besiktningsman och då fick jag rätt båda gånger ;). Lite glapp ska det ju vara så de inte går varma.
Jo det är sant. Men nu fick jag ju några till tvåor så ombesiktning skulle jag inte sluppit ändå.
Jag hade förväntat mig mer tråkiga tvåor som att det läcker bensin vid full tank eller rosten runt genomslagsgummina vid stötdämparfästet bak.
Inte den roligaste svetsning direkt.
#1177098
frasse4 skrev: två gånger besiktningen ville slå ner på glappt hjullager fram, men båda gångerna stod jag på mig och då tog de in en second opinion från en annan besiktningsman och då fick jag rätt båda gånger
Jag tror att dom som besiktigar idag inte är så vana med denna typ av hjullager (dom på pesonbilssidan är ju så unga). Nästan alla bilar idag är ju framhjulsdrivet och då är det samma typ av hjullager som senare 740 och frammåt. Då tolereras inget glapp. Jag besiktigar alltid Volvon på lastbilssidan (där finns dom gamla "rävarna" som varit med några år) för jag har alltid ett släp med. Det blir kanske problem framöver för från och med nästa år är det besiktning vart annat år på Volvon, och jag har 2 släp (är ju redan vart annat år), ett lätt släp med flak (bromsat 750 kg) och min båttrailer (bromsad boggie 1800 kg). Så det har varit bra att ha med ett släp varje år, det är ju lite bromsar att smörja upp. I alla fall på båttrailer. ... :roll: Får se om jag kan få frugan att ta med det ena :lol: :lol:
Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]