Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148862
Jag har vart och finjusterat (1/8dels varv) mer på co och tomgångs-skruven efter eget tycke idag, där jag tycker att den går ok när den är varm.
Verkar som man får köra en kvart innan den går ner som vanligt igen.

Kollade hävarmen och plattan förut, och de ser fortfarande bra ut. Hade den ute för ett år sen, då centrerade jag och ställde in den efter handboken med plåtblecket. Vet inte om man kan göra så mycket mer åt just den om man inte ska behöva plocka isär den helt.

Har även slängt lite isolerande skit runt styrtrycksventilen för att hindra kalluftsdrag. men tycker inte det gör någon verkan direkt.

Funderar om jag inte ska ta och göra rent gasspjället om de behövs, eller om jag ska vänta tills nästa helg och byta ut det bara.. börjar tappa lusten lite. speciellt när den nu verkar gå helt ok endå.
#1148901
Frrla skrev:Funderar om jag inte ska ta och göra rent gasspjället om de behövs, eller om jag ska vänta tills nästa helg och byta ut det bara.. börjar tappa lusten lite. speciellt när den nu verkar gå helt ok endå.
Visst är det problem med bilar som går bra.........
Vad ska man då hitta på :-)-)
#1149288
Jo de finns annat å göra. Håller på och bygger ihop en motor till 78an som ska i till sommaren.
Ska dra hem en 88e nån dag som ska slaktas.
Gle:n har en del skruvning kvar innan våren och sen ska den bänkas.
Glt:n har en balja kvar + lite lackjobb innan sommaren. Nästa vinter ska den få ett större lackjobb.
Sen ska de handlas 05-08 V70 så måste ju hitta ett shysst exemplar annars börjar de nästan bli lite skruvning på gång ;)
#1149305
Vad du än gör, skaffa ingen båt... När vi köpte en begagnad Flipper 620 så fick jag lägga ner och sälja av det jag hade med bilar. Det blev omöjligt att få tiden att räcka till.
Denna bild är tagen sommaren 2014 på sydsidan Stora Kornö och Kornö Kalv (för er som vet var det ligger) utanför Lysekil. En fantastisk sommar, vi fiskade makrill och badade i havet utanför och rökade makrill till middag på kvällen. Den smakade alldeles utmärkt till frukost också tillsammans med en Jägermeister :-)-)
Vi tog båten på trailer bakom 745-an och körda landvägen till Henån och sjösatte där. Var ute den mest underbara veckan den fina sommaren 2014
IMG_20140721_175117.jpg
IMG_20140721_175117.jpg (1.82 MiB) Visad 525 gånger
#1149341
Tur att båtar aldrig vart något direkt intresse för mig eller närståede då :)
Annars vore det säkert kul att åka på båtsemester någon gång. Har vart i norge och havsfiskat några gånger. Men ett par 3dagar har oftast vart tillräckligt flr att man ska vara nöjd :)

Allt som har 1 till 8hjul, med eller utan skidor har däremot slukat tid på det ena eller andra viset :D
#1168832
Min superlösning höll inte så väldans länge, började till och från igen nu i vår men inte lika illa som förut.. Så ja sopa i en annan styrtrycksventil i helgen, och den verkar ha skärpt sig helt och hållet denna gången, nu vägrar den skifta varvtal under uppvärmningsfasen helt. Stadiga ca800rpm hela tiden. Får väll se hur länge de fungerar denna gången :)
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]