- tis 30 maj 2017, 20:34
#1176255
Hej!
(Första inlägget - har sökt lite men gör en egen tråd).
Äger en Volkswagen husbil med utbytt motor till en B21A förgasare, brytartändning.
Då jag var osäker på kamremens status bytte jag själv remmen men nu är tomgången mycket dålig
Med "gamla" remmen var tomgången lite dålig i början - fick starta med choke och motorn tjuvstoppade i början tills den fått upp lite värme och man kunde börja minska choken - när motorn väl var varm så gick den obehindrat på tomgång men kunde eftertända ibland när man stängde av motorn.
Jag bytte kamremmen och spännarrulle och såg till att motorn var "nollad" innan jag tog bort den gamla remmen.
För att vara på den säkra sidan så markerade jag "nollningsläget" på dreven och kuggarna på den "gamla" remmen och förde över dessa markeringar till den "nya" remmen.
Vid första försöket ställde jag rotorns markering och markeringen på fördelaren i linje med varandra - då stämde inte markeringarna på dreven och de "egna" markeringarna på remmen överens och motorn startade inte alls.
Lossade remmen igen och ställde nu in dreven och de egengjorda markeringar på remmen mot varandra (så som den gamla remmen var innan bytet).
Nu är markeringen på rotorn några millimeter (medurs) efter markeringen på fördelaren.
Motorn startar men går knappt alls på tomgång och man får laborera med chokläge och gaspådrag för att över huvud taget få motorn att starta.
När motorn väl går så finns det knappt någon tomgång - den dör direkt då man släpper gasen - jag kunde knappt köra runt kvarteret utan motorn dog så fort som jag släppte på gasen.
Motorn känns även lite "seg" - som att den inte svarar direkt på gasen utan med lite fördröjning först.
Tomgångsventilen fungerar - den "klickar" när man sätter på tändningen och tändstiften är nya.
Jag har inte ställt brytarspetsarna (har mätinstrument med kamvinkelsmätare) eller tändningen efter kamremsbytet (har tändinställningslampa).
Kan det hjälpa med brytare- och tändinställning för att få fason på tomgången ifall den gamla remmen var lite "uttöjd" i förhållande till den nya?
Eller kan det vara så att man ligger någon kugge fel på mellandrevet?
Jag är mera van att mecka med Citroëner så finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som kan tänkas ge en hjälpande hand (mot betalning förstås) så tar jag tacksamt emot hjälpen då vi gärna vill kunna åka ut med husbilen i sommar...
Lägger in några bilder om det är till hjälp:
//Åke
(Första inlägget - har sökt lite men gör en egen tråd).
Äger en Volkswagen husbil med utbytt motor till en B21A förgasare, brytartändning.
Då jag var osäker på kamremens status bytte jag själv remmen men nu är tomgången mycket dålig
Med "gamla" remmen var tomgången lite dålig i början - fick starta med choke och motorn tjuvstoppade i början tills den fått upp lite värme och man kunde börja minska choken - när motorn väl var varm så gick den obehindrat på tomgång men kunde eftertända ibland när man stängde av motorn.
Jag bytte kamremmen och spännarrulle och såg till att motorn var "nollad" innan jag tog bort den gamla remmen.
För att vara på den säkra sidan så markerade jag "nollningsläget" på dreven och kuggarna på den "gamla" remmen och förde över dessa markeringar till den "nya" remmen.
Vid första försöket ställde jag rotorns markering och markeringen på fördelaren i linje med varandra - då stämde inte markeringarna på dreven och de "egna" markeringarna på remmen överens och motorn startade inte alls.
Lossade remmen igen och ställde nu in dreven och de egengjorda markeringar på remmen mot varandra (så som den gamla remmen var innan bytet).
Nu är markeringen på rotorn några millimeter (medurs) efter markeringen på fördelaren.
Motorn startar men går knappt alls på tomgång och man får laborera med chokläge och gaspådrag för att över huvud taget få motorn att starta.
När motorn väl går så finns det knappt någon tomgång - den dör direkt då man släpper gasen - jag kunde knappt köra runt kvarteret utan motorn dog så fort som jag släppte på gasen.
Motorn känns även lite "seg" - som att den inte svarar direkt på gasen utan med lite fördröjning först.
Tomgångsventilen fungerar - den "klickar" när man sätter på tändningen och tändstiften är nya.
Jag har inte ställt brytarspetsarna (har mätinstrument med kamvinkelsmätare) eller tändningen efter kamremsbytet (har tändinställningslampa).
Kan det hjälpa med brytare- och tändinställning för att få fason på tomgången ifall den gamla remmen var lite "uttöjd" i förhållande till den nya?
Eller kan det vara så att man ligger någon kugge fel på mellandrevet?
Jag är mera van att mecka med Citroëner så finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som kan tänkas ge en hjälpande hand (mot betalning förstås) så tar jag tacksamt emot hjälpen då vi gärna vill kunna åka ut med husbilen i sommar...
Lägger in några bilder om det är till hjälp:
//Åke
Kör: Citroen C4 Picasso -14, Citroen XM Pick-up -95 (hemmabyggd), Husbil Volkswagen Karmann Gipsy -90 (med B21A motor...!)