Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1172857
Hej! Det sprutar ut bränsle från ett bränslerör. Det har spruckit ovanför bakaxeln innan det ansluts till slangen som går till tankarmaturen. Är det ett bränslereturrör? Vilket är det bästa sättet att laga detta på? Skarva med en slang? Skarva med något metallrör? Aluminium? Koppar? Vill helst inte byta ut hela röret, för det är ju ganska långt. Vad är diametern på röret? Kan vara bra att veta ifall jag ska skarva. :)

Är ganska säker på att det är del nummer 5 som har gått sönder.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1172944
Ser ut som det rostat av precis vid "klamringen", skulle tro att kapar du röret en bit på varje sida så är det "ren plåt" igen. Om du låter det andra röret sitta kvar i klammern, kapa bort 4 - 5 cm av det trasiga röret, ersätt med en gummislang och "klamra" men buntband mot det andra röret (du får nog inte i slangen i klammern). Du kan kanske välja att gå med slang hela vägen från skadan till tanken också.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1172998
Tack för svaret Lennart! Jag gör nog så eller något liknande med en gummislang. Vad är ytterdiametern på bränsleröret? Är det 8mm? Vad ska jag kapa röret med? En bågfil?

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]