Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
#1172226
Hej! Håller på att byta ut AW70 på min 240 -92 till en AW70L från en 940 -94.
Anledningen till bytet är att nuvarande låda har ett fruktansvärt ryck vid växling mellan 1 o 2. Fördelar med nya lådan är att den har loc-up, och kullagrad utgående axel.

Fråga 1. Behöver behöver impulsgivaren som sitter över svänghjulet tas bort eller sitter den kvar i blocket när sprängkåpan delas från blocket?

Fråga 2. Ska främre avgasröret tas bort eller bara lossas från grenröret? Tycker det blir lättare att komma åt om främre röret tas bort.
Ska även byta vxllådsbalk och då måste väl röret bort?

Mvh, Bengt
av errim
#1172282
Tack Robin!
Det är trångt där och svårt att se hur det är konstruerat. Skönt att slippa krångla med den :)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1172397
De är lungt. Alltid gött o va lite förberedd. Avgasröret är inget som hindrar vad jag minns . Men bara haft ner manuella lådor på 240 o 940. De är väl om du har kvar de fästet mellan främre rör och sprängkåpa lr var de nu är de sitter som kan behöva lossas
av errim
#1172407
Tack, va bra. Jag har släppt ljudämparupphängningen vid mellandämparen så då ska väl det kunna röra sig tillräckligt så att man får ner lådan.
Just nu kämpar jag med att få loss oljesticksröret - sitter som berget. Jag behöver få loss det för att använda på den "nya" lådan. 940 har kortare rör så det går inte att använda.
av errim
#1199320
Har sen en tid tillbaka kört med den "nya" växellådan (AW70L från en 940 -94)

Fick ta hjälp av en kille som har tillgång till billyft. Han tyckte vi skulle ta bort främre avgasröret för att allt skulle bli mer åtkomligt och lättarbetat.
Att byta automatlåda är inte svårt. Problemen ligger i att få loss kylrören och oljesticksröret, de sitter stenhårt fast. Det lyckades precis med hjälp av mycket värme från gassvets. Muttern till oljesticksröret blev fördärvad så jag fick köpa ett nytt rör, från Volvo (GCP), för 514kr alltså lite mer än jag gett för hela lådan.

Lådan passar bolt- on. Behövde inte ens justera armen till växelspaken.
Efter provkörning spolade jag lådan med 20 liter OKQ8 automatlådeolja.

Den nya lådan går fint och växlar som den ska, har ett dock ett litet ryck mellan 3an o 4an, men helt ok.

Lock-up går in vid 94km/h och ut vid 92km/h så tyvärr kan jag inte köra på 90-vägar med lock-up.
Varvtalet när lu går in är ca 2050rpm. När lu går in känns bilen väldigt slö jämfört med gamla lådan utan lu.

Körde häromveckan Skåne - Göteborg. 2 vuxna o 1 barn plus rätt mycket bagage. Bilen orkade knappt hålla 110 km/h uppför Hallandsåsen.
Vid 110km/h varvar den ca 2400rpm
Vid 120km/h varvar den ca 2600rpm
Jag tycker den går bäst mellan 120 o 130km/h
Bilen är alltså ganska låvarvig. Finns det någon kamaxel eller trimning som gör bilen starkare vid låga varv?
Bränsleförbrukningen på denna körning blev 0,77 liter/mil. 16 mil motorväg och ca 12 mil landsväg och stadskörning. Har nog aldrig kört en 240 så snålt trots att det verkligen inte var någon ekokörning.

Mvh, Bengt
Bilagor
IMG_1675.JPG
Nya o gamla röret
IMG_1675.JPG (1.74 MiB) Visad 505 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1199407
Det bästa vore nog att byta till ex bakaxel med lite högre utväxling. På min 940 med ZF22 går lockupen i vid 82 km/h strax under 2000 rpm. Den varvar runt 2700 vid 110 med 3,91 bakaxel. Men gasar du på lite, alltså inte kick-down, så ska den släppa LU och växla ner till 3:an
av errim
#1199709
Hej Frasse. Tack för synpunkter. Ja du har rätt om bakaxeln. 940in som jag tog lådan från hade 3,91 bakaxel. Min har 3,73. Problemet är att till nyare 240 (de med 48 tänders ABS-hjul) finns bara utväxlingarna 3,54 till manuell och 3,73 till automatlåda. 240 hade aldrig automatlåda med LU, hade de haft det så hade 3,91 bakaxlar funnits. Man kan såklart beställa en axel från bakaxel.se för ca 16000 kr men är det är alldeles för mycket pengar, bilen är ju trots all fullt körbar, bara lite slö.

Trycker man på gasen så går 3an in vid ca 3000rpm, allså har vridmomentstoppen redan passerats så inte så mycket acc där heller.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av frasse4
#1199725
Du kan ju leta efter orginal trimsatsen VX3 kam och 531 topp som även satt i B230FB och B230FX så får du 15 hästar till. Men någon fantastisk skillnad lär det ju inte bli. Går det inte att flytta över innehållet från 940 axeln då eller har den annat triggerhjul till hastighet/abs?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199771
"Dom" bytte från 12 till 48 kuggar 1988. Förmodligen till årsmodell -88B (-89). Så från och med -88B ska det vara samma på alla 2/7/900 modeller. Kan inte tänka mig att 240 skule vara ett undantag på detta
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]