Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1176255
Hej!

(Första inlägget - har sökt lite men gör en egen tråd).


Äger en Volkswagen husbil med utbytt motor till en B21A förgasare, brytartändning.

Då jag var osäker på kamremens status bytte jag själv remmen men nu är tomgången mycket dålig :-(
Med "gamla" remmen var tomgången lite dålig i början - fick starta med choke och motorn tjuvstoppade i början tills den fått upp lite värme och man kunde börja minska choken - när motorn väl var varm så gick den obehindrat på tomgång men kunde eftertända ibland när man stängde av motorn.

Jag bytte kamremmen och spännarrulle och såg till att motorn var "nollad" innan jag tog bort den gamla remmen.
För att vara på den säkra sidan så markerade jag "nollningsläget" på dreven och kuggarna på den "gamla" remmen och förde över dessa markeringar till den "nya" remmen.

Vid första försöket ställde jag rotorns markering och markeringen på fördelaren i linje med varandra - då stämde inte markeringarna på dreven och de "egna" markeringarna på remmen överens och motorn startade inte alls.

Lossade remmen igen och ställde nu in dreven och de egengjorda markeringar på remmen mot varandra (så som den gamla remmen var innan bytet).
Nu är markeringen på rotorn några millimeter (medurs) efter markeringen på fördelaren.

Motorn startar men går knappt alls på tomgång och man får laborera med chokläge och gaspådrag för att över huvud taget få motorn att starta.
När motorn väl går så finns det knappt någon tomgång - den dör direkt då man släpper gasen - jag kunde knappt köra runt kvarteret utan motorn dog så fort som jag släppte på gasen.

Motorn känns även lite "seg" - som att den inte svarar direkt på gasen utan med lite fördröjning först.

Tomgångsventilen fungerar - den "klickar" när man sätter på tändningen och tändstiften är nya.


Jag har inte ställt brytarspetsarna (har mätinstrument med kamvinkelsmätare) eller tändningen efter kamremsbytet (har tändinställningslampa).

Kan det hjälpa med brytare- och tändinställning för att få fason på tomgången ifall den gamla remmen var lite "uttöjd" i förhållande till den nya?
Eller kan det vara så att man ligger någon kugge fel på mellandrevet?


Jag är mera van att mecka med Citroëner så finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som kan tänkas ge en hjälpande hand (mot betalning förstås) så tar jag tacksamt emot hjälpen då vi gärna vill kunna åka ut med husbilen i sommar...


Lägger in några bilder om det är till hjälp:

Bild

Bild

Bild

Bild

//Åke
#1176284
Sådant här är nästan så att man måste prova på plats. Det blir lite svårt att hitta ett fel när det är så många felmöjligheter.
Men rent allmänt, Markeringen i fördelaren är inte någon precision. Det är en ganska grov markering som dessutom är beroende av den aktuella förtändinställningen. Har du funderat på brytarlös tändning? Då ställer du in tändningen en (1) gång och den gäller för all framtid. Det finns ju satser som man sätter i en befintlig fördelare och dom ersätter brytarspetsarna och kondensatorn. Skulle fördelaren vara utsliten, det händer, så finns det ju: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73 Det är alltså en helt ny fördelare med modern elektronik. Dyrt? Ja, men tänker man använda sin bil under en längre tid så är det nog en bra investering. Och även en ny "originalfördelare" med brytarspetsar kostar också några tusenlappar.
Sedan finns det en "medelväg" att sätta i ett "Volvo Original" brytarlöst system. Då får man ta ett från en tidig Volvo 240 där systemet inte är integrerat med någon datoriserad motorstyrning. T.ex från en E-motor. Men risken finns ju att en sådan fördelare också har sett sina bästa dagar. Så här kan ett sådant system se ut:

Bild

Det här är från någon tidig 240-modell. En liten anmärkning: Man ser att det är två förkopplingsmotstånd. Det gäller bara i 260-modellerna. 240 har bara ett motstånd. Det märkliga är att man har samtidigt bara ritat fyra tändstift!
Och som en avslutning, har du "koll" på att förgasaren är i god kondition? Det finns ett instrument till överkomligt pris för att ställa in förgasaren: https://verktygsboden.se/specialverktyg ... e-plug-kit Detta är ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Det följer med en färgkarta så att man kan ställa in förgasaren "så nära rätt man kan komma." Det finns flera filmer på YouTube om Colortune.
#1176286
Tack för svaret men jag tror inte att ett brytarlöst system för någon större skillnad.

Motorn gick ju bra innan rembytet så jag tror nog att de blev något galet när jag bytte remmen...

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
#1176346
En ny rem har gula streck på "ryggen" som stämmer överens med märkena på dom 3 kugghjulen, montera remmen efter dom. På vevaxelhjulet sitter märket "till synes" fel men om man lägger dom 2 strecken mot märket först och sedan monterar remmen mot dom andra 2 markeringarna så funkar det. Sedan finns det en "nollinje" man kan använda om man är osäker på märkningarna och då "stämmer" märket på vevaxeln mot kamaxeln
kamremvohc.gif
kamremvohc.gif (3.74 KiB) Visad 3434 gånger
Det är alltså en rak linje från märket på kamaxelhjulet genom centrum på skruven i centrum ner till märket på vevaxelhjulet och genom centrum på vevaxeln. då ska rotorn peka på märket i fördelaren (eller i närheten). Några m.m hit eller dit har mindre betydelse. Vevar du runt motorn så stämmer märkena på remmen aldrig mer, då får du "gå" efter märkningen på bilden
av Arne
#1176479
En billig och bra elektronisk tändning hittar du på skroten. Ta fördelare, tändspole, styrenhet och kablage från en 240 eller 740 med B230A motor, eller från en bil med B200A motor. Du får då en bättre tändkurva än med gamla B21 fördelaren.
#1176504
Har läst många inlägg bl.a av Rådlös angående att knycka komplett brytarlöst system men blir aldrig klok på vad jag behöver när man börjar leta. Det är dåligt med självplockar i mitt närområde så det är isf bildelsbasen som gäller.

Hur nya bilar kan man plocka från? Funkar det från vilken A-motor som helst, B21A, B23A m.fl eller måste det vara någon särskilt motor och årsmodell? Eller bil, funkar valfri 240/740/940 med rätt motor/årsmodell? Nyare bilar har jag förstått inte funkar men vilka? Gäller tändning till en B21A i mitt fall också. Samt hur är det med att kombinera grejer? Kan man ta en fördelare från en B21A, databox från en B230A och spole från en B200A?

Eller om det finns någon reservdelskatalog eller dylikt man kan kika i?
#1176527
Det finns ju en handfull firmor som säljer delar till äldre Volvomodeller. Men om man tar delar från en skrot eller motsvarande bör det säkert vara samtliga delar ur samma bil. Och helst samma modellserie. Alltså 200- serien eller 700-serien o.s.v. Det elektroniska systemet på bilden som jag la in längre upp, fanns i ett par olika upplagor. Jag vet dock inte vilken det är på bilden. (Ur en verkstadshandbok för 200-serien). Men som sagt, tar man allt ur samma bil så är det nog en stor chans att man har "träffat rätt". Men som jag skrev tidigare, upp t.o.m. E-motorn (K-Jet) tror jag man kan ta (?) Efter den kom ju LH 2.2 och LH 2.4. Där jobbar ju tändsystemen ihop med styrdatorn och det kommer säkert inte att fungera i en förgasarmotor.
I sammanhanget kan man ju påpeka att det fanns ju andra tändsystem än Bosch. Skulle man stöta på ett sådant, så skall man nog låta det vara där det sitter. Det skulle i alla fall jag göra eftersom jag inte vet något om dom. Än mindre vad dom heter eller vilka modeller dom satt i. Även om det satt en B23 i t.ex en Volvo 360 (med något Reginasystem?) så är det långtifrån säkert att det har en lämplig tändkurva för t.ex en Volvo 740.

Några länkar till firmor som säljer Volvodelar:
http://www.cvi-automotive.se/
http://www.gcp.se/
http://www.motoroldies.se/
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes
http://www.veteranshop.se/

Och en lite "special" http://www.svis.se/ SVIS står för Svenska Volvoklubbar I Samverkan. Man måste vara medlem i en ansluten Volvoklubb för att få handla där.

Ett litet tillägg: Om man funderar över sifferbeteckningarna på bilden med det elektroniska systemet så är det så kallade Bosch-nummer. En sorts De Factostandard för kopplingar med bilelektronik. Dom har funnits i många år och gäller i dom flesta fordon, tvåhjulingar, bilar, lastbilar och bussar, traktorer och entreprenadmaskiner, fritidsbåtar. F*n tro att dom gäller i flygplan också? :)
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071 Skriv gärna ut den här listan och häng upp den på garageväggen.

Och så ett tillägg till TS Ford Prefect: Den stora skillnaden på ett elektroniskt och brytar/kondensatorsystem är att med ett elektroniskt system får man en mycket längre gnista (tidsmässigt). Kolla här:

Du ser gnistan på tändstiftet. Det är i själva verket en hel skur av gnistor som "sprutar" under en förhållandevis lång tid. Detta gör att fler bränsledroppar hinner att tändas. Du får en effektivare och mer energiekonomisk förbränning. I ett kondensatorsystem får du en (1) urladdning (gnista) Pang! Om det inte har varit ett idealt förhållande på bränsleluftblandningen, som det ofta blir i en förgasarmotor, så har du "förlorat" den bränslemängden. Den blåser ut i avgasröret till ingen nytta. Det finns andra fördelar också, men detta är den viktigaste.
av Arne
#1177507
Du måste ta allt från samma motor, ex en B200A/B230A. Ta allt, det innebär det jag skrev tidigare. Tändkurvan på dessa fördelare är bättre än på B21A, motorn kommer att gå snålare och bättre.
#1178267
Okej. Jag har som sagt väldigt dåligt med självplockar i mitt område så det är isf om jag kan klura ut vilka delar jag behöver utifrån Haynes. Så här står det angående tändspolar. Behöver jag fortfarande byta tändspole menar ni då? I Haynes delar de in spolarna i "A-motorer -1978" och "E-motorer 1975- och A-motorer 1979-". Bilen i mitt fall är en 244 1980 med B21A.
Som framgår av specifikationerna har det vanliga systemet från 1979 fått samma tändspole som det brytarlösa. Detta föranleddes av de startsvårigheter i kyla, som många Volvo-ägare fick uppleva på tidigare modeller. Normalt ska alla 75-78 vara ombyggda med den kraftigare tändspolen, nya kablar och ett förkopplingsmotstånd. Detta gör, att tändspolen får full spänning under starten med sedan arbetar med ungefär 9 Volt.
Bara fördelare och styrenhet/tändbox som behövs då...? Samt kablage, det är jag också lite osäker på hur man ska få tag på om man inte har turen att hitta en fördelare/box med sladden kvar.
#1178898
Uppdatering.

Ställde upp tomgången - innan låg den på drygt 600 rpm - nu ca. 900 rpm.

Kvar att göra är att kolla tändningen och brytaravståndet.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]