Sida 4 av 4

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: fre 06 okt 2017, 17:29
av Frrla
Dags att handla för er som är missnöjda med förbrukningen, nu medans det fortfarande är billigt :lol:

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: lör 07 okt 2017, 09:01
av dalle76
Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.
En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt. :cry:

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: sön 08 okt 2017, 01:51
av Snusebuse
dalle76 skrev:
Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.
En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt. :cry:
Jo jag har märkt det! :) Trodde det var något fel typ att den var snålställd eller dylikt men efter att jag läst på så säger andra att den ska gå så billigt när det fungerar. Den är pigg och kry för en gammal original rödblockare, bara 18000mil på bilen så förhoppningsvis håller förgasaren ett tag till. Annars har jag börjat renovera och grundbestycka en Weber 36/36 DCD som jag tänkte ha liggandes som reserv om original Solex-Cisac gasaren börjar krångla. Har även en V-kam som jag tänkte slänga i men den går så jäkla billigt och bra nu att jag inte vill vara och rota i motorn i onödan så det får vänta till förgasaren skall bytas.

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: sön 08 okt 2017, 04:17
av dalle76
Snusebuse skrev:
dalle76 skrev:
Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.
En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt. :cry:
Jo jag har märkt det! :) Trodde det var något fel typ att den var snålställd eller dylikt men efter att jag läst på så säger andra att den ska gå så billigt när det fungerar. Den är pigg och kry för en gammal original rödblockare, bara 18000mil på bilen så förhoppningsvis håller förgasaren ett tag till. Annars har jag börjat renovera och grundbestycka en Weber 36/36 DCD som jag tänkte ha liggandes som reserv om original Solex-Cisac gasaren börjar krångla. Har även en V-kam som jag tänkte slänga i men den går så jäkla billigt och bra nu att jag inte vill vara och rota i motorn i onödan så det får vänta till förgasaren skall bytas.
Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: mån 09 okt 2017, 05:25
av Snusebuse
dalle76 skrev: Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|
Tror det har mycket att göra med att 940 väger lite mer. Troligen också för att B230 innan 88 hade ju även mindre vevlager och lättare stakar, gör säkert en del skillnad där också för förbrukningen.

Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f

Postat: mån 09 okt 2017, 09:20
av Frrla
Snusebuse skrev:
dalle76 skrev: Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|
Tror det har mycket att göra med att 940 väger lite mer. Troligen också för att B230 innan 88 hade ju även mindre vevlager och lättare stakar, gör säkert en del skillnad där också för förbrukningen.
-91 940fb går på ca 0.7 långkörning och ca 0.85 blandat. Takbox dessutom.
Välvårdad servad rena fina givare osv osv.
Tyvärr har den motorn snart gett upp efter bara 60k mil. Någon dum j*vel på verkstad nere i södra Sverige hade bytt olja och fått i grus i motorn...