Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245jonte
#1155504
Tjena jag har en 245 b230f som inte värkar få någon soppamen soppa pumpen värkar ju gå igång när jag slår på tändningen.
Har kollat soppapumps relät o den värkar vara fräsch.
Va kan de vara tror ni
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1155661
Du får börja med att kolla att du har gnista på stiften och att det verkligen kommer fram bränsle. Jag vill gärna veta vilken årsmodell det är på bilen. Det finns två pumpar i bränslesystemet, en förpump i tanken (avger ett surrande ljud när du slår på tändningen) och en tryckpump under bilen (sitter på en platta tillsammans med bränslefiltret) ungefär jämns med baksätet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Slagmark
#1158470
För det första så stavas det "verkar". Bra, nu har vi lärt oss någonting.

"Klickar" bränslepumpsrelät när du slår på tändningen? Att det "ser" fint ut behöver inte vara hela sanningen :)

Dum fråga kanske, men du är säker på att det inte läcker någonstans på vägen? Ibland glömmer man att kontrollera de enklaste saker!
Lyft upp baksätesdynan och kontrollera om kablarna som löper där (går bl.a. till bränslepumpen under bilen) är skadade.

Om pumparna går som de ska, har du prövat att ha på tändningen i säg 10-20 sek för att ge bensinen en chans att pumpas fram till motorn innan du försöker starta?
Användarvisningsbild
av Derank
#1158524
Vem bryr sig hur han stavar, vi förstår alla vad han skriver el hur,

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]