Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1159400
Om man gasar eller släpper gasen tvärt så knäcker det till någonstans i bakvagnen. Blir i princip alltid när man ska starta eller backa. När det väl knäckt till åt ett håll så kan man med lite finlir hålla det läget tills man ska backa eller släpper av på gasen lite för hårt igen.

Kan inte se sånt där rostdamm runt någon skruv som det brukar bli om nått är löst. Hittar ingen speciellt dålig bussning heller.
Märkte igår om man stod still med växel i att man kunde gunga bilen för hand så låter det ibland. Men 2 personer orkar bara några gånger.
Tror att det kan ha något att göra när bakaxeln rör sig upp eller ner med pinjongen. Men har kört fast i vidare felsökning :???:

245 -78 od låda 1031 bakaxel eftermonterat.
#1160513
Ja jag tycker inte att dom ser eller känns dåliga. Kan man göra något så de låter annorlunda? Tex dra på fett eller så? Har smörjt med wd40 förut lite överallt men inte kommit fram till något då heller.

stötdämpare bak skramlar. Men de har jag vetat om länge. Tänkte köra tills vägarna blir slätare innan jag byter dem.
Fick första kommentaren igår. "låter inte lite slut den där" ;)
#1160533
Om det inte är korsen i stången är väl nästa val att titta på dom främre lagringarna i bärarmarna bak. Knutkorsen är nästan omöjligt att se på (eller känna på plats) när dom börjar ge upp. Om man synar noga (det brukar främst vara det bakre) så kan man se rostdamm i kanten mellanskålen och själva korset. Är korsen Ok är det (oftast) en liten kant av fett där. Man brukar kunna se att en av dom är annorlunda (rödbrunare) än dom andra
av rid54
#1160681
På dåvarande Banverket hade vi en 245 som firmabil, som hade nåt liknande, ett "knäck" vid pådrag eller broms (eller backning). Det påverkade dessutom bilens kurs lite, vilket märktes om man körde rakt fram på "fin" väg och drog på eller motorbromsade. Besiktningen hittade inga fel, men till slut byttes nån gummidel i bakvagnen, nån form av stag till bakaxeln hade en dålig infästning, men det syntes inte så bra. Knutkorsen brukar väl kunna ge lite vibrationer om de är på gång att lägga av, även skrammel om man ligger med "flytgas" så att drivlinan inte är belastad, men det beror ju på vinklarna i knutarna också.
#1161550
gnestakalle: Har länge funderat på nya bussningar i momentstagen. inte för att dom skulle vara dåliga. utan för att jag har polyretan på en av bilarna och gillar den distinkta känslan man får när axeln inte far å slänger, när man startar på 1:an. Faran är då att man lätt spinner ett hjul som sen gärna vill hugga i på asfalten. Därför har jag satt nya original på sambons bil istället, som gärna är lite slarvig och inte så "uppmärksam" alla gånger.

rid54: ville gärna tro ett tag att det skulle vara "tvärstaget" eller dom främre bärarmsbussningarna, men bilen går som ett spjut på vägen. enda är väll att framvagnen inte är helt 100% inställd som känns av lite vid spårigt väglag eller hårdare sidvindar.

lennarte: jag tror jag ska plocka hela kardanet från min isbil och provbyta med. har inte kunnat se någonting alls. tänker att man kan mäta om de ligger lite snett, men inget jag kunnat komma fram till som "skiftar".
Bussningarna framför bakhjulen ser ut att ligga rakt och inte heller några sprickor i gummit eller sånt. Skulle kunna säga att dom ser nästintill nya ut.
Övriga bussningar är helt ok också, inget som rör sig mer än dom andra bilarna iaf. å då är en med helt nya bussningar överallt.
Dom nedre grova bussningarna som sitter under drivaxlarna, skulle kunna vara dags att byta ut dem då de har lite sprickor och ser lite säckiga ut när bilen står på dem dock.
#1161654
Jag har i flera år haft "knackningar" i bakvagnen på min 745 vintertid. Det hörs inget sommartid men när det varit minus i några dagar så börjar det och vid 4 + så slutar det. Det slutade i förra veckan efter det varit 4 - 5 plus grader några dagar i sträck. Jag har letat med kofot och spett, vid varje besiktning har jag pratat men besiktningsmannen och han har letat men dom har aldrig hittat något. Senast fick jag dock "värt att veta" på bussningarna mellan bärarmarna och bakaxeln, och på gummina i stötdämparfästena. Ok, det går att "röra" på det, men det kan inte "knacka" av det. Det spelar ingen roll hur jag kör, hur mycket (eller lite) den är lastad, blött eller torrt. När det varit minusgrader någon dag så börjar det "knacka" så fort bilen börjar rulla och det håller på tills det varit plusgrader några dagar. Sedan är det tyst hela sommaren. Det enda jag kan tänka mig att det kan vara är något med stötdämparna (innuti dom). Dom byttes direkt när jag fick bilen för den var i princip omöjlig att köra i farter över 60 km/tim. p.g.a att den gungade. Förre ägaren kommer inte ihåg att det skulle knackat på vintern när han hade den. Han ställde dock bilen i september för vattenpumpen började läcka (hade köpt en V70 då och hade denna som andrabil) och sedan stod den stilla till tills mars när jag hämtade den och då var det ju plusgraden. Jag "fixade" bilen nya bromsskivor, bromsklossar, vattenpump, stötdämpare bak, tändstift, olja, filter och besiktigade den. Sedan började den "knacka" nästa vinter (2009) och har "knackat sedan dess". Dock har det blivit värre med åren. Stötdämparna är Biltemas gasdämpare, och dom fungerar "kanon" fortfarande (4 - 5000 ml?? kanske).
Ingen hjälp för dig, men det kan vara något att veta för någon i alla fall. Även om det inte är en 240..... :lol:
#1161702
Men för dig låter det när dämparna "jobbar"? Jag misstänker eller vet att mina är dåliga då dom låter hela tiden. Men såklart värre när de blir riktigt kallt. Därför ska dom bytas ut senare. Men detta ljudet är helt annorlunda än dämparljud. Låter riktigt rejält när det bryter till. Och bara när man gasar till eller släpper av tvärt. Har märkt att det börjar komma på högre växlar nu sista veckan också.... Senast igår blev det på 4:an när ja skulle köra om och så fick ja möte av en riktig fortkörare. Så avbröt och då lät det igen. Sen lyckades jag framkalla det på prov (med gaspedalen) när jag kört om..
#1161723
Kom på en grej, har du Hardyskiva?? Det kan "smälla" ganska ordentligt i dom när dom börjar "ge sig"

Angående Hardyskiva, när jag jobbade på verkstad kom det in en meca cupé, tidig -70-talare med V8 motor som ville ha däcken balanserade. Han hade varit på flera ställen men bilen "skakade" fortfarande. Jag satte upp hjulen och kollade dom med dom gamla vikterna kvar (normalt tar man ju bort dom innan) och det var inte det minsta obalans i något av dom. Monterade på hjulen och gav mig ut på en runda. Jag har alltid varit noga med att alltid provköra efter jag gjort något, men redan då (början på -80-talet) hade "dom större verkstäderna" börjat minska på tiderna för sådant. I alla fall märkte jag ganska omgående att det var i kardanaxeln det felade, skakningarna kom vid start och vid (kraftig) acceleration (herre j---ar vad den bilen gick). Så jag hissade upp den igen och kollade på knutkorsen, lossade axeln bak så jag kunde vrida korsen ordentligt men inga fel. Spanade in (ordentligt) på Hardyskivan men det syntes ingenting, hade polyrgrip (modell större) och brytspett men kunde inte se att de "gav med sig". Kände på skruvarna, men icke. Hade en ficklampa att lysa med, och då såg jag en tråd sticka ut från Hardyskivan. Pratade med kunden att det kunde nog vara det felet eftersom V8-an nog var betydligt starkare än jag till att vrida på Hardyskivan. Han svarade bara "Har lagt så många pengar på balansering och byte av däck så denna kostnad gör nog inte så stor skillnad". Sagt och gjort, det beställdes en ny skiva (svindyr) och den monterades någon vecka efter och ni mån tro att jag fick en nöjd kund. Om Philipssons (var det på den tiden) och stadens stora däckfirma tyckte han inte...

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]