- tis 04 apr 2017, 13:40
#1163679
Hej. Har låtit en verkstad göra en framvagnsinställning efter att jag bytt bärarmar, stötdämpare och fjädrar som är (3-4cm) kortare än original. På verkstaden genomfördes definitivt en toe-inställning. Bilen hasar inte fram längre och ratten står rakt i förhållande till hjulen. men...
Enligt de markeringar som jag gjort vid fjäderbensfästena då jag bytte fjäder och dämpare, verkar de inte alls ha rubbat fjäderbenet i någon riktning. Alltså inte förändrat camber och caster!
Bilen känns lite orolig. I låga farter så vill hjulen mer åt det håll man styr, på något vis. Jag tolkar detta som ett möjligt fel pga felaktig camber/caster. Eller är det så att de kortare fjädrarna ställer till detta fenomen? (att justermånen är otillräcklig)
Man byter ju till kortare fjädrar för att om möjligt få bättre väghållning och inte sämre...
Vad tror ni? Är det camber eller casterfel, en kombination av båda, eller inget fel alls?
Jag vill ha lite mer på fötterna innan jag eventuellt går tillbaka till verkstan och ber dom göra om jobbet! För 750 pix förväntar ialla fall jag mig att få en fullständig inställning.
Enligt de markeringar som jag gjort vid fjäderbensfästena då jag bytte fjäder och dämpare, verkar de inte alls ha rubbat fjäderbenet i någon riktning. Alltså inte förändrat camber och caster!
Bilen känns lite orolig. I låga farter så vill hjulen mer åt det håll man styr, på något vis. Jag tolkar detta som ett möjligt fel pga felaktig camber/caster. Eller är det så att de kortare fjädrarna ställer till detta fenomen? (att justermånen är otillräcklig)
Man byter ju till kortare fjädrar för att om möjligt få bättre väghållning och inte sämre...
Vad tror ni? Är det camber eller casterfel, en kombination av båda, eller inget fel alls?
Jag vill ha lite mer på fötterna innan jag eventuellt går tillbaka till verkstan och ber dom göra om jobbet! För 750 pix förväntar ialla fall jag mig att få en fullständig inställning.