Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fraedda
#1167396
lennarte skrev:
Fraedda skrev:dagsläget så har jag kommit fram till att tjuvluft är i princip omöjligt eftersom jag sprutat snart 3 burkar startgas i hela motorrummet utan den minsta antydning till höjning i varv
Du kan inte lita fullt ut på startgas. Får du en höjning av var talet, Ok då är det en läcka där. Men du kan omöjligt komma åt att spraya överallt. På min 745-a med 16V-motorn spraya de jag en massa (c-a 1+ 1/2 burk) utan att det märktes något. När jag sedan lyfte bort insugningsröret (för att byta oljefällan) så var där 3 små läckor till 4-de cylindern och en lite större till 3-ans cylinder. Alla dessa var på undersidan (utom en på 4-de) där det är väldigt svårt att komma åt. Jag hade planerat att byta packningen ändå för det märktes en ytterst liten skillnad på tomgångsvarvet när jag "kände" på skruvarna till insuget, med motorn på tomgång efter jag sprayat. Den gummibälgen som "E" motorn har är svår att "täcka" med startgas överallt, och den kan får sprickor (torrsprickor) var som helst. Annars när dom gick sönder var det oftast vil klamrarna. Du kan (som någon skrev) enkelt höja CO-halten, men då måste allt annat vara Ok, annars blir det andra fel. När styrtryckregulatorn blir sliten så höjs bränsletrycket och då får den mindre bensin till motorn.


Tjena, tack för svaret. Ja det du säger är ju faktiskt rätt, det är inte lätt att komma åt överallt, jag får gå igenom allt igen, det är ju trots allt det folk säger mest, "tjuvluft"

Känns rätt uppgivet i stunden bara.
av Fraedda
#1174484
Hej igen, såg i helgen när jag pilla vidare att duschen i spridarna var i tempo.
Ska det inte vara en konstant dusch?
Kanske missminner mig men det vore skönt om någon kunde bekräfta eller dementera.

Mvh Fraedda
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174503
Du menar om det ska spruta hela tiden eller?? "K" i K-jetronic står för "Kontinuerlich" alltså kontinuerlig. Så ja, det sprutar hela tiden när motor går. När motorn inte går är ju luftmängdskivan stängd och därmed också bränsletillförseln, men så fort du rör skivan så sprutar det bränsle så länge det är bränsletryck kvar, men det slutar ju ganska snart. Elektroniska system styrs det ju av magnetventiler så där är det stängt mellan "sprutningarna". Jag har i.f.s aldrig tittat på när det sprutar på en K-Jetronik så jag kan ju inte "svära på" att det är en jämn och fin stråle i alla lägen.... :oops: Men det ska i alla fall spruta hela tiden och lyssnar man med motorn avstängd så är ljudet är jämnt och fint när man rör skivan
av Fraedda
#1174532
Yes, det var en konstig formulering ser jag nu. Vad jag menade var att den tuffar på likt ett tåg,
även när jag ger gas, vill minnas att duschen ska vara kontinuerlig.
Någon som vart med om samma skit?

Är det den där skivan som strular eller kan det till och med vara pumpen som inte orkar? Då bilen lagt (vilket den gjort vid ett par tillfällen =) så är det ett gnälligt ljud från pumpen, vilket naturligtvis är svårt att återge, och då jag inte har filmat det så låter jag det vara... =)

Tack för svar förresten lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
#1174585
Tankpumpen lagt av? Kan ju bara läckage på en bränsleslang utan att bensin läcker ut före tryckpumpen så drar den luft där istället. Hade ett litet hål i slangen från Tankpumpen inne i tanken på en av mina. Då vart de ju knas så fort ja hade mindre än 1/3 tank. Upptäckte det när jag skulle byta kretsen till armaturen. Då hade jag bytt pumpen tidigare. En 740 hade hål i stålröret från tanken p det luktade lite bränsle när man slog av bilen och ca 5 min efter. Men inte när man körde. Fick liv i tankpumpen så började det spruta dör när man startade istället :/
av Fraedda
#1175055
Goddagens!

Har kollat lite soppatryck i dagarna.

Systemtryck 5,0,
styrtryck kall 2,0,
styrtryck varm, 3,8.
Resttryck 1,3,efter 10min (referensvärde 1,5)
resttryck från pump 3,2 efter 10 min (Referensvärde 1,5)

Märker hur den mår sämre ju högre trycket blir (varmare den blir).

Vidare hoppade min utetempmätare igång när jag tvångsmatade bränslepumparna, =) Alltid kul när nåt fungerar, tänkte jag och dagen efter var den ur funktion igen.
Senast redigerad av 1 Fraedda, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175229
Kanske lite högt tryck varm motor. Ju högre tryck desto mindre bensin får motorn.
av Fraedda
#1175264
lennarte skrev:Kanske lite högt tryck varm motor. Ju högre tryck desto mindre bensin får motorn.
Kan detta justeras med tomgångs och co skruven?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175305
Nej, men man kan justera Styrtrycket genom schims i styrtrycksventilen. Det är ett komplicerat samband mellan styrtryck, mängdskiva och systemtryck som styr bränsle/luft blandningen. Hittade ett inlägg i en annan tråd,
Styrtrycksventilen styr mot-trycket på luftmätararmen och reglerar således bränsle-luftblandningen. När motorn är kall ger den ett lägre styrtryck och luftskivan lyfter mer på än när motorn är varm på ett givet luftflöde.
lägre styrtryck=mer sås. Du kan pilla isär styrtrycks regulatorn som sitter under insuget och lägga brickor imellan dom två locken när du skruvar ihop den igen, om du förstår hur ja menar. på bultarna altså. tänk på att e motorerna blir väldigt törstiga när du gör så. men fin gång i maskin blir det :wink:

Här är en förklaring med bilder,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 5UL0MgbFxQ
Detta förutsätter att allt annat är Ok som tjyvluft, tillsatsluftslid, tändsystem m.m. CO-skruven ska man inte använda utan CO-mätare, den är otroligt känslig. 1/4 varv kan bli katastrof på CO-halten. CO-skruven är det sista man skruvar på inte det första

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]