- lör 01 apr 2017, 15:40
#1162899
Men veteranbilar blir dom nog aldrig, det är helt andra regler för det. Aldrig ska man kanske inte säga, men min bil blir aldrig det, därtill är den i för dåligt skick. Dom har ju på förslag att det ska bli en "flytande" gräns (50 år) istället för den fasta gräns som är idag (1950 års modell). Missförståndet om detta grundar sig nog på att dessa bilar var 30 år när denna regel infördes (1980) och verkar vara svårt att ändra på. Sedan kan man få kalla en betydligt nyare bil också för veteranbil, men då av det andra regler som gäller. T.ex ovanlig modell, värt att bevara m.m. Och att den är besiktigad och godkänd av MHRF att den är i originalskick.
dalle76 skrev:Kommer vårda min 88a med lh 2.2 ömt då den drar 0.73 om jag kör snålt. Snart veteran samt 108 kr månaden i försäkring. Kan man åka billigare?Nästa år slipper "vi" betala bilskatt en också... :lol: :lol:
Men veteranbilar blir dom nog aldrig, det är helt andra regler för det. Aldrig ska man kanske inte säga, men min bil blir aldrig det, därtill är den i för dåligt skick. Dom har ju på förslag att det ska bli en "flytande" gräns (50 år) istället för den fasta gräns som är idag (1950 års modell). Missförståndet om detta grundar sig nog på att dessa bilar var 30 år när denna regel infördes (1980) och verkar vara svårt att ändra på. Sedan kan man få kalla en betydligt nyare bil också för veteranbil, men då av det andra regler som gäller. T.ex ovanlig modell, värt att bevara m.m. Och att den är besiktigad och godkänd av MHRF att den är i originalskick.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V