Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombikummu
#1176560
Hej.
Bil 245 -90 med M47 (om jag förstått det rätt)
Har fått allt svårare att få i växlarna, plus att det uppkommit missljud vid nedtryckt koppling samt vid uppsläppt koppling på friläge. Upptäckte igår att bilen även "driver till" när man släpper upp kopplingen i friläge.
Vid körning, så "tar" kopplingen normal högt upp. Har väl lyssnat lite extra under färd på eventuella missljud och tycker det "viner" på 3:an och låter mer än vanligt överlag.
Har gjort försök att kolla växellådsoljan, och konstaterat att olja finns (svart och i okänd mängd). Påfyllningspluggen hade någon runddragit tyvärr. (Ska försöka(har slut gas såklart) svetsa på en mutter)

Vad är problemet? Urtrampningslager? Koppling? Olja?
Är det ett stort jobb att fixa?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1176593
Det sitter ett "stödlager" för ingående axeln i växellådan som ofta glöms bort vid kopplingsbyte (sitter i vevaxeln). Det håller i.f.s väldigt länge, men någon gång tar ju allting slut. Det låter på din beskrivning att det skulle kunna vara det. Detta lager arbetar "bara" vid nertryckt koppling och växel i. När du har växel i friläge (eller kör med växel i) så ska ingående axeln snurra med motorvarvet och då står detta lager still (följer ju vevaxeln). När du då "trampar ur" ska ingående axeln stanna (annars får du inte i växeln) och då börjar det lagret snurra igen. Är detta lagret dåligt och "trögar" blir det svårt att få i växlar för då följer ingående axeln motorvarvet och synkningaena får svårt att arbeta. Kan ju även vara fel på lagret till ingående axeln också, särskilt om du har lite och dålig olja i lådan, Då kan det hjälpa att byta oljan, eller i alla fall fylla på. Annars är nog lådan "körd".
Just M47 är ju "känd" för att vara känslig för fel och/eller dålig olja
En M12 mutter som är fasad invändigt från båda håll, så är den lätt att knacka på och lätt att MIG-svetsa på ganska hög effekt, så släpper pluggen nästan av värmen endast. Jag fick göra så på 3 av 4 pluggar när jag bytte oljan i både växellåda och bakaxeln på min 745-a
av kombikummu
#1177575
Har nu bytt olja (omständligt: gas slut, svetstråd slut, batterier i hjälmen slut). Såhär ser det ut nu;
Fortfarande svårt att få i växlar.
Det viner om växelådan under färd. På alla växlar.
Det låter illa, som av dåligt lager, när man släpper upp kopplingen i friläge.

Är lådan "körd"?
Eller kommer man undan med byte av koppling och lager/urtrampningslager?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av kombikummu
#1177578
kombikummu skrev:Har nu bytt olja (omständligt: gas slut, svetstråd slut, batterier i hjälmen slut). Såhär ser det ut nu;
Fortfarande svårt att få i växlar.
Det viner om växelådan under färd. På alla växlar.
Det låter illa, som av dåligt lager, när man släpper upp kopplingen i friläge.

Är lådan "körd"?
Eller kommer man undan med byte av koppling och lager/urtrampningslager?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Att oljan behövde bytas ut och fyllas på, blev uppenbart .-det var för lite och rejält svart olja i lådan. Tog en provtur och det verkar lite bättre än tidigare. Dock kvarstår problemen.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1177783
Lådan är samma på alla dock får du ta 240ins spak ställ o flytta över om du tar en annan ev skifta sprängkåpa om du tar från bil med förgasare eller 230f lh 2.2 för att få plats med svänghjul givaren

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1177804
Det vill säga, byter du bara växelllådan så är det "grönt" glöm inte att kolla och e.v byta lagret i vevaxeln. Du måste då "ta ner" kopplingen. Då kan du "kolla igenom" dom delarna också
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]