Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombikummu
#1163679
Hej. Har låtit en verkstad göra en framvagnsinställning efter att jag bytt bärarmar, stötdämpare och fjädrar som är (3-4cm) kortare än original. På verkstaden genomfördes definitivt en toe-inställning. Bilen hasar inte fram längre och ratten står rakt i förhållande till hjulen. men...
Enligt de markeringar som jag gjort vid fjäderbensfästena då jag bytte fjäder och dämpare, verkar de inte alls ha rubbat fjäderbenet i någon riktning. Alltså inte förändrat camber och caster!
Bilen känns lite orolig. I låga farter så vill hjulen mer åt det håll man styr, på något vis. Jag tolkar detta som ett möjligt fel pga felaktig camber/caster. Eller är det så att de kortare fjädrarna ställer till detta fenomen? (att justermånen är otillräcklig)
Man byter ju till kortare fjädrar för att om möjligt få bättre väghållning och inte sämre...
Vad tror ni? Är det camber eller casterfel, en kombination av båda, eller inget fel alls?
Jag vill ha lite mer på fötterna innan jag eventuellt går tillbaka till verkstan och ber dom göra om jobbet! För 750 pix förväntar ialla fall jag mig att få en fullständig inställning.
#1163689
Cambervinkeln ska ju vara 0 eller något + (hjulet ska peka något utåt i överkant). Ju mer det slits (mattas av) i fjädringen sjunker bilen neråt och hjulen börjar peka inåt i överkant. Vad man gör för att "kompensera" detta är att ändra Toe-in så mycket det är möjligt (så nära 0 som möjligt) för att förhindra däckslitage på sidorna av däcken, om det inte går att ändra cambervinkeln genom att vrida på fjäderbenet. Vridningen gör inte så stor skillnad så det finns/fanns andra tallrikar att sätta i fjäderbenen om man skulle sänka bilen som flyttade cambervinkeln. Alltså man flyttade ut centrum på övre fjäderbens fäste en bit. Om Toe -in blir "negativ" (alltså hjulen pekar utåt i framkant) blir bilen "vinglig". Du kan konstatera (ungefär) med ett vattenpass om hjulet står rakt i över/under kant, (Cambervinkeln är omkring 0) eller om "bulan" visar utåt eller inåt för att få en liten "aning" om vartåt det "pekar" men det går inte att få ut något exakt värde utan "riktiga" grejer. Min tanke är att Toe-in blivit "negativ" som du beskriver det.
#1163709
Finns ju inga direkta möjligheter att justera utan justerbara topplagringar. Caster finns det ingen justering för och cambern går det inte att göra mycket åt utan att åtminstone fila upp bulthålen.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1163808
Marlboroman skrev:Finns ju inga direkta möjligheter att justera utan justerbara topplagringar. Caster finns det ingen justering för och cambern går det inte att göra mycket åt utan att åtminstone fila upp bulthålen.
Man kan fila upp hålen en liten bit men de är inte mycket innan de slår i formen på tonet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]