- tor 09 mar 2017, 22:03
#1156691
Fler tveksamma impulser från återfallsvolvoiten.
För några decennier sedan hade jag järnkoll på Volvos motorer, men då fanns motorer nyare än 85 bara i mina och kompisarnas drömmar. Alltså har jag först nu insett att några av de sista Classicbilarna hade en "B230FX".
Min 90:a har ju en B230F som jag är toknöjd med. Tuffar på bra och är förhållandevis snål. Men vanan av lite starkare saker har väl fått mig att fundera på lite oskyldigt småtrim som inte syns. Inga öppna luftfilter eller turboinstallationer. Men däremot snubblade jag via Google på "B230FX". Och jag har hört allt från att det är en F med VX-kam till att det är en helt vanlig F med annan mappning. Är det någon som vet vad som gäller och vilka bitar man behöver byta?
jag känner att det hade varit en alldeles lagom liten moppetrimning. Men en sak jag gärna skulle vilja ha koll på isf är väl dels vad som händer med förbrukningen och körbarhet? Eftersom det är en originalgrej borde det ju vara bra, men undra gör man ju ändå. Lite mer mos på toppvarv är väl kul, men med 90% gubbkörning så behåller jag ju gärna de trevliga mellanregistret.
Sugen på att "veta allt" om FX. Någon som har koll?
Och som fotnot, ni som har lite nyare 240 och satt i turbomotorer, hur går det med besiktningen?
För några decennier sedan hade jag järnkoll på Volvos motorer, men då fanns motorer nyare än 85 bara i mina och kompisarnas drömmar. Alltså har jag först nu insett att några av de sista Classicbilarna hade en "B230FX".
Min 90:a har ju en B230F som jag är toknöjd med. Tuffar på bra och är förhållandevis snål. Men vanan av lite starkare saker har väl fått mig att fundera på lite oskyldigt småtrim som inte syns. Inga öppna luftfilter eller turboinstallationer. Men däremot snubblade jag via Google på "B230FX". Och jag har hört allt från att det är en F med VX-kam till att det är en helt vanlig F med annan mappning. Är det någon som vet vad som gäller och vilka bitar man behöver byta?
jag känner att det hade varit en alldeles lagom liten moppetrimning. Men en sak jag gärna skulle vilja ha koll på isf är väl dels vad som händer med förbrukningen och körbarhet? Eftersom det är en originalgrej borde det ju vara bra, men undra gör man ju ändå. Lite mer mos på toppvarv är väl kul, men med 90% gubbkörning så behåller jag ju gärna de trevliga mellanregistret.
Sugen på att "veta allt" om FX. Någon som har koll?
Och som fotnot, ni som har lite nyare 240 och satt i turbomotorer, hur går det med besiktningen?