Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelgamesh
#1156416
jag vill ha varvräknare i min 90:a men hittar inte rätta delarna. Sålänge funderar jag på denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000028453/

1. Passar den hyggligt i ett av de två mätarhålen mellan instrument och radiofack, och "gifter" den sig bra med original-mätarkåpa (den man ersätter täckbrickan med) Sarg kanske det heter...

2. Kopplar man bara in signalen lättvindigt på den rödvita kabeln, eller hur funkar det?
av Tilly
#1156442
1. Har du sargen? (den som ersätter täckbrickan). I så fall blir det ganska bra även om det kommer synas att mätaren inte riktigt går i samma stil som övriga originalmätare. Du kommer förmodligen bli tvungen att pyssla ihop någon egen lösning på hur du skall få mätaren att sitta rakt i hålet. Volvos egen har ett styrspår som passar i en skåra men det finns förmodligen inte på denna. Men det löser man med tejp eller något liknande.

2. Ja, rödvit kabel är signalen. Sedan behöver man koppla i plus- och minusström och även till eventuell belysning.
av bönan
#1156528
Ja, passformen är det inga större problem med, monterat samma i min 86a.

En liten varning bara, kvalitén på dessa är nog ganska låg. Jag blev osäker på var jag skulle ta ström till belysningen och tog därför hjälp av en bekant som kan i princip allt om klassiska Volvomodeller, därmed är jag ganska övertygad om att det blev rätt. Hur som helst brann belysningen av inom ca 1 minut och har inte fungerat sedan dess. Efter ca ett halvår började det dessutom glappa och mätarens funktion är ytterst tillfällig.

Med andra ord, hade jag varit du hade jag satsat på ett bättre instrument när du ändå ska göra jobbet. 200kr är väldigt billigt om du jämför med andra motsvarande produkter.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1156734
Varför skaffar du inte den stora varvräknaren på en lämplig skrot och sätter en liten volvoklocka i ett av de små instrumentuttagen?

Mvh GK
av Tilly
#1156839
gnestakalle skrev:Varför skaffar du inte den stora varvräknaren på en lämplig skrot och sätter en liten volvoklocka i ett av de små instrumentuttagen?

Mvh GK
Såå vanligt är det inte med varvräknare i 240 och beståndet av 240 på skrotarna är ju inte heller så stort längre. Dessutom måste det ju vara årsmodell 88B-93. Men visst, letar man aktivt så bör det ju gå att hitta en varvräknare. Jag hade nog ärligt talat också väntat in att hitta en originalvarvräknare. Varvräknare i en 240 med standardmotor är inget man behöver, det har man för att det är kul. :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1156844
Vdo cockpit serie går ju bra med original. Sök på ebay
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1156981
Det finns två exemplar av Volvo original lilla 52mm varvräknaren ute på tradera just nu, själv fyndade jag en sån med både sarg och originalkontakter dock avklippta kablar men var ju inte särskilt svårt att löda ihop. Finns i de flesta 240 fördraget signalkabel från tändspolen redan bakom instrumenten, ström till ljuset tog jag från belysningen som är ovanför knapparna i mittkonsollen (varningsblinkers och bakrutevärmare etc) så man får dimmerfunktionen som alla andra instrument. Huvudström tog jag lite bonnigt från ciggtändaren bara. Funkar finfint.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1157293
Jag har provat 2 st likadana sådanna Varvräknare och fungerade inte alls i mina 4 olika 240is. Men original fungerade. Väldigt märkligt när själva mätaren fungerar på annan typ av bil som tex en skoda eller caddy.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]