- sön 26 feb 2017, 17:00
#1152994
Hej. Jag har problem att starta 245:an. Den tänder oftast vid första startförsöket men går illa, och dör inom några sekunder. Sedan är det omöjligt att få igång bilen igen. Har tagit loss stiften som var svarta och blöta, rengjort dem. osv... Lyckats starta bilen och då har det fungerat någon dag, med upprepade lyckade provstarter (varmkört typ 30min) Sedan är det samma visa igen.
inga felkoder har givits;111 på både bränsle och tändning.
När jag tog loss LMM för kontroll och rengöring, var röret mot spjäll/insug blött! -och verkar vara bensin/olja! Inte bra. Kan det vara vevhusventilationen som är boven?
En annan sak som inte verkar ok, är att det verkar bli övertryck på avgassidan, som håller i sig efter startförsök. Det pyser från avgassystemet, typ vid främre burken (har inte krälat i snön för att kolla detta närmre.) samt vid grenröret (skall åtgärdas) och framför kat:en (åtgärdat). Kan någon av ljuddämparna ha korkat igen på något vis?
Funderar på om det kan vara glapp i impulsgivaren från svänghjulet.
Har nu beställt ny impulsgivare och nya stift.
Har bytt: Fördelarlock, tändkablar, BTR, testat ett annat b-pumprelä.
Några idéer?
inga felkoder har givits;111 på både bränsle och tändning.
När jag tog loss LMM för kontroll och rengöring, var röret mot spjäll/insug blött! -och verkar vara bensin/olja! Inte bra. Kan det vara vevhusventilationen som är boven?
En annan sak som inte verkar ok, är att det verkar bli övertryck på avgassidan, som håller i sig efter startförsök. Det pyser från avgassystemet, typ vid främre burken (har inte krälat i snön för att kolla detta närmre.) samt vid grenröret (skall åtgärdas) och framför kat:en (åtgärdat). Kan någon av ljuddämparna ha korkat igen på något vis?
Funderar på om det kan vara glapp i impulsgivaren från svänghjulet.
Har nu beställt ny impulsgivare och nya stift.
Har bytt: Fördelarlock, tändkablar, BTR, testat ett annat b-pumprelä.
Några idéer?