Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fraedda
#1164368
Tjena, har som så många andra problem med orolig tomgång på min b230e från 87. (GLT 240)

Upplever skakningar inne i bilen främst när den blitt lite varm typ efter tillsatsluften och kallstartsventilen gjort sitt.
Hur som haver - efter att ha sprutat slut på et antal startgasburkar och inte hittat nåt tog jag loss vevhusslangen som går till insuget och täppte till insuget, och fick då en avsevärt jämnare tomgång - framför allt inga ryckningar inne i bilen.

Har sedan dess vart inställd på att detta var felet men plockade loss grejerna och rengjorde vad jag kom åt i anslutningen till V-Ventilationen och resultaten ... INGEN SKILLNAD

Nån som upplevt samma skit??

Mvh Freadda
Senast redigerad av 2 Fraedda, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Slagmark
#1165609
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=132149

Läs min tråd, jag upplevde skakningar som påminde om de du beskrivit + en massa annat fanstyg. Visade sig i slutänden bero på kass luftmassemätare. Känner du inte igen några andra symptom kan du ju förkasta den :)

MVH /en som gasat ihjäl ett halvt ekosystem i jakt på luftläckor i onödan
Användarvisningsbild
av Frrla
#1166023
Slagmark skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=132149

Läs min tråd, jag upplevde skakningar som påminde om de du beskrivit + en massa annat fanstyg. Visade sig i slutänden bero på kass luftmassemätare. Känner du inte igen några andra symptom kan du ju förkasta den :)

MVH /en som gasat ihjäl ett halvt ekosystem i jakt på luftläckor i onödan
Jo fast de är ett helt annat bränslesystem på en E motor. Så det hjälper inte ts så mycket i detta läget :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1166132
Ett vanligt fel på "E" motorerna är att dom tar tjyvluft. Kolla bälgen mellan där mängdmätaren sitter och insugningsröret väldigt noga. Kolla även själva mängdmätaren att skivan sitter centrerad och att den går tillbaka till stoppläget av sig själv. Varje gång du rör skivan hörs ett svagt väsande, det är bensin som sprutas in i insuget. Så du får vara försiktig så inte motorn "surar ner sig" nät du håller på. Sedan finns en tillsatsluftslid som är en "förbikoppling" för luft vid kallstart, den brukar kunna "kärva" lite
Användarvisningsbild
av frasse4
#1166217
Låter ju som den går lite snålt. Luften som den får via vevhuset är ju "extra" luft som inte passerat mätskivan. Att du gjort rent vevhusventilationen ger ju inte mindre luft så att säga. Hur ligger co vid besiktning? Det skrivs ju inte ut på protokollet men man ser ju medan de mäter.

Min B200E var ganska snålställd. Den gick lite oroligt på tomgång och brukade visa 0,1 i CO och ganska högt HC vid besiktningen. Jag vet att en besiktningsman sa att jag borde ställa upp CO så jag inte brände nån ventil men bilen gick bra i övrigt och jag körde så i 10000 mil.

Det sitter en CO skruv man når med en lång insexnyckel men man bör nog mäta CO medan man skruvar.
av Fraedda
#1167083
frasse4 skrev:Låter ju som den går lite snålt. Luften som den får via vevhuset är ju "extra" luft som inte passerat mätskivan. Att du gjort rent vevhusventilationen ger ju inte mindre luft så att säga. Hur ligger co vid besiktning? Det skrivs ju inte ut på protokollet men man ser ju medan de mäter.

Min B200E var ganska snålställd. Den gick lite oroligt på tomgång och brukade visa 0,1 i CO och ganska högt HC vid besiktningen. Jag vet att en besiktningsman sa att jag borde ställa upp CO så jag inte brände nån ventil men bilen gick bra i övrigt och jag körde så i 10000 mil.

Det sitter en CO skruv man når med en lång insexnyckel men man bör nog mäta CO medan man skruvar.
Tjena, stort tack för svar.
Om jag förstår dig rätt så har jag en mager blandning, dvs för lite soppa?

I dagsläget så har jag kommit fram till att tjuvluft är i princip omöjligt eftersom jag sprutat snart 3 burkar startgas i hela motorrummet utan den minsta antydning till höjning i varv.
Plockat ner insuget och gjort rent mängdmätaren/grunkmojängen som styr luften samt spjället för gasen.
Ingen skillnad.
Ska gå vidare med bränslesystemet, en bränsleslang läcker sedan idag och lär byta den, (känsliga prylar =( )
vidare så upptäckte jag en konstig grej när jag demonterade bränslepumpreläet för ett tag sen. Om bilen stod med nycklarna ur tändningen och jag bytte till ett nytt relä så hoppa tändningen till läge 1, dvs lamporna inne i bilen och frontlyktorna hoppa igång.

Känns som nån lekt lekt elektriker eller?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1167253
Ja jag menade att det var mager blandning. Den ska inte stä för snålt för då kan man bränna avgasventilerna samt att den går lite oroligt på tomgång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1167264
Fraedda skrev:dagsläget så har jag kommit fram till att tjuvluft är i princip omöjligt eftersom jag sprutat snart 3 burkar startgas i hela motorrummet utan den minsta antydning till höjning i varv
Du kan inte lita fullt ut på startgas. Får du en höjning av var talet, Ok då är det en läcka där. Men du kan omöjligt komma åt att spraya överallt. På min 745-a med 16V-motorn spraya de jag en massa (c-a 1+ 1/2 burk) utan att det märktes något. När jag sedan lyfte bort insugningsröret (för att byta oljefällan) så var där 3 små läckor till 4-de cylindern och en lite större till 3-ans cylinder. Alla dessa var på undersidan (utom en på 4-de) där det är väldigt svårt att komma åt. Jag hade planerat att byta packningen ändå för det märktes en ytterst liten skillnad på tomgångsvarvet när jag "kände" på skruvarna till insuget, med motorn på tomgång efter jag sprayat. Den gummibälgen som "E" motorn har är svår att "täcka" med startgas överallt, och den kan får sprickor (torrsprickor) var som helst. Annars när dom gick sönder var det oftast vil klamrarna. Du kan (som någon skrev) enkelt höja CO-halten, men då måste allt annat vara Ok, annars blir det andra fel. När styrtryckregulatorn blir sliten så höjs bränsletrycket och då får den mindre bensin till motorn.
Här är en länk till ett felsökningsschema
https://goo.gl/images/zcP8qs

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]