Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1158869
Hur fan gör man? Jag känner mig som ett fån. Har försökt flera gånger och jag vet hålet under samt har dom bättre begagnade glasen jämte så egentligen inga konstigheter. Fan jag känner mig som en jävla idiot som startar den här tråden. Men jag kan inte känna några kugghack för att få loss dom gamla glasen. Ändå mekat och svetsat sen 1993 så denna fråga är verkligen pinsam ??:-/
#1159378
Jag tror dom är limmade. Har råkat ut för att ett glas höll på att ramla av, och det var bara att limma dit igen. Minns inte vad för slags lim jag använde dock. Du får väl försöka bryta loss det gamla glaset. Eller limma ovanpå det gamla...
#1160798
kombikummu skrev:Jag tror dom är limmade. Har råkat ut för att ett glas höll på att ramla av, och det var bara att limma dit igen. Minns inte vad för slags lim jag använde dock. Du får väl försöka bryta loss det gamla glaset. Eller limma ovanpå det gamla...
Fast jag har ju kanon fräscha glas liggandes. Det är detta som gör mig så irriterad.
#1162585
Hayens skriver följande:
Från och med 1985 sitter glast fast med en låsring i plas.
Tryck den undre delen av glaset inåt vid demontering, så att låsringen kommer mitt för hålet i underkant på spegeln. För in en skruvmejsel i hålet och bryt låsringen åt höger så att den lossnar och frigör spegelglaset.

... Som jag minns det så är låsringen en ganska tunn plastring med spår för skruvmejseln. Ringen har ungefär samma stora diameter som du ser på fästena på de nya glaset. Du ska alltså inte sticka in skruvmejseln specielt långt. Som jag mins det så ska du rotera låsringen lite grann innan det släpper, kanske 1/30 varv. Det är inte krafiga grejer men det kan sitta lite trögt så ta i lagom mycket.
#1162777
OlofW skrev:Hayens skriver följande:
Från och med 1985 sitter glast fast med en låsring i plas.
Tryck den undre delen av glaset inåt vid demontering, så att låsringen kommer mitt för hålet i underkant på spegeln. För in en skruvmejsel i hålet och bryt låsringen åt höger så att den lossnar och frigör spegelglaset.

... Som jag minns det så är låsringen en ganska tunn plastring med spår för skruvmejseln. Ringen har ungefär samma stora diameter som du ser på fästena på de nya glaset. Du ska alltså inte sticka in skruvmejseln specielt långt. Som jag mins det så ska du rotera låsringen lite grann innan det släpper, kanske 1/30 varv. Det är inte krafiga grejer men det kan sitta lite trögt så ta i lagom mycket.
Okej tack skall testa att trycka inåt. Börjar bli dags för besiktning snart och jag tror att dom kommer hata den yttre vänstra spegeln lika mycket som mig. Någon idiot har förstört den totalt med isskrapa. Såhär ser den "nya" spegeln ut på baksidan.

Bildimgurl

Bildadult image

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]