Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalsongblå
#1171955
Hej jag har en gammal 240 från 1980, den har gått under 20 000 mil och i ganska bra skick. Ibland har den gått lite ryckigt men jag antar att det kan bero på tillägget som jag hällt i före tankningen, har använt Red Line och det har funkat hyfsat. Den har aldrig vägrat starta förut men efter att ha åkt cirka 5 km och parkerat cirka en halvtimme startade den inte. Jag fick köra undan från andra bilar med startmotorn för att inte stå i vägen. Kollade och såg att det var inget fel på bränslepumpen, provade med startkablar, fick hjälp av en bilist. Det man såg var att bränslet inte kom fram så det var bara att ordna med hjälp så bilen fick dras hem. Nu står den hemma, vad kan det vara? Kan det bli dyrbart? Jag vill ha kvar bilen.
#1171971
Vad har du för motor? Förgasare eller insprut? Har du kollat gnista på stiften? Har du provat med startgas? (Om den startar på startgas men bara går några sekunder så har du troligen ett fel på bränsletillförseln. Är du 100% säker på att bränslet fungerar så har du troligen ett fel på tändningen om den inte startar på startgas)
Har du kollat kamremmen? Vad är Redline? Var batteriet dåligt eftersom du använde startkablar?
#1171988
Ett känt problem (på den tiden dom var nya) var att bränslepumparna inte höll så länge. Sedan, är det aldrig bytt kamrem så höll dom c:a 20000 mil innan dom "gick av". Men det är kanske bytt detta någon gång under åren. Du har säkert brytare på denna, om den inte fått service på tänd.delar på länge kan brytaravståndet "tagit slut", då kan man tillfälligt öka avståndet så det går att köra Men byte av brytare med tillhörande tändningsinställning är inte fel. Om någon "kör på starten" när fördelarlocket är borttaget (ibland sitter det ett plastlock också) så ska man se att brytararmen "hoppar" 4 gånger på ett varv axeln snurrar runt om allt är riktigt.
A = är brytarspetsarna som ska vara öppna när nocken D lyfter på klacken av plast eller fiber som inte syns på bilden för den är på andra sidan (180° uppåt). B = är skruven du lossar för att ändra avståndet mellan A. C här sätter du en skruvmejsel för att ändra avståndet. Skruven A ska bara lossas precis så mycket så du kan "röra på" plattan som är skruvad fast med denna skruv. Avståndet mellan spetsarna ska vara 0,4 - 0,5 mm (tjockleken på pappret i en tändsticksask). När du ska justera ska alltså nocken öppnat brytararmen så mycket det går, sedan justerar man avståndet.
Justera brytare.4.jpg
Justera brytare.4.jpg (106.51 KiB) Visad 359 gånger
#1172008
Kalsongblå skrev: har använt Red Line och det har funkat hyfsat.
Det är en tillsats som (förmodar jag) är en iställetförbly tillsats. Om man vill göra sig besväret att blandtanka med E85 kan man slippa använda blytillsater som (i alla fall vissa sorter) kan "korka igen" förgasaren. I alla fall om man inte kör så mycket.
#1172159
Alltsedan B21-motorn och dess efterföljare kom på marknaden så har bly i bensinen varit helt i onödan. Topplocken är av aluminium men ventilsätena är inpressade stålringar av sådant material att dom inte behöver någon extra "smörjning".
Läs mer om detta här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf Notera namnen på utredningsmännen. För dom som har hängt med lite är detta verkligt "tunga namn" inom motorutveckling.
Det framgår i samma utredning att dom viktigare volymerna i RedLine är dieselolja och lacknafta! I databladet för produkten framgår att det innehåller 30 - 70 % Etanol. Någon mindre mängd Metanol.
Hursomhelst, gör en liten beräkning. Vad kostar en liter RedLine? 50 kr, 100 kr? En liter E85 kostar ungefär 10,50 kr! Vill man sedan droppa i någon centiliter dieselolja och lacknafta, så kan man ju göra det också. Det kostar säkert mycket mindre än vad den minsta valören av en papperssedel är på i dag. Och oktanbooster, E85 har 104 oktan. (10,50 kr/litern) En förgasarmotor klarar uppåt 12 - 15% etanol i bensinen utan att man behöver åtgärda förgasaren något. Notera att jag skriver 12 - 15% etanol. Inte 12 - 15% E85 som realiteten är 15% mindre per liter. Och redan i dag innehåller ju all svensk bensin 5% etanol. I vissa länder är det 10% Finland, Frankrike, Tyskland bl.a. Där fungerar bilarna lika bra som här.
Och jag har berättat det förut här, men gör det gärna igen. Tidigare hade jag en Volvo 245 -92. I slutet på 2005 började jag blandtanka den med ca 30% E85. Bilen hade i det läget gått 30000 mil. Jag körde den lite mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill räkna på det i stället. Den klarade alltid besiktningarna utan någon som helst anmärkning och jag hade inte rört en enda skruv i motorns bränsle eller tändsystem. Och tramsprat-svammel om startsvårigheter på vintern eller högre bränsleförbrukning fanns inte i min bilvärld. För ganska exakt 7 år sedan gav jag bort bilen till en anhörig. Jag köpte mig då en V70 2.0F -08, alltså en fabriksbyggd FFV. Den har jag kvar ännu och har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Min gamla 245 gick vidare på samma blandtankning, 30% i ca 3000 mil. Sedan blev rosten för svår. Den såldes för något år sedan som en reservdelsbil till Norge. En Norrman skulle använda motorn i en rallybil!!!!!!!????????
Man får anta att det förekommer någon sorts "veteran- eller hobbyrally" i Norge där en motor som har gått 38000 mil används i någon form av tävlingsfordon? :shock:
Användarvisningsbild
av Frrla
#1172203
Rådlös. Jag tar ditt inlägg lite som att de är onödigt med tillsatser. Å de håller jag med om till viss del.
å jag kör fö. ca 30% e85 eller mer i min förgasarbil (b230a) just nu utan bekymmer. som den är justerad så om man tankar vanligt går de mer bränsle. just nu går den rätt snålt endå.

Om du inte läst min länk så gör gärna det.
kör 98 och några droppar tripak per tank i min kx450f och den har gått ca 30 timmar nu. dax för ventiljustering då insugsventilerna är titan krymper ventilspelet. öppnade och mätte. 12 och 14 va ventilspelet nu. så de har inte ändrats ett dugg sen den skimsades om sist. nu kan man enligt instruktion klara sig normalt till 45-60 timmar innan det är dags på riktigt. Men jag tvivlar på att de kommer behöva göras så länge jag kör på detta.
sen är de en maskin som står på vintern liksom gräsklippare, motorsågar, grästrimmer, sommarbilar osv osv. 98 å en händig skvätt tripak så startar de på första rycket efter en hel vinter. förgasare mm helt kliniskt rena å fina.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]