Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
#1154944
Hej.
Min fråga är hur mycket en frisk motor ska dra egentligen. Köpte en 240 från - 90 (b230f och m47) i somras och jag upplever den som rätt törstig jämfört med mina tidigare bilar med samma motor. Ligger alltid på 1.1- 1.2 liter milen blandad körning. Har verkligen kört ekodriving men kan inte komma under litern. Mina tidigare har legat runt 0.8- 0.9 liter per mil.
Bilen har endast gått 16000 mil och är servad ordentligt.
Kör med 2,6 bar i däcken. Har inga felkoder.
Den startar alltid lätt. En sak jag kan tänka mig ha med saken att göra är att tomgången kan bli lite hög ibland. Inte jättemycket, men ändå märkbart. Det är bara när bilen rullar, så fort den stannat helt går tomgången ner, med eller utan växel. Kan det vara någon givare som spökar?
Vad tror ni?
Mvh.
#1155054
Ja de känns som de är i överkant min 90a med samma spec ligger iaf mellan 0.9 till 1.0 liter milen om man kör lite längre sträckor iaf. Nu ligger den högre då de mest åka till jobbet som bara är 6-7 km så bilen hinner aldrig bli varm. Så mycket beror på hur ditt körmönster ser ut. Förut när ja hade 3 mil enkel resa till jobbet låg de oftast lite under 0.9
av bönan
#1155074
Jag har en 740 med den motorn. När jag tankar brukar det normalt hamna på ca 0.85, vid lugn långkörning har jag kommit ned i 0.78.

Min 240 med B230A (förgasare) och M44 som bäst 0.85 på landsväg.
Användarvisningsbild
av Vix
#1155508
SkauneJohan skrev:min b21A med förgasare har jag lyckats få ner i 0,85 flera gånger, vid väldigt korta turer (5-6km enkel resa) ligger jag nu omkring 1,2/mil en insprutare borde dricka mindre
Jag har också haft ett par B21A som låg på a 0,9. Jag tycker också det borde gå att få ner det.
robinb3rgsten skrev:Ja de känns som de är i överkant min 90a med samma spec ligger iaf mellan 0.9 till 1.0 liter milen om man kör lite längre sträckor iaf. Nu ligger den högre då de mest åka till jobbet som bara är 6-7 km så bilen hinner aldrig bli varm. Så mycket beror på hur ditt körmönster ser ut. Förut när ja hade 3 mil enkel resa till jobbet låg de oftast lite under 0.9
Jag hade före den här en likadan -88A med samma motor, även en 745 88A. Hade samma körmönster med de bilarna, men den här tar märkbart mer.
Kan det vara så att LH2.4 är törstigare än LH2.2? Tempmätaren går visserligen inte ända upp till mitten. Jag har bytt termostat. Det blev ingen skillnad. Mätaren stannar precis under mitt. Men det är ju inget precicionsinstrument. Har mätt med IR termometer och det verkar ok.
bönan skrev:Jag har en 740 med den motorn. När jag tankar brukar det normalt hamna på ca 0.85, vid lugn långkörning har jag kommit ned i 0.78.

Min 240 med B230A (förgasare) och M44 som bäst 0.85 på landsväg.
Ja men precis. det borde ju vara så om allt är riktigt ok.
#1155674
gnestakalle skrev:Har du bytt till en 92-graders termostat?

Mvh GK
Var på Biltema i helgen och skulle köpa en termostat, dom hade ingen!!!! Påstod att dom aldrig haft...... Köpt där tidigare så jag vet dom haft, dom hade 87°. Den duger knappt till sommartermostat. Möjligtvis i varmare länder. Får kolla noga när vad där sitter i nu när jag får den nya från http://www.motoroldis.se . Sitter där fel kan det förklara min lite höga bränsleförbrukning. Märkte för några veckor sedan när vi hade en vecka, drygt, med minusgrader (ner till-10°) att värmen inte kom förrän jag saktade ner till ungefär 50 km/tim efter 6 km körning och motorvärmare varit på. Mätaren stod (som alltid) rakt upp.....
Kollade i deras katalog från Våren 2016, där rekommenderar dom 87° till 2/3/700 modellerna samt 900 med 6-cylindriga motorer, 900 med 4-cylindriga är inte med i katalogen, så dom vet om att rekommendationerna är ändrade.
Så ibland måste man veta exakt vad man vill ha, annars kan man få fel när man handlar på ställen med personal som inte vet något
Användarvisningsbild
av Vix
#1155991
lennarte skrev:
gnestakalle skrev:Har du bytt till en 92-graders termostat?

Mvh GK
Var på Biltema i helgen och skulle köpa en termostat, dom hade ingen!!!! Påstod att dom aldrig haft...... Köpt där tidigare så jag vet dom haft, dom hade 87°. Den duger knappt till sommartermostat. Möjligtvis i varmare länder. Får kolla noga när vad där sitter i nu när jag får den nya från http://www.motoroldis.se . Sitter där fel kan det förklara min lite höga bränsleförbrukning. Märkte för några veckor sedan när vi hade en vecka, drygt, med minusgrader (ner till-10°) att värmen inte kom förrän jag saktade ner till ungefär 50 km/tim efter 6 km körning och motorvärmare varit på. Mätaren stod (som alltid) rakt upp.....
Kollade i deras katalog från Våren 2016, där rekommenderar dom 87° till 2/3/700 modellerna samt 900 med 6-cylindriga motorer, 900 med 4-cylindriga är inte med i katalogen, så dom vet om att rekommendationerna är ändrade.
Så ibland måste man veta exakt vad man vill ha, annars kan man få fel när man handlar på ställen med personal som inte vet något
Jaså? Denna ska enligt Biltema sitta på både min och din motor Lennart (sökte på min gamla 16V:s regnummer först):http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025945/ De påstår mycket hittepå där verkar det som.
Det var nog 87-graders jag köpte då, då det var där jag köpte den. Visserligen haft problem med en termostat därifrån innan som inte längre stängde efter två veckors användning. Får ta och mäta igen och kanske prova en annan.
#1156071
Kan vara knepigt att få tag på 92-graders termostat, själv köpte jag på VP-autoparts.

Mvh GK
#1156085
Vix skrev:Jaså? Denna ska enligt Biltema sitta på både min och din motor Lennart (sökte på min gamla 16V:s regnummer först):http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025945/ De påstår mycket hittepå där verkar det som.
Joo, det är sant. Och visst passar den, det är inga problem. Men, man ska ju sträva efter (både för ekonomi och för motorn) att ha så hög temperatur som möjligt (inte minst när man kör på E85). Jag tror att det är så här, när 940 kom (-91) så hade den en termostat med högre temperatur (därför är den ej med i Biltemas katalog) och senare har Volvo ändrat specifikationerna till att gälla 2/3/700 modellerna också med samma motor. Jag är inte riktigt säker på att den jag har är från Biltema, kan vara frå AD-Center också för det var en -92° jag skulle ha och som monterades men som nu börjat "fallera". Termostathuset är "bara" 70 - 75° numrera mot över 80° förra vintern och framför allt, där är inte lika bra värme längre. Nu när vi har metrologisk vår här nere sedan 2 veckor och det är (i natt) -8°
Beställt denna, ligger på "mitt" postkontor (2 dagars leveranstid) och ska hämtas idag :lol:
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Där finns båda, både 87° och 92°
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]