- tor 20 apr 2017, 12:40
#1167396
Tjena, tack för svaret. Ja det du säger är ju faktiskt rätt, det är inte lätt att komma åt överallt, jag får gå igenom allt igen, det är ju trots allt det folk säger mest, "tjuvluft"
Känns rätt uppgivet i stunden bara.
lennarte skrev:Du kan inte lita fullt ut på startgas. Får du en höjning av var talet, Ok då är det en läcka där. Men du kan omöjligt komma åt att spraya överallt. På min 745-a med 16V-motorn spraya de jag en massa (c-a 1+ 1/2 burk) utan att det märktes något. När jag sedan lyfte bort insugningsröret (för att byta oljefällan) så var där 3 små läckor till 4-de cylindern och en lite större till 3-ans cylinder. Alla dessa var på undersidan (utom en på 4-de) där det är väldigt svårt att komma åt. Jag hade planerat att byta packningen ändå för det märktes en ytterst liten skillnad på tomgångsvarvet när jag "kände" på skruvarna till insuget, med motorn på tomgång efter jag sprayat. Den gummibälgen som "E" motorn har är svår att "täcka" med startgas överallt, och den kan får sprickor (torrsprickor) var som helst. Annars när dom gick sönder var det oftast vil klamrarna. Du kan (som någon skrev) enkelt höja CO-halten, men då måste allt annat vara Ok, annars blir det andra fel. När styrtryckregulatorn blir sliten så höjs bränsletrycket och då får den mindre bensin till motorn.Fraedda skrev:dagsläget så har jag kommit fram till att tjuvluft är i princip omöjligt eftersom jag sprutat snart 3 burkar startgas i hela motorrummet utan den minsta antydning till höjning i varv
Tjena, tack för svaret. Ja det du säger är ju faktiskt rätt, det är inte lätt att komma åt överallt, jag får gå igenom allt igen, det är ju trots allt det folk säger mest, "tjuvluft"
Känns rätt uppgivet i stunden bara.