Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelgamesh
#1156691
Fler tveksamma impulser från återfallsvolvoiten.

För några decennier sedan hade jag järnkoll på Volvos motorer, men då fanns motorer nyare än 85 bara i mina och kompisarnas drömmar. Alltså har jag först nu insett att några av de sista Classicbilarna hade en "B230FX".

Min 90:a har ju en B230F som jag är toknöjd med. Tuffar på bra och är förhållandevis snål. Men vanan av lite starkare saker har väl fått mig att fundera på lite oskyldigt småtrim som inte syns. Inga öppna luftfilter eller turboinstallationer. Men däremot snubblade jag via Google på "B230FX". Och jag har hört allt från att det är en F med VX-kam till att det är en helt vanlig F med annan mappning. Är det någon som vet vad som gäller och vilka bitar man behöver byta?

jag känner att det hade varit en alldeles lagom liten moppetrimning. Men en sak jag gärna skulle vilja ha koll på isf är väl dels vad som händer med förbrukningen och körbarhet? Eftersom det är en originalgrej borde det ju vara bra, men undra gör man ju ändå. Lite mer mos på toppvarv är väl kul, men med 90% gubbkörning så behåller jag ju gärna de trevliga mellanregistret.

Sugen på att "veta allt" om FX. Någon som har koll?

Och som fotnot, ni som har lite nyare 240 och satt i turbomotorer, hur går det med besiktningen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1156703
FX har väl 531-topp och xv-kam och är väl en sats man kunde köpa från Volvo. Och både topp och kam kommer att flytta upp registret, men det är ju på låga varvtal det märks mest.

240 med turbomaskin kan bli lite knepigt. Dels så får inte bilen vara inreggad efter sista december -92 och sen tillkommer problemet att man egentligen inte får flytta fördelaren från toppen till blocket för att slippa bygga om torpedväggen. Men det finns dem som snackat5 sig igenom registreringsbesiktningen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1156733
Vad man kan göra för att få 15-20 Hk till är att sätta dit en 531 topp med en vx3 kamaxel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
#1157296
Ger en sån topp med kam verkligen dom hästarna och rycker de upp kraften i registret märkbart utan att sabba för mycket på lågvarv? Kokade en 530 topp i helgen och har en 531 topp liggandes till en 740 som isbil. Från en 940f+
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1157332
Har man en 531 och en bättre kam liggandes så är det bara att montera. Skillnaden på låga varv är mer teoretisk än praktisk på den här nivån. Att komma bort ifrån M-kammen som sitter i F-maskinerna gör en hel del då den inte ger något minnesvärt tillbaks efter 3000 rpm. En A-kam är vassare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1157343
Jag har en 940 med B230FB dvs. Samma koncept. Tycker den drar bra till 6000 och bra vrid på lågvarv. Har automat så ligger ju mest mellan 1500-2500 och kör. Men någon raket blir det ju inte. Klockade 0-100 på 12 s. Kommer tidigare från en V70 2,5T som gjorde samma sprint på 7,6 s...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1157500
Vad jag förstår är vx3 en kompromiss som ger mer kraft men fortfarande är ganska "snäll" och funkar med automatväxel.

Mvh GK
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]