lennarte skrev:Den gasen som Enviros Safe säljer är av samma typ som den nya gasen som enligt lag måste användas i nya bilar. Alltså varken R12, R134a eller gasol (även om det funkar alldeles utmärkt med Biltemas Campingas). Denna gas har använts i många länder under många år men är alltså numera den som endast får använda i nya bilar inom EU. Att "branchen" protesterar är vår inte så konsrigt, vem skulle inte göra det om "gemene man" plötsligt kan konstatera att detta med AC är ju inte så svårt egentligen
Enligt databladet är det lågt ifrån samma typ.
Envirosafe är LPG (CAS 68476-85-7). Läs under general description här:
http://www.chemicalbook.com/ProductChem ... 958_EN.htm
R1234yf är 2,3,3,3-Tetrafluoropropene
Angående bensin:
Bensin är en vätska som sedan förgasas. Testa att hälla ut lite bensin på en stenplatta och tänd på. Floff och sedan brinner det. Inget speciellt med det.
Testa att öppna gaskranen till en gasflaska och tänd på om du vågar (ej att rekommendera). hetta dessutom upp gasflaskan i öppna spisen...
R134 är förvisso också brännbart men svårare att antända (kräver bland annat högre temperaturer och höga koncentrationer).
Visst kan det gå bra med LPG men, njae, jag skulle då inte vilja trycka i butan, propan e.t.c. i bilens kylsystem. Räcker med en krock (kondensorn sitter allra längst fram, tänk på det) och... tja, det är rätt lätt att tända gasgrillen va?
Hur tillverkarna hanterar R12345yf vet jag inte, men den är också brännbar, om än inte lika illa som LPG.
Om vi förutsätter dåligt tryck:
Att din kompressor går på tomgång men inte vid varv kan bero på att den inte orkar skapa tillräckligt stort undertryck på lågtryckssidan för att den skall lösa ut men vid högre varv orkar den och trycker faller under givna ramar.
När den är servad har egentligen ingen betydelse - räcker med ett oturligt stenskott i kondensorn så är det läcka.
Bara det faktum att den må vara nyservad men kanske ÄNDÅ läcker gör ju att man vill kolla upp, för oavsett hur du fyller: Har det läckt lär det göra det igen.
Vet du om kondensorn är bytt?
Den är en vanlig felkälla på äldre bilar. Hört siffror på att tio år är fullt normal livslängd (korrosion av den eländiga miljön den sitter i bland annat). Stämde nästan på dagen på en av mina bilar faktiskt :-p
Självklart kan den gå tidigare och senare, men jag brukar tänka att när det närmar sig tio år är det bra att buffra upp för kondensorbyte.