- fre 31 mar 2017, 13:43
#1162599
Jag fick 2:a för CO förhöjd tomgång på besiktningen.
Jag undrar om ni som kan och har erfarenhet har några tips.
Jag är bara intresserad av att den går igenom besiktningen.
Detta är en ”soptippsbil” som jag bara har som extra, så det är ingen bil jag vill lägga mycket tid och pengar på.
Tror ni att det går att fuska igenom den med t ex att köra på E85?
Volvo 245-883GL 1990 25 600 mil
Olja och filter är bytt för ca 5 månader/100 mil sedan.
Jag misstänker att bilen senaste tiden har dragit ca 10% mer bensin än tidigare.
Bilen kördes 30 km innan testet och besiktningskillen körde igenom motor ordentligt innan han gav upp.
Uppmätt:
CO-K-Värde 0,5% (0,5%)
HC 95 ppm (100 ppm)
CO Förhöjd tomgång 2,5% (0,3%)
Lambda 0,99 (0,97-1,03)
Förra årets värden:
CO-K-Värde 0% (0,5%)
HC 1 ppm (100 ppm)
CO Förhöjd tomgång 0,0% (0,3%)
Lambda 1,03 (0,96-1,04)
Jag undrar om ni som kan och har erfarenhet har några tips.
Jag är bara intresserad av att den går igenom besiktningen.
Detta är en ”soptippsbil” som jag bara har som extra, så det är ingen bil jag vill lägga mycket tid och pengar på.
Tror ni att det går att fuska igenom den med t ex att köra på E85?
Volvo 245-883GL 1990 25 600 mil
Olja och filter är bytt för ca 5 månader/100 mil sedan.
Jag misstänker att bilen senaste tiden har dragit ca 10% mer bensin än tidigare.
Bilen kördes 30 km innan testet och besiktningskillen körde igenom motor ordentligt innan han gav upp.
Uppmätt:
CO-K-Värde 0,5% (0,5%)
HC 95 ppm (100 ppm)
CO Förhöjd tomgång 2,5% (0,3%)
Lambda 0,99 (0,97-1,03)
Förra årets värden:
CO-K-Värde 0% (0,5%)
HC 1 ppm (100 ppm)
CO Förhöjd tomgång 0,0% (0,3%)
Lambda 1,03 (0,96-1,04)