Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
#1164252
volvo 240 GL 1988 B230 F
bytt båda pumparna stift kablar bilen rycker när man efter inbromsning vart eftr 5 sekunder den ger jämn tändning igen. Så fort man släpper gasen o gasar på igen så blöddrar den i några sekunder o går bra sedan igen vad kan vara felet ? Tack för tips
Användarvisningsbild
av mercury-50
#1164335
Knappt 3 månader har bytt till orginalstift kablar rotor mm. Har nu plockat ner bensinpumpen den som sitter mitt under bilen.
Jag hör att det surrar högt om den när bilen står på tomgång. Den bakre bensinpumpen som sitter i tanken är bytt förra året.
Frågan är att den som sitter under bilen är väl den som bygger upp trycket...som man brukar höra när man vrider på tändningem BZZZZZ i tre sukunder...eller ?
Den bakre är väl den som ser till att skjuta upp bensinen ur tanken som sedan den andra pumpen tar över. Frågan är ju om den som sitter under själva bilen som ser till att den har tryck varefter bilen startat så startar den bakre pumpen efter bilen startat??
Vred nu på nyckeln o hade den undre bort monterad så slangen hängde lös då från tanken....det kom ingen bensin alls . Har haft bilen fulltankad med samma problem men måste erkänna att problemen blir betydligt markantare med mindre bensin i. Jag har inte heller någon givare vid svänghjulskåpan. Fördelaren sitter fram på denna motor. Tips....någon "som vet "
av Rådlös
#1164338
En sak har du klarlagt. Du har LH 2.2 när du inte har en svänghjulsgivare. Du har alltså en tidig -88 eller -88 a som den också kan heta. Du har i stället en Hallgivare i fördelaren. Hallgivare och svänghjulsgivare gör samma jobb, men med lite olika teknik. Du har också möjlighet att justera tändningen med fördelaren. Och, alla motorer i 200-serien har fördelaren fram i motorblocket. Det är 700 och 900-serien som har den bakom kamaxeln. Om du tittar några sekunder på motorn och dess läge så förstår du varför. :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1164452
Den bakre pumpen i tanken startar (och stannar) och går på samma impuls från bränslerelät som huvudpumpen, så går den ena skall den andra gå. Dock går strömmen till tankpumpen genom säkring 11, huvudpumpen går "förbi" säkring 11. Båda går igenom säkring 1, liksom det mesta som rör insprutningen. Kolla på detta elschema så förstår ni,
LH2.4 B230.gif
LH2.4 B230.gif (262.84 KiB) Visad 333 gånger
Det står att schemat är till LH2.4, men det är LH2.2. Hade det varit 2.4 hade diagnostikboxen varit med i schemat
Säkringarna är dom "bakvända" kantiga "C"- na numrerade 1, 2, 11, 12, 13
464 är radioavstörningsrelä, detta finns inte på 240 (enligt uppgifter jag fått, ej kollat själv)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1164797
Avbrott i eplosionsföljden kan bero på i huvudsak två saker, tändsystemet fallerar eller att bränsleblandningen blir fel. En läcka i vakumsystemet kan medföra felaktig bränsleblandning och eftersom du berättar att motorn går dåligt efter inbromsning så kan man nog anta att det låcker i vakumsystemet.

Mvh GK

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]