Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1164437
Hej!

Går i tankarna på att köpa en 240 från -79.
Men är sugen på att byta till -75s runda lyktor.

Kan man bara byta rakt över eller måste man byta fronten?

Är det något extra man måste tänka på om man byter?
Blir ljusbilden sämre med runda lyktor än dem mer fyrkantiga?

Tacksam för svar (innan man gör bort sig)

//VolvoRaggarn99
#1164644
Ett tips om du vill veta om det lyser bättre eller inte med dom nya lyktorna, "Att mäta är att veta!". Försök låna en sådan här: https://digitaltmuseum.se/011024258098/ ... ingsmatare av någon äldre amatörfotograf. Även proffsfotografer hade sådana.
Detta är ett fotografiskt instrument. Man mätte ljuset och ställde in kameran efter mätvärdena. Just exemplet på bilden är en Weston och den var lite av "Exponeringsmätarnas Rolls Royce". Men det fanns billiga japanska också som såldes på 50 och 60-talet. Jag har en, men dock inte på den adress där jag befinner mig nu. (Jag tror min kostade under hundralappen i början på 60-talet?) Senare hade dom flesta kameror inbyggd exponeringsmätare och flera kameror ställde in sig själva med mätarens hjälp.
Mät först med originalljusen. Ställ dig gärna i ett garage eller liknande plats där inte något varierande dagsljus kommer att påverka. Notera hur långtifrån du står och lys på en vägg. Gärna en lite ljusare vägg, t.ex en masonitskiva eller något annat. Den behöver inte vara vit, bara den inte är svart. Mät mot centrum av ljuskäglan. Notera värdet. Byt lyktor och gör om mätningen så exakt lika du kan. Jämför siffrorna. Berätta sedan här hur det blev. Det kan vara intressant om någon går i liknande tankar som du att veta hur det kommer att förändras.
#1165436
Rådlös skrev:Ett tips om du vill veta om det lyser bättre eller inte med dom nya lyktorna, "Att mäta är att veta!". Försök låna en sådan här: https://digitaltmuseum.se/011024258098/ ... ingsmatare av någon äldre amatörfotograf. Även proffsfotografer hade sådana.
Detta är ett fotografiskt instrument. Man mätte ljuset och ställde in kameran efter mätvärdena. Just exemplet på bilden är en Weston och den var lite av "Exponeringsmätarnas Rolls Royce". Men det fanns billiga japanska också som såldes på 50 och 60-talet. Jag har en, men dock inte på den adress där jag befinner mig nu. (Jag tror min kostade under hundralappen i början på 60-talet?) Senare hade dom flesta kameror inbyggd exponeringsmätare och flera kameror ställde in sig själva med mätarens hjälp.
Mät först med originalljusen. Ställ dig gärna i ett garage eller liknande plats där inte något varierande dagsljus kommer att påverka. Notera hur långtifrån du står och lys på en vägg. Gärna en lite ljusare vägg, t.ex en masonitskiva eller något annat. Den behöver inte vara vit, bara den inte är svart. Mät mot centrum av ljuskäglan. Notera värdet. Byt lyktor och gör om mätningen så exakt lika du kan. Jämför siffrorna. Berätta sedan här hur det blev. Det kan vara intressant om någon går i liknande tankar som du att veta hur det kommer att förändras.

Okej, tack för förslaget, vet tyvärr ingen som har en sådan men, som sagt går just nu bara i tankarna på att eventuellt köpa en 240. Men jag ska komma ihåg ditt råd
#1165792
Ja, lycka till i ditt sökande efter något bra 200-objekt. Man kan ju tillägga att mätmetoden går ju även att använda om man t.ex har monterat extraljus, "Före och Efter". Eller jämföra med andra bilar.

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]