- tor 27 apr 2017, 11:08
#1168975
Hej! Jag är ny här på forumet men hoppas att någon vänligt själv med mer kunskap om bilmekanik än jag själv kan ge några hjälpsamma råd.
Jag har försökt hitta ett mönster i mina startproblem, men har vid det här laget kommit fram till att problemen är lite nyckfulla. Även om det finns vissa tendenser, se nedan:
-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kallstart!
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går då i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)
När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.
Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.
Testade här om dagen att få ut felkoder ur den inbyggda felsökningsdosan och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.
Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.
Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.2 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager? Vad kan annars felkoden 2.3.2 tyda på? Den innebär väl att lambdastyrningen kompenserar för fet/snål blandning men jag antar att felet kan sitta på flera ställen?
Tacksam för all hjälp!
Jag har försökt hitta ett mönster i mina startproblem, men har vid det här laget kommit fram till att problemen är lite nyckfulla. Även om det finns vissa tendenser, se nedan:
-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kallstart!
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går då i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)
När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.
Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.
Testade här om dagen att få ut felkoder ur den inbyggda felsökningsdosan och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.
Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.
Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.2 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager? Vad kan annars felkoden 2.3.2 tyda på? Den innebär väl att lambdastyrningen kompenserar för fet/snål blandning men jag antar att felet kan sitta på flera ställen?
Tacksam för all hjälp!
Finns på YouTube där jag gör video om veteranbilar och annat nostalgiskt:
https://www.youtube.com/channel/UC2YLQ6 ... -OIxP9R6PQ
https://www.youtube.com/channel/UC2YLQ6 ... -OIxP9R6PQ