- fre 17 mar 2017, 09:49
#1158640
Nu vet jag inte så mycket om din zinkprimer, men alltid när man har målat med en grundfärg och avser att måla med någon sorts täcklack över grundfärgen, är det jätteviktigt att dom båda färgerna passar ihop. Lösningsmedlen i täcklacken kan lösa upp grundfärgen om det vill sig illa. Gäller speciellt om man har sprayburkfärg.
Ett första steg i det här är ju att välja grundfärg och täcklack av samma fabrikat. Då har man nog tagit ett första steg för ett bra resultat. Sedan gäller det att läsa på burkarna och eventuellt fråga någon expedit i butiken om man handlar i en "riktig" färghandel. Färgerna måste kunna passa ihop.
Sedan när det gäller ett släpvagnsdrag så finns det en annan "fallgrop". Med en dålig elanslutning kan det uppstå krypströmmar i dragkroken. Även om det är jord, så går det ju ström igenom den tillbaka till batteriet. Det ger galvaniska effekter som underlättar rosten. Skyddsspreja kontakten ofta med t.ex 5-56 och blås rent inne i kontakten om du kommer åt.
Jag har själv upplevt detta, men på ett redan monterat drag. Volvo original (VBG). Det såg lite rostigt ut och färgen flagade lätt. Jag putsade rent och målade med först röd primer. Sedan med svart täcklack, båda färgerna penselmålat. Det var snyggt något år. Men sedan kom rosten tillbaka. Det gick så långt att Bilprovningen dömde ut draget ett par år senare.
Kanske, eventuellt har du en fördel i och med att du har valt en zinkprimer? Men kolla upp ordentligt att täcklacken och zinkprimern passar ihop. Notera vad primern heter och eventuella anvisningar. Och välj penselmålning om den möjligheten finns. En dragkrok behöver ingen spegelglans.