Re: Bränsleförbrukning 240 - 90. B230f
Postat: fre 06 okt 2017, 17:29
Dags att handla för er som är missnöjda med förbrukningen, nu medans det fortfarande är billigt :lol:
Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt.
dalle76 skrev:Jo jag har märkt det! :) Trodde det var något fel typ att den var snålställd eller dylikt men efter att jag läst på så säger andra att den ska gå så billigt när det fungerar. Den är pigg och kry för en gammal original rödblockare, bara 18000mil på bilen så förhoppningsvis håller förgasaren ett tag till. Annars har jag börjat renovera och grundbestycka en Weber 36/36 DCD som jag tänkte ha liggandes som reserv om original Solex-Cisac gasaren börjar krångla. Har även en V-kam som jag tänkte slänga i men den går så jäkla billigt och bra nu att jag inte vill vara och rota i motorn i onödan så det får vänta till förgasaren skall bytas.Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt.
Snusebuse skrev:Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|dalle76 skrev:Jo jag har märkt det! :) Trodde det var något fel typ att den var snålställd eller dylikt men efter att jag läst på så säger andra att den ska gå så billigt när det fungerar. Den är pigg och kry för en gammal original rödblockare, bara 18000mil på bilen så förhoppningsvis håller förgasaren ett tag till. Annars har jag börjat renovera och grundbestycka en Weber 36/36 DCD som jag tänkte ha liggandes som reserv om original Solex-Cisac gasaren börjar krångla. Har även en V-kam som jag tänkte slänga i men den går så jäkla billigt och bra nu att jag inte vill vara och rota i motorn i onödan så det får vänta till förgasaren skall bytas.Snusebuse skrev:Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.En bil med den förgasaren är väldigt snål. När den väl börjar krångla är det dock inte lika roligt.
dalle76 skrev: Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|Tror det har mycket att göra med att 940 väger lite mer. Troligen också för att B230 innan 88 hade ju även mindre vevlager och lättare stakar, gör säkert en del skillnad där också för förbrukningen.
Snusebuse skrev:-91 940fb går på ca 0.7 långkörning och ca 0.85 blandat. Takbox dessutom.dalle76 skrev: Tidiga F motorer var snåla. Jag har en 244 med b230f som har lh 2.2. Den dricker 0.73 när jag kör till jobbet. Mest motorväg men ändå fantastiskt bra. Senare 940 glöm under litern. Varför blev det så fel :|Tror det har mycket att göra med att 940 väger lite mer. Troligen också för att B230 innan 88 hade ju även mindre vevlager och lättare stakar, gör säkert en del skillnad där också för förbrukningen.