Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
#1176422
Slagmark skrev:Tankade fullt innan jag körde till Göteborg från Stockholm i helgen, och var lite gasgladare än vanligt så låg mellan 130-140km/h under långa sträckor.
Efter att ha kört runt litegrann i Göteborg tankade jag så småningom i 41 liter (till fullt).

När jag på vägen hem tillbaka till Stockholm såg E4-skylten "STOCKHOLM 461 KM" mös jag till. Definitivt över förväntan vid de hastigheterna.

Kör en B23FD '93.
Vad sa trippmätaren? Ca 50 mil? 0.82 l/mil, riktigt bra!
#1176805
Vix skrev:
Vad sa trippmätaren? Ca 50 mil? 0.82 l/mil, riktigt bra!
Min trippmätare är huller om buller och spaken (pinnen/knappen/vad du vill) är av, så jag måste köpa en ny. Svåra att hitta är de jäklarna också!

Kilometerräknaren var jag smart nog att inte titta på vid tankning, mycket i huvudet i helgen!
Jag trodde ärligt talat att vid så höga hastigheter skulle bensinen försvinna i ett huj, men icke! Däremot märker jag att min tankmätare börjar bli pessimistisk, den kan vara en god bit nere på den röda markeringen (som skall motsvara ca 8 liter) men ändå ha gott över 10 liter kvar.
#1176810
Min tripp/vägmätare har varit trasig ett tag så jag använder en mobiltelefon (utan abonnemang och SIM-kort) med en "trippmätarapp". Funkar hyfsat.... :roll:
#1176815
Pinnen att nolla tripmätaren är en förlängning som kan hoppa loss om det finns en pinne som verkar vara intryckt konstant.

Det röda fältet är ganska tilltaget och tom tank är ju dessutom en bit under det röda. Jag vet eftersom jag lyckades ta mig till macken efter att någon bröt mitt tanklock och slangade ;).

På min 940 får man i 43-45 liter när lampan tänds, är en 60 liters tank...
#1176891
Var och besiktade min 244 i Måndags. Fick några tvåor men inget som har med rost att göra så det blir att laga och jag har en besiktad bil till Juni 2019 :D Angående förbrukningen dock. Det är ju en 88a med "slappa" avgaskrav. Kollade på avgasvärdena på mätaren när dom gjorde provet.
Co bara o,11 så det var ju inga problem eftersom gränsen är 3,5.
Dock såg jag ju orsaken till min låga förbrukning och enligt mig väldigt slöa motor.
Lambdavärdet låg på 1,12. Det innebär ju att den går väldigt magert. Dock tänker jag inte åtgärda detta utan uppskattar den låga förbrukningen och sbp skiter ju lyckligtvis i lambda på dessa gamlingar.
Senast redigerad av 1 dalle76, redigerad totalt 0 gånger.
#1196819
Update eftersom det fortsätter krypa nedåt:

Körde Göteborg-Stockholm igen i veckan. Tog 40/E4 norrut i ihållande spöregn, och höll mig konsekvent under 120km/h. Med lite blandad stadskörning i Stockholm därefter tankade jag i 52 liter idag. 66.7 mil hade jag rullat = 0,77.

Undrar verkligen hur lågt jag kan få ner den. Har inte servat på ett år, och vägen mellan Göteborg-Jönköping är i princip bara uppförs i väldigt många mil. Är mycket stolt över min stridsvagn med tjänstevikt på 1600kg än så länge 8)

Ska besikta den i dagarna också, får se hur domen lyder.
Användarvisningsbild
av Vix
#1200966
Kan tipsa om en app som heter Fuelio. Skitbra till att hålla koll på förbrukningen.
Fyller bara i kilometer, liter och pris varje gång man tankar (oavsett fulltank eller deltankning) så visas snittet i körjournalen.
Låg senast på 9.44l/100km vilket var lite väl högt. Mest stadskörning dock.
#1201057
745-90 Med M46 utan fungerande överväxelkontakt ligger på 0.78-0.85 blandad körning.

245-90 med M47 ligger på 0.85 nu med ny insugspackning och "rätt LMM". Gick upp till det tredubbla innan jag bytte packning.
#1202471
Har kört min -87a med B230K förgasare och M45 4-växlar på 0,74l/milen blandad körning enligt fartskyltarna. Det var i Norrland förvisso så mest landsväg men ändå. En vagn med B230F och 5-växlat borde vara minst lika snål tycker man ju.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]