Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
#1148365
Har en volvo 240 1988 GL Problemet är att blinkersen slutade att fungera Hazarden funkaar o inga säkringar är trasiga. Finns det flera blinkrelä på bilen. Ett till Hazarden o ett till blinkersen ? Tack för ett snabbt svar
av Rådlös
#1148375
Det borde vara så här att först kommer blinkrelät, sedan kommer hazarden och därefter kommer en strömbrytare/riktare med höger- eller vänsterblink. Så hazarden är ett eget sidospår före höger- eller vänsterspaken.
Så jag skulle nog börja felsöka i blinkersspaken. Men försök hitta ett gällande kopplingsschema. Det underlättar.
Användarvisningsbild
av mercury-50
#1149280
Ok har nu kollat armen i blinkersen genom att koppla förbi med kablarna o koppla den vägen....utan resultat. alltså kan det inte vara fel på armen. Blinkreläet tickar på Hazarden o blinkerserna fungerar då. Finns det fler reläer eller är det så att det finns ett separat relä inne i samma reläe som hazarden ? det går en 3 st gula kablar samt 2 st vita o en blå tror jag i detta relä. Reläet sitter nästan vid fötterna vid mittkonsollen någon som vet ??? Tack för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149309
Du har inte monterat i LED-lampor? Då kan belastningen bli får liten med "bara" blinkers på en sida kanske. Det finns bara ett blinkrelä och det sitter (till vänster??) på insidan mittkonsolen. Prova att byta det, om du inte redan gjort det. Det kan vara att det är fel på det. Det är samma relä till bältesvarnaren också, om det finns sådant i din bil, fanns i tidiga 240 i alla fall
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]