Alltsedan B21-motorn och dess efterföljare kom på marknaden så har bly i bensinen varit helt i onödan. Topplocken är av aluminium men ventilsätena är inpressade stålringar av sådant material att dom inte behöver någon extra "smörjning".
Läs mer om detta här:
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf Notera namnen på utredningsmännen. För dom som har hängt med lite är detta verkligt "tunga namn" inom motorutveckling.
Det framgår i samma utredning att dom viktigare volymerna i RedLine är dieselolja och lacknafta! I databladet för produkten framgår att det innehåller 30 - 70 % Etanol. Någon mindre mängd Metanol.
Hursomhelst, gör en liten beräkning. Vad kostar en liter RedLine? 50 kr, 100 kr? En liter E85 kostar ungefär 10,50 kr! Vill man sedan droppa i någon centiliter dieselolja och lacknafta, så kan man ju göra det också. Det kostar säkert mycket mindre än vad den minsta valören av en papperssedel är på i dag. Och oktanbooster, E85 har 104 oktan. (10,50 kr/litern) En förgasarmotor klarar uppåt 12 - 15% etanol i bensinen utan att man behöver åtgärda förgasaren något. Notera att jag skriver 12 - 15% etanol. Inte 12 - 15% E85 som realiteten är 15% mindre per liter. Och redan i dag innehåller ju all svensk bensin 5% etanol. I vissa länder är det 10% Finland, Frankrike, Tyskland bl.a. Där fungerar bilarna lika bra som här.
Och jag har berättat det förut här, men gör det gärna igen. Tidigare hade jag en Volvo 245 -92. I slutet på 2005 började jag blandtanka den med ca 30% E85. Bilen hade i det läget gått 30000 mil. Jag körde den lite mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill räkna på det i stället. Den klarade alltid besiktningarna utan någon som helst anmärkning och jag hade inte rört en enda skruv i motorns bränsle eller tändsystem. Och tramsprat-svammel om startsvårigheter på vintern eller högre bränsleförbrukning fanns inte i min bilvärld. För ganska exakt 7 år sedan gav jag bort bilen till en anhörig. Jag köpte mig då en V70 2.0F -08, alltså en fabriksbyggd FFV. Den har jag kvar ännu och har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Min gamla 245 gick vidare på samma blandtankning, 30% i ca 3000 mil. Sedan blev rosten för svår. Den såldes för något år sedan som en reservdelsbil till Norge. En Norrman skulle använda motorn i en rallybil!!!!!!!????????
Man får anta att det förekommer någon sorts "veteran- eller hobbyrally" i Norge där en motor som har gått 38000 mil används i någon form av tävlingsfordon? :shock: