Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1168151
Har 4m 50x50 massiv fyrkantsjärn, en passande släpvagnskulemojäng och 16mm grovt shackel.

Frågan är hur jag ska passa ihop shacklet med svetsen på fyrkantsjärnet så det passar att dra både 140, 240, 740 utan att det tar i och skadar någonting
#1168230
har funderat i dom banorna men de är för mycke å göra. då kan jag lika gärna fixa bromsarna på grannens trailer, besikta den å köra den ist :)

Men alla dragöglor sitter i balken på 140? isf må de gå att göra en vinkel sista metern så lärä väll passa rätt bra endå?
Nu minns jag inte exakt hur de såg ut på 740 men är väll liknande som 240?
#1168237
Går inte utan att du måste sätta fästen på bilen du ska dra.
140 har en dragögla, på framvagnsbalkens ena sida.
240 har ju också bara en.

Nu förutsätter jag att dy ska dra bilen utan förare i, ska du ha nån som rattar så funkar det ju.

Men isåfall kan du ju lika gärna dra med bogserlina.
#1168260
Jag gjorde en stång med ett ledbart "T" med klykor i ytterändarna där jag fäste kedjor som "drogs runt" framvagnsbalken och "säkrades" med skruv och mutter. Dock fick jag ha med en "rattare", men det funkade ju utan bromsar på den man drar. Bogserlina är inte tillåtet på en avställd bil, stång är det. På 140 kan man kanske på ett enkelt sätt fästa parallellstaget i stången så kan man köra utan "rattare". Använde denna stång till att flytta min Opel Rekord -59 ett antal gånger under dom åren den var avställt (nästan 30 år)
#1168296
Självklart ska jag ha med hjälp. Just för att flytta, backa bilar på plats osv. Några har stått länge och då vill man ha stång så de inte smäller eller man bromsar fast bilen mitt på tex en grusväg.

Därför tänker jag att de blir lättare och smidigt att bara haka fast på dragkrok och skruva shacklet i drag-öglan
#1168476
Oki, då är det ju bara att göra en bogserstång :)
Lennarte, det är inte tillåtet att bogsera en bil som inte är besiktigad och i trafik överhuvudtaget, är den inte i trafik och besiktigad så måste man ta på släp eller Dolly. Fördelen med dragstång är ju om man ska dra en bil med bromshaveri.
#1168513
Amarace skrev:Lennarte, det är inte tillåtet att bogsera en bil som inte är besiktigad och i trafik överhuvudtaget, är den inte i trafik och besiktigad så måste man ta på släp eller Dolly. Fördelen med dragstång är ju om man ska dra en bil med bromshaveri.
Ok. Detta är några år sedan så det har säkert ändrats i "regelverket". En bekant hade nämligen blivit stoppad (det är nu mer än 20 år sedan) i en kontroll men fick fortsätta. Därför trodde jag det var tillåtet. En Dolly är ju inte heller besiktigad och i trafik egentligen (kanske jämförbart med ett obesiktigat släp) och kan ju vara i "miserabelt" skick (har en gång lånat ett skräckexempel). Ett obesiktigat släp får man flytta men inte lasta p.g.a att den har stång (detta kanske också är ändrat). Så därför byggde jag denna "stång". Tror inte jag har den kvar, den kastades nog efter jag sålt min Opel. Det finns fullt av "oklara regler och påstående" så det är minsann inte lätt att "göra rätt"
Amarace skrev:Oki, då är det ju bara att göra en bogserstång :)
Då borde ju detta inte heller vara tillåtet, en bil utan motor, låda och lite småsakerkan väl knappast vara besiktigad och i trafik
Tänker på "Frrla" och hans 145-a
#1168587
Antog att jag fick dra den med stång eftersom jag pratade med försäkringsbolaget om just detta. å de va inga problem så länge jag tog försäkring på den stackars 140in, så de var planen...

Angående de andra bilarna så får väll snuten komma då. Är bara några 100m ett par stycken ska flyttas, resten ska möbleras om på samma tomt.

men "bogserstången" kan vara rak? behöver inte böja den lite eftersom 140 har öglan så långt in? tänker på fronstspoilern kanske kan ta i. speciellt om jag ska dra med min 240 är höjd också ;)
#1168601
Du måste nog komma på en lösning där den är vinklad, annars lär den ta i frontplåten på 140'n, ögöan sitter ju en bit in.

Lennarte, i dom.drygt 30år jag hållit på så har det varit som kag skriver.
En Dolly är ett efterfordon, då blir det bärgning, inte bogsering, då hela ekipager med dolly och bil blir ett efterfordon.
Ett släp får inte ens flyttas om det är obesiktigat/avställt, oavsett last eller inte, gäller samma som en bil.

Men detta med bogserstång, blir du stoppad är det bara att spela dum, dom flesta poliser kan inte vad som gäller :)
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]