Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1178923
Schmoyoho skrev:Bara fördelare och styrenhet/tändbox som behövs då...? Samt kablage, det är jag också lite osäker på hur man ska få tag på om man inte har turen att hitta en fördelare/box med sladden kvar.
Om jag fattat rätt (har inte gjort detta själv) så plockar man delarna från 240 bara för att både tänd och bränslesystemet är eftermonterat på 240 (till skillnad mot 740) så det är en "egen" kabelhärva som ligger "upptill" den "ordinarie" kabelhärvan. På 740 får man "öppna upp" ordinarie kabelhärva och "plocka ut" kabel för kabel. och det är bara B230 "A" och "K" som har dessa fördelare på 740. På 240 finns ju "E" och "T" fördelare också, men där är nog tändkurvorna sämre för "A" motorn. Bara man tar allt från samma bil kan man vara säker på att det passar ihop.
Det sitter en tändförstärkare/tändmodu/effektsteg (har många namn) som också måste tas med liksom (e.v) förkopplingsmotstånd och då tändspole
#1178926
FordPrefect skrev:Uppdatering.

Ställde upp tomgången - innan låg den på drygt 600 rpm - nu ca. 900 rpm.

Kvar att göra är att kolla tändningen och brytaravståndet.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Då finns det hopp om en semesterresa i år också...... :roll:
Om du ändrar tändningen så ändras ibland tomgången beroende på hur fel tändläget är/var, så egentligen gör man det i omvänd ordning
#1179006
Jo - men för att kolla tändningen behöver man ju ha en fungerande tomgång ;-)

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
#1179112
Du kan ha en poäng där... :lol:
Jag brukar alltid göra en grundinställning när jag justerat brytarna med en provlampa eller med startmotorvarv och stroboskåp så jag vet att jag är ungefär rätt. sedan är det ganska "difus" tändpunkt på dessa gamla motorer med mer eller mindre slitna fördelare så ofta räcker det med en grundinställning. Det mest väsentliga är egentligen att tändningen står rätt på varv, alltså när vikterna är fullt ute ska tändningen stå c:a 38º på en trimmad B20 motor. Skulle tro att det är ungefär samma på B21 motorn, det är vid c:a 3500 - 4000 varv. Sedan var det är där emellan kan man inte göra något åt. Ofta får man då justera det lite på tomgång om det blir alldeles fel eller byta fördelare. Nu har jag inte dom exakta specifikationerna på B21 motorn men det går säkert att söka på, eller kolla efter "Volvos gröna" handböcker.
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]