Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1144912
Vad har jag lyckats göra när det blir så? Har provat 3 olika tilluftsslides som fungerar i andra bilar. Ingen tjuvluft hittar jag heller. Spelar ingen roll hur jag ställer tomgång på plastskruven eller ändrar på slidens 8mm..... Har även provat ändra på co skruven utan framgång.

Är motorn kall å går på 1000 så ökar den till 1600 varm. Då kan man ställa ner till 1000 men då finns ingen tomgång när den är kall igen...
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
#1145681
Eftersom du har en "bypass" för att justera tomgången och du har en tillsatsluftventil så ska gasspjället vara (i pricip) stängt. Förmodar att du gör som på "F" motorn, skruva ut stoppskruven, se till att gas staget är losstaget. "Känn" sedan efter så gasspjället fastnar när du trycker det "bakåt" skruva in stoppskruven tills det precis rör mothållet. Om du öppnar och stänger spjället hör du att det "klingar" när du släpper spjället. När du har hittat det läget där skruven precis nuddar stoppet så skruvar du in skruven ett 1/2 varv max 3/4 varv och låser skruven. Nu är spjället så långt tillbaka det kan vara utan att fastna när motorn svalnar och då ska du kunna justera tomgången med plastskruven.

Edit, fixat lit stavfel : :oops:
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
#1146438
Det sitter ju en bimetallfjäder i bränsletrycksregulatorn som ska justera bränsleblandningen medan motorn är kall. På min 240 hade jag bra tomgång när man startade kall (dvs. när kallstartspridaren gick) men låg tomgång när motorn var halvvarm för att sedan få hög tomgång när den var varm.

Jag fick aldrig riktigt ordning på det, men jag ställde tomgången så den nästan stannade halvvarm runt 500 rpm så hade jag runt 900 rpm varm. Jag misstänker att den gick för snålt när den var halvvarm. Men om den tjuvstannade var den alltid lätt att starta igen.

Sedan det klassiska, får man tjuvstopp inom 10-15 s med en K-jet kommer den garanterat att sura ner sig ;)
#1146566
Tog en plåtbit å gängade in en skruv som va svarvad, så jag kunde ställa in styrtrycksventilen själv på den jag trimmat.

har 3st begagnade som fungerat i andra bilar ganska nyligt som jag kan byta och labba med.

har också provat byta ett par gånger för något år sedan då jag hade problem med soppablandningen vid körning. men det visade sig då att jag hade 4 felaktiga styrtrycksventiler (som jag bytte med) ett förbaskat dåligt luftfilter och 2 spridare som sköt strålar :*O/ fick den att gå riktigt bra sen, och när jag bytte spridarna har den gått fint även på tomgång och lågvarvskörning ett år, tills nu då detta uppdagat sig.

kan hända att jag vart och pillat på den lite smått till och från ibland när de vart riktigt kallt ute (-30) då den inte velat gå på tomgång eller vart hopplös att köra. men vill minnas att jag justerat tillbaka när det blivit varmare.

angående att dem surar ner sig så har jag vart med om de, eller att dom är svårstartade i vissa situationer. men aldrig att det vart några egentliga problem att få igång dem igen eller så. bara lite smått störande typ. är sambon som kör denna bilen, ibland mina andra 2 k-jetare och de har iaf aldrig vare några nämnvärda problem för henne heller, med tanke på att våra körstilar så olika å sånt :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]