Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161890
Hej gott folk. Nu såhär lagom till våren (den har just börjat anlända här uppe i norra Norrland) tänkte jag byta avgassystem på gamle 2 färsen, så har jag uppnått min vision av en lite sportigare DL vagn.

De systemen jag funderat på är Simons 2" helsats sportavgassystem (bor norr om saltet och i inlandet så de ska vara smärtfritt på rosten) och en 2,5" halvsats som KGTrimning erbjuder på sin hemsida, båda system med mitt och slutljuddämpare. 2" systemet har främre rör och allt men kör jag 2,5" så blir det alltså 2,5" från det gamla framröret och bakåt.
Jag är ute efter ett lite trevligare muller men det ska vara smakfullt, inte något 3" raggarbröl med rakt rör från grenröret, men ändå gärna så att det märks att det inte är originalsystemet.

Jag har inte tänkt att trimma bilen inom någon snar framtid utan den går som bruksbil och kommer fortsätta att göra det.
Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Blir det oansenligt högt med 2,5"? Eller är 2" systemet för likt original i karaktär för att det skall vara värt det? Vill ha det snyggt och har ingen vidare erfarenhet att bygga av universal så ha iaf bestämt mig på att det blir någon sats.
#1161925
Den här har 2,5tum från simons hela vägen och tillhörande extraktorgrenrör (ingen katt). trimkam 405topp, b23 botten, lättat svänghjul, k-jet sprut mm..


Den här har jag tatt bort bakre ljuddämparen och flyttat bak "mellandämparen" på enbart. V-kam planad 530topp, b23 botten å k-jet sprut (ingen katt här heller).


Rätt rejäl skillnad på ljudet... :-@
#1161951
Jag hade 2" simons på min 240 för många år sedan. På tomgång lät det inte så mycket mer än orginal men trevligt när man drog på. Nu är ju inte en orginal 240 så tyst med dagens mått mätt...

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]