Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannapanna
#1148230
Har en 244 -87 med B230-K förgasarmotor, som betett sig underligt ett tag. Den har två problem. Det ena är att den glödtänder. Det hjälper ofta om man väntar lite med att vrida av tändningen och låter den varva ner.
Det andra är att den dör eller börjar hoppa när man bromsar in snabbt vid rödljus eller rondeller. Får då använda choken eller gasa för att den inte ska dö.
Har bytt tändstift. Kollat slangar. Upptäckte ett ärgat tomgångsmunstycke. Nåt annat med tomgången?
Nån som har nån idé om vad det kan vara?
av rid54
#1148308
Spontan "felanalys":
1. Flottörventil läcker, för hög bränslenivå i förgasaren. Det kan bli konstig tomgång, glödtändning etc.
2. Luftläcka till insuget. Ibland får man in tjuvluft genom vakuumslangen till bromsservot (brukar vara lite grövre, men kan ha sprickor som läcker). Ibland är det läckage i servot.
3. Fel tändläge. Vet inte hur din bil har det med tändsystemet. Är det en mekanisk fördelare finns flera felkällor.
av johannapanna
#1148405
Tack för svar!
Det var en liten spricka nyligen på vacuumslang till insuget som vi lagat. Hjälpte inte tyvärr!
Ska kolla igenom dom andra grejerna i helgen som du skrev! Kan inte så mycket om bilar men har haynes boken som tur är.
av johannapanna
#1148412
SkauneJohan skrev:just nr2 är väldigt vanligt på k-motorernas dåliga orginalförgasare
Varför är dom dåliga? Något annat jag ska tänka på när jag har den förgasaren? Vanliga fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1148480
K-motorn har väl 2-portsförgasaren med vakuumstyrt "andra steg" om jag minns rätt. Har inte jobbat med just denna förgasare, men den typen fanns på massor andra Ford och Opel på -70 och -80-talen. Just luft läck någonstans var vanligt men också ett krävande andrasteg. Alltså det vakuumstyrda gasspjället går inte tillbaka helt. Då blir det ju som tjyvluft där också. Sedan är det klassiska att "någon" har varit och skruvat på stoppskruven till gasspjället. Tomgången ska inte justeras där. På modellerna med horisontalförgasarna (Stromberg och tidigare Pierburg) sitter en magnetventilen som ska hindra glödtändning, vet ej om det sitter en sådan på denna motor
Användarvisningsbild
av Frrla
#1148538
Hade en sån som gick totalt skit. Så jag damma i veidec clean shot på den å hade i bränslefiltret så den sög i sig ordentligt å fixa alla läckage. Skruvade lite på den enligt handboken sen vart de bra sprutt på den igen.

Finns någon vaccumslang man kan plugga på dem men minns inte vilken. Då ska dom tydligen skärpa till sig bra, men sägs dra lite mer sås i vissa kör-lägen. kan själv inte bekräfta att det är så, men har hört det innan iaf. kanske finns det något att söka efter på nätet.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1148703
johannapanna skrev:
SkauneJohan skrev:just nr2 är väldigt vanligt på k-motorernas dåliga orginalförgasare
Varför är dom dåliga? Något annat jag ska tänka på när jag har den förgasaren? Vanliga fel?
svårt/dåligt med reservdelar, svårt att förstå sig på, många vacuumslangar som alla måste vara hela och på rätt ställen, vanliga felet är framförallt vacumslangar

de flesta ersätter krånglande orginal med weber 32/36 eller 36/36 då får man alla fördelarna med tvåportsförgasare utan nån nackdel :-)-)
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]