Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Belmont
#1168975
Hej! Jag är ny här på forumet men hoppas att någon vänligt själv med mer kunskap om bilmekanik än jag själv kan ge några hjälpsamma råd.

Jag har försökt hitta ett mönster i mina startproblem, men har vid det här laget kommit fram till att problemen är lite nyckfulla. Även om det finns vissa tendenser, se nedan:

-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kallstart!
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går då i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)

När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.

Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.

Testade här om dagen att få ut felkoder ur den inbyggda felsökningsdosan och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.

Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.

Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.2 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager? Vad kan annars felkoden 2.3.2 tyda på? Den innebär väl att lambdastyrningen kompenserar för fet/snål blandning men jag antar att felet kan sitta på flera ställen?

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168982
2-3-2 betyder att regleringen "bottnar" och kan inte reglera så mycket mer. En vanlig orsak är läckage (tjyvluft) någostans mellan Luftmassamätaren och katalysatorn. Gammal motorolja (utspädd och/eller långt mellan bytena) är också vanligt. Så här står det i F&Q under "läsa ur felkoder" på detta forum,

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
Användarvisningsbild
av Belmont
#1169005
Tack så mycket för det snabba och bra svaret! Jag hade missat att det fanns en sådan bra tolkningsguide på forumet (antar att det inte är första gången...) Tack för att du tog dig tid.

Jag har alltså börjat att se över vakuumslangar i motorrummet, så det kanske är en bra idé att fortsätta det arbetet. Har någon ett bra tips för att hitta läckor?

Kanske det också är bra att i detta läge kolla hur stiften ser ut för att bedöma om blandningen är för snål eller för fet?

*Tillägg*
Bilen har gått igenom två olje -och filterbyten de senaste veckorna, i och med att det antagligen var glest mellan bytena tidigare. Jag bytte senast för 1 vecka sedan ca och då såg ändå oljan rätt svart ut faktiskt. Men det bör vara ok efter två täta byten antar jag, eller kan det ändå påverka?

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169021
Belmont skrev: Har någon ett bra tips för att hitta läckor?
Man kan spraya startgas när motorn går på tomgång. Om du råkar spraya på en läcka så ökar motorvarvet, men det funkar dåligt om man inte vet ungefär vad läckan är. Har du AC?? På 740 är då alla reglage vakuumstyrda och det kan läcka var som helst under instrumentbrädan. Dom slangarna är av en annan kvalitet och brukar sällan läcka. Däremot ar det inte ovanligt att grenrörspackningen (avgassidan) eller packningen till insugningsröret läcker och där är det svårt att hitta med startgas. På min 745-a (fick den av min svåger när han inte orkade med den längre) var det (efter något års "oregelbunden" felsökning) läckage vid insugningsröret (packningen), grenröret (packningen), flänsen mellan grenrör och främre avgasrör (packningen). Där var det så ojämna ytor så jag har dubbla packningar. Och så läckte det vid den koniska ringen mellan främre avgasrör och katalysatorn. På avgassida är det svårt att hitta små läckor, man får nästan plocka ner det för att hitta. Sedan sitter det (på bilar med AC) en vakuumtank framför kylaren (i stötfångaren), det läckte (förmodligen) där på min 740. Det sitter en 1/2" slang från insuget (likadan som till bromsservon) och längs rambalken framåt, den kapade jag och pluggade också. Är dock osäker på om det läckte där också.
Belmont skrev:Kanske det också är bra att i detta läge kolla hur stiften ser ut för att bedöma om blandningen är för snål eller för fet?

Går motorn magert eller on tändningen är sen är stiften vita, En snabblista på tändstiftsfärger
NGK.jpg
NGK.jpg (139.2 KiB) Visad 654 gånger
Användarvisningsbild
av Belmont
#1169811
Så nu har jag hunnit kika lite mer på bilen i helgen. Tack så mycket för hjälpen!
lennarte skrev: Har du AC??
Nej, tyvärr inte :wink:

Jag gjorde ett test att koppla ur luftmassemätaren. Först trodde jag faktiskt att detta löste problemet, då bilen startade lätt på första försöket med mätaren urkopplad, dock får jag nog gå tillbaka på den slutsatsen för jag försökte ett par gånger till där efter där den var lika svårstartad med som utan. Men men, då är det nog inte där felet sitter gissar jag.

Tog bort och kikade på stiften. Alla såg rätt rejält svarta/sotiga ut. Antar då att den har gått fett. Dessutom var 4:ans stift rätt blött, vad kan det bero på med ett sådant isolerat fel?

Hur som helst så tog jag och gjorde rent stiften noggrant och trott eller ej, nu har bilen startat felfritt 3-4 gånger på raken, både kall och varm. Nollställde också felkoderna och körde några kilometer, efter att ha kallat felkoder en gång till så visar dioden bara 1-1-1!

Kan det vara så enkelt att stiften ligger bakom, eller ska man tolka det som att den trots allt kanske går lite fett och skiten som byggs upp på stiften efter hand orsakar startproblemen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169990
Belmont skrev:Hur som helst så tog jag och gjorde rent stiften noggrant och trott eller ej, nu har bilen startat felfritt 3-4 gånger på rake
Kan vara så att motorn missat på 4-ans cylinder från och till och det har kommit ut oförbränd bensin i avgasröret. Då reagerar ju Labdasonden på det och bränsleboxen sätter felkod. Orsaken är nog då fel (gamla) tändstift, tändkablar, fördelarlock (rotorn byts då samtidigt). Kan ha varit dåligt väder (fuktigt, blött) som "förvärrat" problemet
Användarvisningsbild
av Belmont
#1170382
Tack för kloka svar än en gång.

Nu fungerade alltså bilen bra att starta ett antal gånger (5-6 kallstarter utan problem) men nu tycker jag att problemet är tillbaka och ungefär lika tjurigt som tidigare. Antar att det är någon faktor som gör att stiften blir sotiga och oljiga och att det sedan orsakar startproblemen?

Har börjat fundera på om vevhusventilationen kan vara en del av problemet. Har lagt märke till att det tenderar att tryckas ut lite olja vid påfyllningslocket, blir kladdigt där när jag kört några gånger. Skulle det kunna bidra till problemen eller är det mer troligt ett separat fel?

Kikat lite på om jag kan ge mig på att rensa ventilationen men tycker den verkar sitta rätt bökigt till (flamdämpare, oljefälla och slangar). Antar att jag behöver montera ner insuget för att komma åt ordentligt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170469
Belmont skrev:Har börjat fundera på om vevhusventilationen kan vara en del av problemet.
Kan mycket väl vara så. Det finns några lätta "test" man kan göra. När motorn går på tomgång , lossa på oljelocket men håll i det lätt med handen. Det ska "kännas" att det "sugs fast", men det sugs inte så mycket att du kan släppa det. Ett annat är en ballong (eller ett finger på en latexhandske) att trä över röret till oljestickan. Blir det en ballong så är det fel på något. Vid oljefällan (i en slang) sitter ett filter, äldre modeller har ett av metall. Kasta det, det är bättre att köra utan för det är omöjligt att få det riktigt rent. Senare modell är av plast och går att rengöra. Kolla även att det går att blåsa "kors och tvärs" i alla hålen på oljefällan

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]