Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1162311
Hej!

Mitt första inlägg här:)
Jag har en 240 -88 som jag haft i ca tio år, använt den till och från. Nu är det så att bensintanken behöver bytas då den läcker.
Min situation är lite speciell då jag har en son med en autism diagnos som älskar min 240, det bästa han vet är att få åka i den:)
Så, jag måste helt enkelt få ordning på bilen igen, och tänkte att innan jag bokar tid hos någon bilverkstad kan det vara värt att fråga här på forumet.
Jag har kunskapen att göra det själv,men tyvärr ingen tid. Så om det finns någon runt Göteborgsområdet som skulle kunna tänka sig att göra jobbet åt mig, hör gärna av dig till mig.

Med vänlig hälsning

Fredrik
#1162401
Är du säker på att det är tanken som läcker. Det finns ju en del "grejer" på tanken, typ slangar som kan spricka sönder, tankarmatur som rosta, påfyllningeröret är av stål med slangstumpar i båda ändar en del slangar för avluftning o.s.v. Själva tanken är nog av plast (min 745 är det)
#1162404
lennarte skrev:Är du säker på att det är tanken som läcker. Det finns ju en del "grejer" på tanken, typ slangar som kan spricka sönder, tankarmatur som rosta, påfyllningeröret är av stål med slangstumpar i båda ändar en del slangar för avluftning o.s.v. Själva tanken är nog av plast (min 745 är det)
Kan ju såklart vara något annat, det jag vet är att om det är mer än ca 15 liter i tanken så läcker den, kanske kan vara en fingervisning om vad som ligger bakom det? Svårt att säga helt 100% såklart utan att göra en ordentlig inspektion.
#1162419
Har lite dålig koll på "nyare" 240, men på 740 sitter alla anslutningar i tankarmatur högt upp på sidan i tanken i själva tankarmaturen (allt på ett ställe). Äldre 240 har påfyllningen i sidan och armatur och och röret ut högst upp och är av plåt. Är det samma på nyare 240 och läcker efter 15 liter är det nog rostat hål i den kanten som tanken är fäst mot karossen med.
#1162859
gnestakalle skrev:Skarven i tanker sväller ofta i bakkant (rost) i mitten. Om du kollar kan man se om det runnit där

Mvh GK
Har lite samma problem. Hur jävligt är det att byta tank? Jag har en fin armatur med fungerande pump liggande. Jag vet att dom är rare.
Tänkte besikta först med soppatorsk och se om den går igenom.
Om så byter jag tank då den blir veteran och endast 6 månader kvar att betala skatt samt 2 år till nästa besiktning :D
#1172858
Har nyligen bytt bensintank på min 240. Det är lite jävligt, men fint när allt är nytt och på plats. Jag bytte både tanken och armaturen till sprillans nya. Det värsta är rosten. Skruvarna till tanken kan sitta rejält och det är en massa småpryttlar som lätt går sönder när man håller på. Att få dit tanken var jobbigast. Det var riktigt jävligt att få dit klamman som sitter på påfyllningsröret. Men är man två personer så går det nog smidigt. Det mesta finns också att köpa hos Volvo eller GCP.

Tanken är gjord av metall. Tankarmaturen sitter på ovansidan och har två slangar. Där brukar det rosta rejält. På min bil hade det rostat sönder där och läckte ut en del soppa. Påfyllningsröret var helt fri från rost, så där brukar det nog inte rosta särskilt ofta. Skarvarna på tanken brukar också kunna rosta som sagt.

Kolla efter lite noggrannare exakt varifrån det läcker. Om du lyfter på mattan i bagagerummet så har du en liten metallren plåt som sitter med två eller fyra skruvar. Några kablar sticker upp mitt i plåten också. Skruva bort denna plåt så har du tankarmaturen där och kan se hur det ser ut. Ta gärna lite bilder. :)

Hade gärna hjälp dig men håller tyvärr inte hus i göteborgsområdet. Men kan komma med en del tips och råd på vägen, samt hjälpa dig med vilka delar du ska köpa. Det går smidigare om man har alla delar på direkten än om man köper efter hand. :)
#1176901
FyoDisco skrev:Har nyligen bytt bensintank på min 240. Det är lite jävligt, men fint när allt är nytt och på plats. Jag bytte både tanken och armaturen till sprillans nya. Det värsta är rosten. Skruvarna till tanken kan sitta rejält och det är en massa småpryttlar som lätt går sönder när man håller på. Att få dit tanken var jobbigast. Det var riktigt jävligt att få dit klamman som sitter på påfyllningsröret. Men är man två personer så går det nog smidigt. Det mesta finns också att köpa hos Volvo eller GCP.

Tanken är gjord av metall. Tankarmaturen sitter på ovansidan och har två slangar. Där brukar det rosta rejält. På min bil hade det rostat sönder där och läckte ut en del soppa. Påfyllningsröret var helt fri från rost, så där brukar det nog inte rosta särskilt ofta. Skarvarna på tanken brukar också kunna rosta som sagt.

Kolla efter lite noggrannare exakt varifrån det läcker. Om du lyfter på mattan i bagagerummet så har du en liten metallren plåt som sitter med två eller fyra skruvar. Några kablar sticker upp mitt i plåten också. Skruva bort denna plåt så har du tankarmaturen där och kan se hur det ser ut. Ta gärna lite bilder. :)

Hade gärna hjälp dig men håller tyvärr inte hus i göteborgsområdet. Men kan komma med en del tips och råd på vägen, samt hjälpa dig med vilka delar du ska köpa. Det går smidigare om man har alla delar på direkten än om man köper efter hand. :)
Har en fråga var du hittade en ny armatur? Min bil har insprutning.
#1192446
dalle76 skrev:
FyoDisco skrev:Har nyligen bytt bensintank på min 240. Det är lite jävligt, men fint när allt är nytt och på plats. Jag bytte både tanken och armaturen till sprillans nya. Det värsta är rosten. Skruvarna till tanken kan sitta rejält och det är en massa småpryttlar som lätt går sönder när man håller på. Att få dit tanken var jobbigast. Det var riktigt jävligt att få dit klamman som sitter på påfyllningsröret. Men är man två personer så går det nog smidigt. Det mesta finns också att köpa hos Volvo eller GCP.

Tanken är gjord av metall. Tankarmaturen sitter på ovansidan och har två slangar. Där brukar det rosta rejält. På min bil hade det rostat sönder där och läckte ut en del soppa. Påfyllningsröret var helt fri från rost, så där brukar det nog inte rosta särskilt ofta. Skarvarna på tanken brukar också kunna rosta som sagt.

Kolla efter lite noggrannare exakt varifrån det läcker. Om du lyfter på mattan i bagagerummet så har du en liten metallren plåt som sitter med två eller fyra skruvar. Några kablar sticker upp mitt i plåten också. Skruva bort denna plåt så har du tankarmaturen där och kan se hur det ser ut. Ta gärna lite bilder. :)

Hade gärna hjälp dig men håller tyvärr inte hus i göteborgsområdet. Men kan komma med en del tips och råd på vägen, samt hjälpa dig med vilka delar du ska köpa. Det går smidigare om man har alla delar på direkten än om man köper efter hand. :)
Har en fråga var du hittade en ny armatur? Min bil har insprutning.
Jag köpte min armatur hos CVI. Kostar knappt 800kr.

Ursäkta sent svar.

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]