Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rena
#1153156
Hej,

Skall försöka byta kuggstång på min Superseven med en ZF styrväxel utan servo från en 240.
Hur fasen får jag upp "pluggen" på bilden? Den sitter hårt känns det som och man får inte grepp med tång.

Tack!
styrväxel.jpg
styrväxel.jpg (101.72 KiB) Visad 669 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1153250
Måste man inte plocka bort kugghjulet (rattstången först??) Har aldrig skruvat i en styrväxel men andra liknande kuggväxlar kan det vara så. Det kan vara en slitkant som gör att du inte får ut den. Du får väl inte ut kuggstången utan att ta ut kugghjulet ändå, kanske......
av Rena
#1153258
lennarte skrev:Måste man inte plocka bort kugghjulet (rattstången först??) Har aldrig skruvat i en styrväxel men andra liknande kuggväxlar kan det vara så. Det kan vara en slitkant som gör att du inte får ut den. Du får väl inte ut kuggstången utan att ta ut kugghjulet ändå, kanske......
Så pinjongaxeln måste ut först?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1153269
Rena skrev:
lennarte skrev:Måste man inte plocka bort kugghjulet (rattstången först??) Har aldrig skruvat i en styrväxel men andra liknande kuggväxlar kan det vara så. Det kan vara en slitkant som gör att du inte får ut den. Du får väl inte ut kuggstången utan att ta ut kugghjulet ändå, kanske......
Så pinjongaxeln måste ut först?
Som jag skrev så har jag inte skruvat med en styrväxel (av denna typ) men andra typer av växlar är det ibland så. Du ska väl ändå kolla (byta) axiallagren och tätning där. Men själva "pluggen" kan det vara en slitkant som göra att den inte går att ta upp. Det är ju (ofta) en fjäderbelastad styrning/bussning som trycker mot kuggstången.
av Rena
#1153816
"Pluggen" åkte loss till slut, den bråkade bara lite, men vart kan jag få tag i en hylsa så att jag får ut axeln?

Se bild.
mutter.jpg
mutter.jpg (77.69 KiB) Visad 668 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1153835
Har inget bra svar på det. Ser ut som "riktigt special", Tillverka själv?? Den är säkert låst med Locktite också, så man behöver värma den. Det finns 6-kant automatstål som man kan borra i och sedan härda (lite i alla fall). Problemet är då att hitta någon som har en sådan bit "liggandes", Ska man köpa, blir det 4 - 6 meter..... Tror inte ens Volvo reparerar sådant, det byts nog ut hela styrväxeln.
av Rena
#1153839
lennarte skrev:Har inget bra svar på det. Ser ut som "riktigt special", Tillverka själv?? Den är säkert låst med Locktite också, så man behöver värma den. Det finns 6-kant automatstål som man kan borra i och sedan härda (lite i alla fall). Problemet är då att hitta någon som har en sådan bit "liggandes", Ska man köpa, blir det 4 - 6 meter..... Tror inte ens Volvo reparerar sådant, det byts nog ut hela styrväxeln.
Tillverka själv är bökigt.
Det är ju hur många som helst i Locostvärlden och folkracesvängen som bytt sin kuggstång, så det borde inte vara så svårt.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]