Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombikummu
#1152512
Hej, följer denna tråd med stort intresse, då min 245 -90 m b230F, krånglar på ett liknande vis; -Tänder och börjar gå (illa)vid första startförsöket, för att sedan dö. Sedan är det så gott som omöjligt att få bilen att starta igen...
Har fått motorn att gå igång, och gå bra. Provstartat och varmkört, då och då under ett par dagar utan problem. Sedan är det som förgjort igen. (Självklart händer det vid de minst passande tillfällena; har fått avboka framvagnsinställning, och nu sedast idag besiktning)
har kollat stiften som var svarta och blöta (tog loss och rengjorde). Bytt fördelarlock, tändkablar och BTR. Sprayat kontaktspray på kontakt till LMM, tändförstärkaren, och i fördelaren samt kontaktdonet från impulsgivaren.
Det som jag planerar att göra: Rengöra LMM, byta stift, testa att starta med lambda urkopplad.
Börjar fundera på om det är impulsgivaren som givit upp/är glapp.
Har dessutom märkt att det pyser vid de ställen som det är läckage på, på avgassidan; -ett ställe på grenröret, och framför kat:en (åtgärdat nu) -EFTER att startförsök gjorts, övertryck på avgassidan alltså.
pga. att mina och trådstartarens problem är så likartade, har jag tänkt att det känns onödigt att starta en nästan likadan tråd, därför hakar jag på denna. Rätt eller fel? det kanske blir virrigt i tråden...
ADMIN eller någon, skall jag starta en ny tråd istället?
må volvogudarna vara med er/markus
Användarvisningsbild
av Frrla
#1152524
svänghjulsgivaren brukar kunna krångla på dessa. rengöra eller byta? Hört att dom brukar kunna ställa till med liknande problem utan felkoder som pekar på den eftersom den ger impulser.
står spjällkontakten rätt? vet inte om någon nämnt den?

Dåliga jordpunkter och kontakter (säkringar) ställer ofta till det. kollat ALLA som har med motorstyrningen att göra?

Blir bränslepumpsrelät varmt? brukar kunna bete sig så ibland när lödningar blir som dom blir :)

Har en kompis med liknande problem, och de är fel i härvan till boxen i bilen.

Tänkte jag skulle slänga ut lite tipps ifall någon missat.. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1152539
Andree240 skrev:Provade detta och tyckte inte de smaka soppa men när jag drog ut lambdan fungerade bilen sen. Men de jag tycker är konstigt är att de typ känns som att de är glapp någonstans för den hoppar å hugger när den går dåligt och sen helt plötsligt bara kan pina på
Om du kopplar ur Lambdasonden så går boxen in i "Limp Home Mode" och kopplar bort sig och går efter ett förprogrammerat program. Risken (eller chansen) är hyfsat stor att lambdasonden kan vara fel på (kabelglapp??). Du får felkod då och måste "nolla" felkoderna för att det ska fungera riktigt igen. Om du provar lambdasonden med en voltmätare ska den visa 0,5V mätt på den svarta kabeln (urkopplad), när du börjar köra ska den sakta gå upp tilll c:a 0,7V. Mätt med kabeln kopplad ska den pendla (snabbt) mellan 0,1 och 0,9V när motorn är varm
av Andree240
#1153904
Jag har nu bytt lambdasond och då gick den bra igen men nu har startproblemet kommit tillbaka, och de är ju uppenbarligen nått elfel nånstans för framlyktorna går inte när man har dom på läget längst åt vänster på vredet utan bara på 0 an. Sen vill ha inte starta på nyckel om den stått men om man rullar startar den direkt! Men om den vart igång då startar den som vanligt även fast inte lyktorna funkar som dom ska.
av rid54
#1153977
Andree240 skrev:Jag har nu bytt lambdasond och då gick den bra igen men nu har startproblemet kommit tillbaka, och de är ju uppenbarligen nått elfel nånstans för framlyktorna går inte när man har dom på läget längst åt vänster på vredet utan bara på 0 an. Sen vill ha inte starta på nyckel om den stått men om man rullar startar den direkt! Men om den vart igång då startar den som vanligt även fast inte lyktorna funkar som dom ska.
Om den går lätt att rulla igång kan det peka på att kontaktplattan i tändlåset är lite dålig (dvs att när startmotorn får ström, så glappar kontakten som ska ge ström till tändningen).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1153978
Fungerar bensinpumparna när du "kör" på starten. Det finns ett "serviceuttag" i motorrummet (vänster sida, innerskärmen vid kabelhärvan på 740. Vet ej om det är samma på 240) där man kan "köra" startmotorn. Tändning på så ska den starta om det går att rulla igång den. Har du inget sådant uttag kan man ta en startmotorkabel mellan + på batteriet och det högra (framifrån sett) flatstiftet jämte den grova kabeln (på startmotorn) från batteriet. Var försiktig bara. Startar motorn på detta sätter det något "fuffens" med tändlåset.
av Andree240
#1154213
Jo jag har också funderat på tändningslåset för har kollat och gnista har den inte då den krånglar men jag tycker att det inte borde va så till och från då för ibland fungerar de klockrent och ibland är den stendöd och man kan hålla på med starthjälp hur länge som helst utan att den startar, då tycket jag ändå att de borde fungera nån gång. Sen har jag också tjuvkopplat bilen genom 2 stift på varningsblinkerknappen med dom ihopkopplade så går mototrn utan nyckel och man behöver bara ge den ström på startmotorn men att tjuvkoppla där och sen försöka med nyckeln fungerade heller inte. Men ska kolla motorjorden vet att jordkablarna sitter som dom ska men man får ju kika om dom leder nått sen ska jag se vad som händer om inte detta löser sig så sätter jag dit en fördelare med brytare så jag manuellt kan slå på tändning på en knapp och starta på brytartändning och sen via ett växlande rela slå över till det vanliga systemet.
Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]