Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fraedda
#1175055
Goddagens!

Har kollat lite soppatryck i dagarna.

Systemtryck 5,0,
styrtryck kall 2,0,
styrtryck varm, 3,8.
Resttryck 1,3,efter 10min (referensvärde 1,5)
resttryck från pump 3,2 efter 10 min (Referensvärde 1,5)

Märker hur den mår sämre ju högre trycket blir (varmare den blir).

Vidare hoppade min utetempmätare igång när jag tvångsmatade bränslepumparna, =) Alltid kul när nåt fungerar, tänkte jag och dagen efter var den ur funktion igen.
Senast redigerad av 1 Fraedda, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175229
Kanske lite högt tryck varm motor. Ju högre tryck desto mindre bensin får motorn.
av Fraedda
#1175264
lennarte skrev:Kanske lite högt tryck varm motor. Ju högre tryck desto mindre bensin får motorn.
Kan detta justeras med tomgångs och co skruven?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175305
Nej, men man kan justera Styrtrycket genom schims i styrtrycksventilen. Det är ett komplicerat samband mellan styrtryck, mängdskiva och systemtryck som styr bränsle/luft blandningen. Hittade ett inlägg i en annan tråd,
Styrtrycksventilen styr mot-trycket på luftmätararmen och reglerar således bränsle-luftblandningen. När motorn är kall ger den ett lägre styrtryck och luftskivan lyfter mer på än när motorn är varm på ett givet luftflöde.
lägre styrtryck=mer sås. Du kan pilla isär styrtrycks regulatorn som sitter under insuget och lägga brickor imellan dom två locken när du skruvar ihop den igen, om du förstår hur ja menar. på bultarna altså. tänk på att e motorerna blir väldigt törstiga när du gör så. men fin gång i maskin blir det :wink:

Här är en förklaring med bilder,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 5UL0MgbFxQ
Detta förutsätter att allt annat är Ok som tjyvluft, tillsatsluftslid, tändsystem m.m. CO-skruven ska man inte använda utan CO-mätare, den är otroligt känslig. 1/4 varv kan bli katastrof på CO-halten. CO-skruven är det sista man skruvar på inte det första
Användarvisningsbild
av Frrla
#1175676
Längst ner i bild har du ett runt "hål". de är ett stift som går till bimetallfjädern. ta ett långt rör eller 1/4 förlängare med en insekts i änden så når man fint å slå ner den. men akta dig så de inte blir för mycket. någon mm i taget räcker. detta sänker styrtrycket.
min teori är att, om den blir bättre eller drastiskt sämre har man pekat ut felet och bör byta ut den sen. har även vart med om att dessa kletat igen med dålig bensin. enda sättet att få bort skiten är att plocka isär, vilket man måste göra om man ska slå tillbaka stiftet också.

Bild
av Fraedda
#1175723
Tack för tipset.

Har tidigare provat två olika, (detta var innan bilen gick så här illa) och det var ingen skillnad mellan de båda.
Nu provade jag att slå ner pinnen, det gick trögt förstås innan den hoppa ner 2mm.
Blev ingen skillnad eg.
Misständer hela tiden och tvekar på gasen när jag kör.

Vilket i sig är konstigt kanske men det visar väl att problemet ligger nån annanstans.

Vilket leder mig in på nästa dumma fråga.
Tvångsmatning av pump genom relä eller på batteri när spridarna ligger i flaskor!
Det ska räcka att höja skivan för att spridarna ska duscha soppa?
Om det inte kommer soppa alls eller endast en puff då och då så är pumpen/pumparna slut?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1175845
du mätte väll upp trycket? ligger de stadigt? är de pumpen så borde det isf svaja. annars är väll hela huset eller själva bränslehuvudet (eller va de heter, där spridarslangarna kommer från).
De sitter en skruv i bakkant på det där returtrycket regleras. innanför den kan de bli smuts står de i handboken. står även att själva sprinten som följer mängdtallriken kan bli sliten och orsaka oregelbunden gång i motorn. men de borde isf inte komma tvärt kan jag tycka.

"tjuvkoppla" pumparna och du lyfter skivan ska spridarna släppa soppa. å de ska vara ett jämnt flöde ökande i högre höjd med skivans läge.
kanske kan du höra vart det "pulserar" om du gör så med motorn avstängd?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1175869
Fraedda skrev:Vilket leder mig in på nästa dumma fråg
Det finns inga dumma frågor... Bara en massa dumma svar.. Ibland i alla fall
Här kommer i alla fall en fråga till. Vet du vad för pump du har?? Alltså huvudpumpen. Pumparna på "E" och "F" pumparna ser likadana ut, men "E" pumpen är en kraftigare typ. E-motorn har ju 5 bar i systemtryck medan F-motorn bara har 3 bar. En ny F-pump funkar kanske (jag körde min på 5 - 6 bar med etanol i tanken) men den blir nog fortare dålig. Min pump (då 40000 mil) förde ett "herrans väsen" och det funkade bättre med Biltemas "044" pump. Den funkar säkert till "E" motorn också, men är lite större och passar inte "bolt on". Den funkar fint på 4 - 5 bar i alla fall.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031349/.
Kollade i katalogen (fick ingen träff på 240 med E-motorn på nätet) och där finns en pump till 740 med E-motorn, undrar vad det kan skilja på där.....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=52202
Hade en kort period (någon månad) en 245 med K-Jetronic (som jag "gjorde i ordning") c:a 76 - -78 års modell (fd polisbil) och "fick för mig" att pumpen satt i tanken på den, Kan det vara så?? Kollade aldrig på det för jag hade den för diverse små rostjobb och hellackering, inte motorproblem.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]