Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1152994
Hej. Jag har problem att starta 245:an. Den tänder oftast vid första startförsöket men går illa, och dör inom några sekunder. Sedan är det omöjligt att få igång bilen igen. Har tagit loss stiften som var svarta och blöta, rengjort dem. osv... Lyckats starta bilen och då har det fungerat någon dag, med upprepade lyckade provstarter (varmkört typ 30min) Sedan är det samma visa igen.
inga felkoder har givits;111 på både bränsle och tändning.
När jag tog loss LMM för kontroll och rengöring, var röret mot spjäll/insug blött! -och verkar vara bensin/olja! Inte bra. Kan det vara vevhusventilationen som är boven?
En annan sak som inte verkar ok, är att det verkar bli övertryck på avgassidan, som håller i sig efter startförsök. Det pyser från avgassystemet, typ vid främre burken (har inte krälat i snön för att kolla detta närmre.) samt vid grenröret (skall åtgärdas) och framför kat:en (åtgärdat). Kan någon av ljuddämparna ha korkat igen på något vis?
Funderar på om det kan vara glapp i impulsgivaren från svänghjulet.
Har nu beställt ny impulsgivare och nya stift.
Har bytt: Fördelarlock, tändkablar, BTR, testat ett annat b-pumprelä.

Några idéer?
#1154272
Plockade isär avgassystemet i dag, och även där var det blött; vatten! Det har förmodligen blivit "vattenlås" i krökar osv. Vatten i så gott som hela systemet. Det luktade inte glykol, men det har ju passerat lite avgaser genom det så...
Uppskattningsvis rör det sig om c:a litern, och förmodligen mer i ljuddämparna...
Ska ju byta ut rubbet från grenröret och bakåt. Frågan är ju bara hur det kan ha samlats så mycket vatten där!?
#1154333
Det bildas vatten i förbränningen, men kör man motorn varm så åker det ut där bak. Sedan blir det en massa kondesvatten, framför allt vintertid och om man kör mycket med kortare sträckor. Om du tittar bak på en bil som stått parkerad ett tag så rinner det ut vatten när dom kör iväg. Har du dessutom en dålig termostat, så underlättar det inte precis. Du behöver inte byta avgasröret för att det är vatten i det, men kolla noga på katalysatorn. En väl fungerande katalysator blir väldigt varm och hjälper till att "driva ut" vattnet.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]