Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1152578
Hej
Har en 264.s -77 som har en utbytt motor till B21 m. overdrive. Funkar inte så bra så jag behöver byta till nåt bättre motor och lådalternativ (ej diesel).
Vill kunna köra både bekvämt och med kraft, men ingen soppaslukare, så vilken motor och låda(typ 5 vxl) kan/ska jag sätta i. Helst så enkel konvertering som möjligt. Kan tänka mig automatlåda också.
#1152603
Vet egentligen ingenting om hur det passar, men det kunde kanske vara värt att kolla upp de äldre kamkedje-V6:orna från Citroën XM, Peugeot 605 och de första utgåvorna av Renault Espace och Laguna. Dessa är kraftigt vidareutvecklade versioner av den gamla PRV-sexan som satt i 260/760/Renault 30/ De Lorean m.fl.

Den vidareutvecklade versionen har inga av de ökända fel som gjort Volvo-sexan ökänd. Och de går även markant snålare och är starkare. Finns som 170HK och 200HK (24v).

Som sagt, jag har verkligen inte en aning om det skulle passa, men man skulle ju inte bli särskilt förvånad om en vidareutveckling har samma bultcirkel.
#1152685
Vad vill du nå för effektnivå? En std B230f med m47 låda kan du få och gå 0.8 och en hyfsad prestanda för bruksbil. Går ju att montera extraktor 531 topp v kamaxel m.m för lite mer krut. Vill du ha ännu mer effekt men gå upp lite i förbrukning kan en B230fk med m90 låda vara ett alternativ. Det enklaste alternativet att byta till borde vara en B230A från 86 med m47 låda. Då slipper du ju en del el dragning. Med en finjustering av tändning och bränsle borde du kunna ha samma förbrukning som en F motor.
#1152787
Gelgamesh skrev:Vet egentligen ingenting om hur det passar, men det kunde kanske vara värt att kolla upp de äldre kamkedje-V6:orna från Citroën XM, Peugeot 605 och de första utgåvorna av Renault Espace och Laguna. Dessa är kraftigt vidareutvecklade versioner av den gamla PRV-sexan som satt i 260/760/Renault 30/ De Lorean m.fl.
Volvos egen vidareutveckling (B280) är och så en riktigt bra motor, med stålpackningar i foderfoten istället för papper och förbättrat smörjsystem till kamaxlarna (som var det stora problemet på Volvos motorer). Har för mig att dom gjorde om vevaxeln också för jämnare gång också, men där är jag inte säker. Motorn var ju tänkt som en V8, men på grund av oljekrisen (-74??) kapades 2 cylindrar och motorn blev en 90° V6-a i stället för 60° som var "brukligt" på V6-or. Dom första 260 modellerna hade en 5-växlad ZF-låda eller automat, vet ej när ZF -lådan försvann

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...