Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1152827
Grannen har fått problem å vill gärna ha lite förslag va man vanligast kollar efter.

Hört att kupefläkten kan få nå fnatt å gå även utan tändning?
Kan de vara den gamla stora stereon som är kopplad direkt på batteriet, men den slår av/på via tändningen ju?
Kan de bli nått med de automatiska halvljuset och knappen där?

Har vart inne på verkstad och de hittade inget gentemot de vanliga säkringarna på a-stolpen..

eller är de tändningslåset som behöver bytas helt enkelt?

Vi sitter och söker och funderar lite här men ingen är speciellt haj på el..
#1152852
Absolut ingen expert men om det är en 244 kan de vara värt att kolla bagagebelysningen. Är ju någon kvicksilverbrytare som kan vara värd att kolla om den inte fungerar som den ska och står på även när luckan är stängd.
#1153020
Oftast när det är sådana här problem är det ett gammalt batteri som är problemet. Det är ett antal saker som drar ström även när allt är avstängt, och ett gammalt (sulfaterat) batteri håller då inte måttet längre. Kolla som skrivit ovan, och på min -88B sitter även en lampa i motorrummet bakom oljestickan
#1153840
Om du kopplar loss en batterikabel (gärna minus) och sätter en A-mätare (område 10A) mellan så ser du direkt hur mycket "den drar". Upp till 2 - 500 mA tror jag är godkänt för en bil med datorer, radio och liknande. Är det mer så plocka ut säkringarna en efter en. Är det ingen större skillnad så plocka bort kabeln (kablarna) som går mellan batteri/startmotor och tändlås/elcentral. Vet inte exakt hur det ser ut på 240. Du kan förresten börja med att lossa kabeln till B+ på generatorn. Är det diodfel så "tar" generatorn ström när den står stilla men kan ladda normalt när man kör.
#1153886
Det bör inte kunna vara dragkroken eftersom det inte finns spänning där när bilen är avstängd och lyset är släckt. Om inte någon gjort en kreativ egen koppling, förstås. Om felet låg i tändningslåset så borde det märkas på att lyset, tändningen eller vad det nu är inte stängdes av när man vred om nyckeln.

Generatorn kan vara värd att kolla.

Normal viloström med allting släckt och avstängt är cirka 10–20 mA (dvs 0.01–0.02 A).

Metoden för felsökning är att koppla en amperemeter i serie med batteriet och ta ur olika säkringar etc tills man förhoppningsvis hittar var felet ligger. Precis när man kopplar in batteriet så dras en ganska stor ström, så man måste använda ett område på mätaren som klarar kanske 5–10 A. (Annars går säkringen.)
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)