Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1175676
Längst ner i bild har du ett runt "hål". de är ett stift som går till bimetallfjädern. ta ett långt rör eller 1/4 förlängare med en insekts i änden så når man fint å slå ner den. men akta dig så de inte blir för mycket. någon mm i taget räcker. detta sänker styrtrycket.
min teori är att, om den blir bättre eller drastiskt sämre har man pekat ut felet och bör byta ut den sen. har även vart med om att dessa kletat igen med dålig bensin. enda sättet att få bort skiten är att plocka isär, vilket man måste göra om man ska slå tillbaka stiftet också.

Bild
av Fraedda
#1175723
Tack för tipset.

Har tidigare provat två olika, (detta var innan bilen gick så här illa) och det var ingen skillnad mellan de båda.
Nu provade jag att slå ner pinnen, det gick trögt förstås innan den hoppa ner 2mm.
Blev ingen skillnad eg.
Misständer hela tiden och tvekar på gasen när jag kör.

Vilket i sig är konstigt kanske men det visar väl att problemet ligger nån annanstans.

Vilket leder mig in på nästa dumma fråga.
Tvångsmatning av pump genom relä eller på batteri när spridarna ligger i flaskor!
Det ska räcka att höja skivan för att spridarna ska duscha soppa?
Om det inte kommer soppa alls eller endast en puff då och då så är pumpen/pumparna slut?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1175845
du mätte väll upp trycket? ligger de stadigt? är de pumpen så borde det isf svaja. annars är väll hela huset eller själva bränslehuvudet (eller va de heter, där spridarslangarna kommer från).
De sitter en skruv i bakkant på det där returtrycket regleras. innanför den kan de bli smuts står de i handboken. står även att själva sprinten som följer mängdtallriken kan bli sliten och orsaka oregelbunden gång i motorn. men de borde isf inte komma tvärt kan jag tycka.

"tjuvkoppla" pumparna och du lyfter skivan ska spridarna släppa soppa. å de ska vara ett jämnt flöde ökande i högre höjd med skivans läge.
kanske kan du höra vart det "pulserar" om du gör så med motorn avstängd?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175869
Fraedda skrev:Vilket leder mig in på nästa dumma fråg
Det finns inga dumma frågor... Bara en massa dumma svar.. Ibland i alla fall
Här kommer i alla fall en fråga till. Vet du vad för pump du har?? Alltså huvudpumpen. Pumparna på "E" och "F" pumparna ser likadana ut, men "E" pumpen är en kraftigare typ. E-motorn har ju 5 bar i systemtryck medan F-motorn bara har 3 bar. En ny F-pump funkar kanske (jag körde min på 5 - 6 bar med etanol i tanken) men den blir nog fortare dålig. Min pump (då 40000 mil) förde ett "herrans väsen" och det funkade bättre med Biltemas "044" pump. Den funkar säkert till "E" motorn också, men är lite större och passar inte "bolt on". Den funkar fint på 4 - 5 bar i alla fall.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031349/.
Kollade i katalogen (fick ingen träff på 240 med E-motorn på nätet) och där finns en pump till 740 med E-motorn, undrar vad det kan skilja på där.....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=52202
Hade en kort period (någon månad) en 245 med K-Jetronic (som jag "gjorde i ordning") c:a 76 - -78 års modell (fd polisbil) och "fick för mig" att pumpen satt i tanken på den, Kan det vara så?? Kollade aldrig på det för jag hade den för diverse små rostjobb och hellackering, inte motorproblem.
av Fraedda
#1176396
Kollar bränslemängdmätaren. Den som vet EXAKT hur den här plattan ska ligga i nolläge får gärna visa det, frustrerande med alla olika bilder, vissa i vinkel andra rak.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1176401
Direkt ur minnet så jag är lite osäker, 1 mm över centrum på koningen i halsen och absolut i mitten. Ska se om jag hittar något senare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1176408
Detta hittade jag i Workshop manual för Porche

The upper edge of the sensor plate should be flush
with the beginning of the upper cone as shown . The
upper edge of the sensor plate may project up as
much as 0.5 mm above the beginning of the upper
cone, but the lower edge of the sensor plate (above
the chamfer) must not project down into the lower
cone at all .
If the sensor plate is too high, very carefully tap the
guide pin (arrow) deeper into the housing . Caution:
Make this adjustment very carefully. Adjustment several
times in both directions will loosen the press fit of
the pin, possibly causing engine damage .


Det skulle betyda max 0,5mm över övre kanten på konan och absolut inte under den undre kanten.. Vilket kan vara ungefär samma läge som skrev ovan. Här är en länk till detta.
http://www.type17.ch/downloads/Injectio ... Manual.pdf

Dom sista sidorna finns det reservdelslistor på ingående delar, även Volvos modeller är med.... :lol:
Boken är från -79 så B230 motorn är inte med :cry:
av Fraedda
#1178654
Update:

Det senaste är att stiften är sotigt svarta, styrtrycket varm - vibrerar strax under 4 bar.
Det låter lite knasigt eftersom att den ska få mindre bränsle ju högre tryck vad jag förstår.
Kan vara dålig retur till tanken kanske?
Dags att börja pilla på tomgångsskruven?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1178933
Fraedda skrev:Det låter lite knasigt eftersom att den ska få mindre bränsle ju högre tryck vad jag förstår.
Det är inte bränsletrycket du justerar utan mottrycket till mängdmätaren. Alltså högre mottryck så rör sig mängdskivan mindre i förhållande till insugen luft, och då tvärt om. Det är ju läget på mängdskivan som reglerar bränslemängden till spridarna så rör sig skivan mer så får den mer bensin. Höjer man då mottrycket så rör sig skivan mindre och motorn får mindre bensin.
Volvo v60 2022 plåtskada

Bilen är folierad på höger sida s&[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]