Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
#1174048
Hej. Volvo 240 SE -92 med manuell AC. Kört med ACn på idag, 28 grader varmt ute. När motorn går på tomgångså går AC-pumpen hela tiden men vid 2000 varv så går den 2 sekunder och står stilla i 2 s och håller på så hela tiden. Ska det vara så? Den kyler bra och AC-fläkten går när bilen står still så det verkar vara bra tryck i systemet. Tacksam för synpunkter.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174122
Det verkar som gasen börjar ta slut. Man kan kolla trycket med en speciell mätare, men det säger inte så mycket för det är mängden gas som är viktig. Ska man vara 100% noga så får man tömma systemet och fylla rätt mängd, eller så kan man chansa på att fylla i lite gas och se om kompressorn börja gå hela tiden. Är det inte gjort någon AC service på länge kanske det inte är fel med en sådan, annars kan du läsa och få information här,
http://envirosafe.se
Jag har köpt verktyg och gas här till min 745-a och det funkar bra. Man ska bara veta vad man gör, så läsa på ordentligt innan istället för att i efterhand försöka läsa på om vad man gjorde för fel. Det första jag gjorde var att "bryta sönder" plastkranen till påfyllaren, så jag har en dyrare modellen i mässing numera. Detta är vad du behöver för att fylla på gas
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... gds-kit-ac
Men, läs på ordentligt innan. Maila gärna Fredrik och fråga om detta
#1174124
lennarte skrev:Det verkar som gasen börjar ta slut. Man kan kolla trycket med en speciell mätare, men det säger inte så mycket för det är mängden gas som är viktig. Ska man vara 100% noga så får man tömma systemet och fylla rätt mängd, eller så kan man chansa på att fylla i lite gas och se om kompressorn börja gå hela tiden. Är det inte gjort någon AC service på länge kanske det inte är fel med en sådan, annars kan du läsa och få information här,
http://envirosafe.se
Jag har köpt verktyg och gas här till min 745-a och det funkar bra. Man ska bara veta vad man gör, så läsa på ordentligt innan istället för att i efterhand försöka läsa på om vad man gjorde för fel. Det första jag gjorde var att "bryta sönder" plastkranen till påfyllaren, så jag har en dyrare modellen i mässing numera. Detta är vad du behöver för att fylla på gas
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... gds-kit-ac
Men, läs på ordentligt innan. Maila gärna Fredrik och fråga om detta
Tänk på att den nya lagen, från 2017-01-01, gör det än mer synnerligen olagligt att göra sådant där själv utan rätt certifikat.
Att bara ansluta en mätare ingår i olagligheterna så att säga...

För att undvika lagbrott, miljöfarliga utsläpp och skador skulle jag välnda mig till en Bra kylfirma för att göra en service på systemet.
Kanske är torkfiltret trött? Gasen läcker - åtgärda läcka? E.t.c. Då vet du att du får det korrekt utfört med garanti.
Gör du själv finns alltid risk för skador (dels på grund av brandfarliga ämnen som definitivt inte skall finnas i en AC i ett motorrum) plus risken för fukt i systemet med mera.

En av alla artiklar som behandlat ämnet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... kande-bomb
av errim
#1174143
Tack för svar!
Det konstiga är att kompressorn går hela riden på tomgång men bara korta stunder vid körning. Är det för lite gas så borde den väl inte gå på tomgång heller. Finns det en enkel relation mellan tryck, temperatur och mängden gas? Så att man kan se om det fattas gas?

Bilens AC-system är tämligen nyrenoverat (under förre ägarens tid), men bilen hade stått ett år innan jag köpte den förra sommaren. Det kan ju ha gjort att gas har sipprat ut vid kompressorns packboxar kanske.

Jag har tillgång till kyltekniker som är vettig med priser för service så det är inte där skon klämmer.
Jag har läst på om alternativ till r134a och ser bara fördelar med dessa. Ej ozonskadande, bidrar ej till klimatuppvärmningen, är effektivare, och behövs i mindre mängd. Brandfarlig, javisst men det är ju bensinen och etanolen i bränslesystemet också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174328
Den gasen som Enviros Safe säljer är av samma typ som den nya gasen som enligt lag måste användas i nya bilar. Alltså varken R12, R134a eller gasol (även om det funkar alldeles utmärkt med Biltemas Campingas). Denna gas har använts i många länder under många år men är alltså numera den som endast får använda i nya bilar inom EU. Att "branchen" protesterar är vår inte så konsrigt, vem skulle inte göra det om "gemene man" plötsligt kan konstatera att detta med AC är ju inte så svårt egentligen
#1174334
lennarte skrev:Den gasen som Enviros Safe säljer är av samma typ som den nya gasen som enligt lag måste användas i nya bilar. Alltså varken R12, R134a eller gasol (även om det funkar alldeles utmärkt med Biltemas Campingas). Denna gas har använts i många länder under många år men är alltså numera den som endast får använda i nya bilar inom EU. Att "branchen" protesterar är vår inte så konsrigt, vem skulle inte göra det om "gemene man" plötsligt kan konstatera att detta med AC är ju inte så svårt egentligen
Enligt databladet är det lågt ifrån samma typ.
Envirosafe är LPG (CAS 68476-85-7). Läs under general description här: http://www.chemicalbook.com/ProductChem ... 958_EN.htm
R1234yf är 2,3,3,3-Tetrafluoropropene

Angående bensin:
Bensin är en vätska som sedan förgasas. Testa att hälla ut lite bensin på en stenplatta och tänd på. Floff och sedan brinner det. Inget speciellt med det.
Testa att öppna gaskranen till en gasflaska och tänd på om du vågar (ej att rekommendera). hetta dessutom upp gasflaskan i öppna spisen...
R134 är förvisso också brännbart men svårare att antända (kräver bland annat högre temperaturer och höga koncentrationer).

Visst kan det gå bra med LPG men, njae, jag skulle då inte vilja trycka i butan, propan e.t.c. i bilens kylsystem. Räcker med en krock (kondensorn sitter allra längst fram, tänk på det) och... tja, det är rätt lätt att tända gasgrillen va?
Hur tillverkarna hanterar R12345yf vet jag inte, men den är också brännbar, om än inte lika illa som LPG.

Om vi förutsätter dåligt tryck:
Att din kompressor går på tomgång men inte vid varv kan bero på att den inte orkar skapa tillräckligt stort undertryck på lågtryckssidan för att den skall lösa ut men vid högre varv orkar den och trycker faller under givna ramar.

När den är servad har egentligen ingen betydelse - räcker med ett oturligt stenskott i kondensorn så är det läcka.
Bara det faktum att den må vara nyservad men kanske ÄNDÅ läcker gör ju att man vill kolla upp, för oavsett hur du fyller: Har det läckt lär det göra det igen.
Vet du om kondensorn är bytt?
Den är en vanlig felkälla på äldre bilar. Hört siffror på att tio år är fullt normal livslängd (korrosion av den eländiga miljön den sitter i bland annat). Stämde nästan på dagen på en av mina bilar faktiskt :-p
Självklart kan den gå tidigare och senare, men jag brukar tänka att när det närmar sig tio år är det bra att buffra upp för kondensorbyte.
av NilsO
#1174338
errim skrev: Det konstiga är att kompressorn går hela riden på tomgång men bara korta stunder vid körning. Är det för lite gas så borde den väl inte gå på tomgång heller. Finns det en enkel relation mellan tryck, temperatur och mängden gas? Så att man kan se om det fattas gas?
Systemet är ju konstruerat så att kompressorn ska slå på och av med jämna intervall. Det är nästan bara när motorn går på tomgång som kompressorn arbetar hela tiden – om ens då. Däremot låter det kanske som att intervallen är för korta, och det kan vara ett tecken på att mängden kylmedium börjar bli för liten. Eller på något annat. Blir mängden medium alldeles för liten så startar inte kompressorn, men där är du tydligen inte ännu.

Vad jag vet finns inget bra sätt att mäta precis hur mycket medium som finns kvar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174406
NilsO skrev: Vad jag vet finns inget bra sätt att mäta precis hur mycket medium som finns kvar.
Nää, och det är det som är ett problem. För att vara säker på att få rätt mängd, måste man tömma systemet och väga (eller läsa på burken) så det inte blir för mycket. Manuell AC är väl bara av och på, i alla fall på min 745. Automatiska system är något annat ju, men frågan gällde ju en manuell AC. Men när min AC börjar "slå ifrån" lite då och då så fyller jag på tills den går hela tiden. Nackdelen är att man inte vet exakt hur mycket där är i. Det händer inte så ofta att jag behöver fylla på, vart annat eller vart tredje år ungefär. På våren när man inte använt AC så mycket, använder elektrisk motor och kup'e värmare både hemma och på jobbet så jag behöver nästan aldrig använda defrosterläge (då startar ju AC-n).
av NilsO
#1174469
Här har Lennart fel. Kompressorn ska inte gå hela tiden, annat än möjligen när motorn går på tomgång. Själva AC-systemet fungerar likadant på alla 240 och 740 och 940 oavsett vilken klimatpanel man har.

Kompressorn styrs av en tryckvakt som ser till att trycket i förångaren (kylelementet inne i bilens värmesystem) är sådant att kokpunkten för kylmediet är ett par plusgrader. Kokpunkten beror ju på trycket.

Processen regleras genom att kompressorn slås på och av så att trycket hålls inom de rätta gränserna – systemet är inte mer komplicerat än så. Tryckvakten sitter vid det sk "torkfiltret" i motorrummet. Längden av intervallerna på/av hänger till stor del på motorvarvtalet – på högt varvtal blir intervallerna för "på" såklart mycket kortare än vid lågt varvtal.

Om kompressorn arbetar hela tiden vid normalt körvarvtal så blir trycket i förångaren såpass lågt att kokpunkten för kylmediet hamnar under 0 °C. Då bildas is på utsidan (vattenångan som finns i utomhus- och kupéluften fryser), och förångaren är snart en stor isklump. Då kan ingen luft passera, och kupéluften kyls inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174508
NilsO skrev:Om kompressorn arbetar hela tiden vid normalt körvarvtal så blir trycket i förångaren såpass lågt att kokpunkten för kylmediet hamnar under 0 °C. Då bildas is på utsidan (vattenångan som finns i utomhus- och kupéluften fryser), och förångaren är snart en stor isklump. Då kan ingen luft passera, och kupéluften kyls inte.
Tack för den informationen, det bildas lite is på förångaren ibland och kompressorn går hela tiden på min. Det har den alltid gjort under dom åren jag haft den. Kör ju visserligen inte så mycket långsträckor så det kanske är därför. Men detta får kollas upp...... :oops:

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]