Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1162899
dalle76 skrev:Kommer vårda min 88a med lh 2.2 ömt då den drar 0.73 om jag kör snålt. Snart veteran samt 108 kr månaden i försäkring. Kan man åka billigare?
Nästa år slipper "vi" betala bilskatt en också... :lol: :lol:
Men veteranbilar blir dom nog aldrig, det är helt andra regler för det. Aldrig ska man kanske inte säga, men min bil blir aldrig det, därtill är den i för dåligt skick. Dom har ju på förslag att det ska bli en "flytande" gräns (50 år) istället för den fasta gräns som är idag (1950 års modell). Missförståndet om detta grundar sig nog på att dessa bilar var 30 år när denna regel infördes (1980) och verkar vara svårt att ändra på. Sedan kan man få kalla en betydligt nyare bil också för veteranbil, men då av det andra regler som gäller. T.ex ovanlig modell, värt att bevara m.m. Och att den är besiktigad och godkänd av MHRF att den är i originalskick.
Användarvisningsbild
av Vix
#1173023
Uppdaterar läget lite såhär i efterhand. :lol:
Visste att mitt avgassystem var dåligt, så jag köpte en ny halvsats då jag ändå skulle byta spindelleder och styrleder inför bes. Det visade sig att det var värre än befarat. Hela delen som går över bakaxeln hade ett hål längs hela röret. Efter detta bytet samt hjulinställning verkar även jag kunna sälla mig tillbaka till snålkörarna. Har inte kunnat mäta då jag inte tankat fullt än. Förbrukningen är märkbart mycket mindre och motorn går bättre. Lambdan fick väl frispel :shock:
Bilen gick i alla fall igenom med blankt papper och beröm.
Användarvisningsbild
av Vix
#1175980
Kan numera glädjas över en förbrukning på runt 8,5l/100 km, blandat.
Senaste tanken tvingade jag i 32 liter efter 38 mils körning.
Där är jag ganska nöjd, får se var det hamnar efter sommarservice.
#1176179
Tankade fullt innan jag körde till Göteborg från Stockholm i helgen, och var lite gasgladare än vanligt så låg mellan 130-140km/h under långa sträckor.
Efter att ha kört runt litegrann i Göteborg tankade jag så småningom i 41 liter (till fullt).

När jag på vägen hem tillbaka till Stockholm såg E4-skylten "STOCKHOLM 461 KM" mös jag till. Definitivt över förväntan vid de hastigheterna.

Kör en B23FD '93.
Användarvisningsbild
av Vix
#1176422
Slagmark skrev:Tankade fullt innan jag körde till Göteborg från Stockholm i helgen, och var lite gasgladare än vanligt så låg mellan 130-140km/h under långa sträckor.
Efter att ha kört runt litegrann i Göteborg tankade jag så småningom i 41 liter (till fullt).

När jag på vägen hem tillbaka till Stockholm såg E4-skylten "STOCKHOLM 461 KM" mös jag till. Definitivt över förväntan vid de hastigheterna.

Kör en B23FD '93.
Vad sa trippmätaren? Ca 50 mil? 0.82 l/mil, riktigt bra!
#1176805
Vix skrev:
Vad sa trippmätaren? Ca 50 mil? 0.82 l/mil, riktigt bra!
Min trippmätare är huller om buller och spaken (pinnen/knappen/vad du vill) är av, så jag måste köpa en ny. Svåra att hitta är de jäklarna också!

Kilometerräknaren var jag smart nog att inte titta på vid tankning, mycket i huvudet i helgen!
Jag trodde ärligt talat att vid så höga hastigheter skulle bensinen försvinna i ett huj, men icke! Däremot märker jag att min tankmätare börjar bli pessimistisk, den kan vara en god bit nere på den röda markeringen (som skall motsvara ca 8 liter) men ändå ha gott över 10 liter kvar.
#1176810
Min tripp/vägmätare har varit trasig ett tag så jag använder en mobiltelefon (utan abonnemang och SIM-kort) med en "trippmätarapp". Funkar hyfsat.... :roll:
#1176815
Pinnen att nolla tripmätaren är en förlängning som kan hoppa loss om det finns en pinne som verkar vara intryckt konstant.

Det röda fältet är ganska tilltaget och tom tank är ju dessutom en bit under det röda. Jag vet eftersom jag lyckades ta mig till macken efter att någon bröt mitt tanklock och slangade ;).

På min 940 får man i 43-45 liter när lampan tänds, är en 60 liters tank...
#1176891
Var och besiktade min 244 i Måndags. Fick några tvåor men inget som har med rost att göra så det blir att laga och jag har en besiktad bil till Juni 2019 :D Angående förbrukningen dock. Det är ju en 88a med "slappa" avgaskrav. Kollade på avgasvärdena på mätaren när dom gjorde provet.
Co bara o,11 så det var ju inga problem eftersom gränsen är 3,5.
Dock såg jag ju orsaken till min låga förbrukning och enligt mig väldigt slöa motor.
Lambdavärdet låg på 1,12. Det innebär ju att den går väldigt magert. Dock tänker jag inte åtgärda detta utan uppskattar den låga förbrukningen och sbp skiter ju lyckligtvis i lambda på dessa gamlingar.
Senast redigerad av 1 dalle76, redigerad totalt 0 gånger.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]