Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175257
volvo 1357308 USA enhet vad händer om den är trasig?
Har en b230F motor i min 740. Motorn är från en 240 då har den ju en "tändningsstyrenhet" men de jag tror är vakumslang är trasig den har smält så gör ej någon nytta... kan ej hitta exakt vad den gör nånstans på internet så frågar här, tycker den går dyrt kan den enheten va anledningen till det?
Lyckades tyvärr ej infoga någon bild men hoppas på hjälp ändå..
#1175265
Robinaandersson skrev:volvo 1357308 USA enhet vad händer om den är trasig?
Har en b230F motor i min 740. Motorn är från en 240 då har den ju en "tändningsstyrenhet" men de jag tror är vakumslang är trasig den har smält så gör ej någon nytta... kan ej hitta exakt vad den gör nånstans på internet så frågar här, tycker den går dyrt kan den enheten va anledningen till det?
Lyckades tyvärr ej infoga någon bild men hoppas på hjälp ändå..
Detta är totalt obegripligt.
#1175295
Tilly skrev:
Robinaandersson skrev:volvo 1357308 USA enhet vad händer om den är trasig?
Har en b230F motor i min 740. Motorn är från en 240 då har den ju en "tändningsstyrenhet" men de jag tror är vakumslang är trasig den har smält så gör ej någon nytta... kan ej hitta exakt vad den gör nånstans på internet så frågar här, tycker den går dyrt kan den enheten va anledningen till det?
Lyckades tyvärr ej infoga någon bild men hoppas på hjälp ändå..
Detta är totalt obegripligt.
Vad exakt var obegribligt, gör ett nytt försök. Fick fram att det är en tändnings styrenhet någonting sånt. Det går en slang från den till insuget men den slangen har smält på mitten så gör förmodligen 0 nytta. Min fråga är då vad gör den exakt, vad händer om den ej gör någon nytta?
Om du googlar exakt " volvo 1357308 USA" får du fram vad det är för något jag pratar om.
#1175299
Ett tips, ett artikelnummer är intå så bra att beskriva nåt med, bara inbitna vet vad du pratar om. Allmänt brukar man säga Chrysler tändbox om den.
En beskrivning var den sitter brukar ge mer än artikelnummer.

Tyvärr vet jag inte funktionen på vakumslangen, men om den smält får du väl byta eller skarva den helt enkelt.
#1175307
Har det inte samma funktion som vakuumslangen till fördelardosan. Alltså sänka tändningen vid vissa tillfällen. Annars finns det väl ingen vits med en vakuumslang till en styrboxen för tändregleringen.

Edit. Kollade i mina "papper", där står det (dom tyska tändsystemen) att vakuumslangen ger en belastningssignal till styrboxen, vilket är ungefär vad jag skrev ovan. Senare system saknar vakuumslangen
#1175344
lennarte skrev:Har det inte samma funktion som vakuumslangen till fördelardosan. Alltså sänka tändningen vid vissa tillfällen. Annars finns det väl ingen vits med en vakuumslang till en styrboxen för tändregleringen.

Edit. Kollade i mina "papper", där står det (dom tyska tändsystemen) att vakuumslangen ger en belastningssignal till styrboxen, vilket är ungefär vad jag skrev ovan. Senare system saknar vakuumslangen
Ber om ursäkt för dålig förklaring, den sitter vid batteriet på min men den sitter ju i min 740 så tror ej den sitter där original i 240. Men okej tror du det kan vara en anledning till att den går dyrare? Tycker den matar in mycket soppa.. de är ganska uppenbart egentligen fått rycka ut bränslereläet några gånger och starta på överflödig soppa :/
#1175885
Robinaandersson skrev:Ingen?
Ibland kan "ingen" vara bättre än "någon", om nu någon inte kan någonting.... :roll:
Jag tror (i alla fall) att, om det är för att mäta "belastningen" på motorn för att sänka tändningen så slangen sitta på spjällhuset i närheten av gasspjället. Ska den "bara" mäta undertrycket i insuget kan den sitta var som helst på insuget. Är det "blandat" motordelar mellan olika årsmodeller och bilmodeller kanske uttaget inte finns på din nuvarande motor. Dessa tändsystem finns på tidigare modeller (Chryslersystemet fanns ej på 740) upp till c:a -88 års modell. På 740 modeller sitter tändboxen ovanför föttern på förarsidan, ungefär ovanför gaspedalen. Om du kryper under där och kollar om den sitter kvar (får skruva bort plastskyddet ovanför knäna). Då kan du se om det finns ingång för vakuumslang på den. Är där det så ska det finnas ett uttag på insuget/spjällhuset oavsett om insuget kommer från originalmotorn eller från 240-motorn. Boxarna kan inte ersätta varandra.
#1176095
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:Ingen?
Ibland kan "ingen" vara bättre än "någon", om nu någon inte kan någonting.... :roll:
Jag tror (i alla fall) att, om det är för att mäta "belastningen" på motorn för att sänka tändningen så slangen sitta på spjällhuset i närheten av gasspjället. Ska den "bara" mäta undertrycket i insuget kan den sitta var som helst på insuget. Är det "blandat" motordelar mellan olika årsmodeller och bilmodeller kanske uttaget inte finns på din nuvarande motor. Dessa tändsystem finns på tidigare modeller (Chryslersystemet fanns ej på 740) upp till c:a -88 års modell. På 740 modeller sitter tändboxen ovanför föttern på förarsidan, ungefär ovanför gaspedalen. Om du kryper under där och kollar om den sitter kvar (får skruva bort plastskyddet ovanför knäna). Då kan du se om det finns ingång för vakuumslang på den. Är där det så ska det finnas ett uttag på insuget/spjällhuset oavsett om insuget kommer från originalmotorn eller från 240-motorn. Boxarna kan inte ersätta varandra.
Hjälper mig lite bättre att förstå vad det kan vara för något, men du vet inte vad som händer om vakunslangen är trasig? Den har smält helt. Jag vet att jag har denna enhet det är inte original det är plockat från en 240 och gjort om de som behövs göras om för att de ska funka till 740.
#1176105
Om det är så att den är som jag skriver så ska den sänka tändningen när motorn belastas för att förhindra spikningar (en form av misständning vid körning på hög växel och låg fart) i motorn som kan vara skadliga för kolvar och ventiler. Senare modeller har en "knacksensor" i blocket som "känner" spikningarna och sänker tändningen. Chrysler tändsystem satt originalmonterat på 200 och 300 modellerna (förmodligen även 400) vissa år och modeller och är det tagit en motor från en 200 till din 700 så är det enklast (förmodligen) att "ta med" hela motorn med kabelhärva och styrboxar, givare, tänddelar och sådant från 240-in för att det ska fungera optimalt. Så försök "lura ut" om det är ett insugningsrör från 700 eller 200 modellen du har. Är din 740 äldre än typ -89 kan det varit en vakuum slang på den redan innan.
Så du kanske har kvar båda dom gamla styrboxarna på din bil. Och skulle styrboxen vara trasig så startar inte motorn

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]