- fre 24 feb 2017, 23:15
#1152512
Hej, följer denna tråd med stort intresse, då min 245 -90 m b230F, krånglar på ett liknande vis; -Tänder och börjar gå (illa)vid första startförsöket, för att sedan dö. Sedan är det så gott som omöjligt att få bilen att starta igen...
Har fått motorn att gå igång, och gå bra. Provstartat och varmkört, då och då under ett par dagar utan problem. Sedan är det som förgjort igen. (Självklart händer det vid de minst passande tillfällena; har fått avboka framvagnsinställning, och nu sedast idag besiktning)
har kollat stiften som var svarta och blöta (tog loss och rengjorde). Bytt fördelarlock, tändkablar och BTR. Sprayat kontaktspray på kontakt till LMM, tändförstärkaren, och i fördelaren samt kontaktdonet från impulsgivaren.
Det som jag planerar att göra: Rengöra LMM, byta stift, testa att starta med lambda urkopplad.
Börjar fundera på om det är impulsgivaren som givit upp/är glapp.
Har dessutom märkt att det pyser vid de ställen som det är läckage på, på avgassidan; -ett ställe på grenröret, och framför kat:en (åtgärdat nu) -EFTER att startförsök gjorts, övertryck på avgassidan alltså.
pga. att mina och trådstartarens problem är så likartade, har jag tänkt att det känns onödigt att starta en nästan likadan tråd, därför hakar jag på denna. Rätt eller fel? det kanske blir virrigt i tråden...
ADMIN eller någon, skall jag starta en ny tråd istället?
må volvogudarna vara med er/markus
Har fått motorn att gå igång, och gå bra. Provstartat och varmkört, då och då under ett par dagar utan problem. Sedan är det som förgjort igen. (Självklart händer det vid de minst passande tillfällena; har fått avboka framvagnsinställning, och nu sedast idag besiktning)
har kollat stiften som var svarta och blöta (tog loss och rengjorde). Bytt fördelarlock, tändkablar och BTR. Sprayat kontaktspray på kontakt till LMM, tändförstärkaren, och i fördelaren samt kontaktdonet från impulsgivaren.
Det som jag planerar att göra: Rengöra LMM, byta stift, testa att starta med lambda urkopplad.
Börjar fundera på om det är impulsgivaren som givit upp/är glapp.
Har dessutom märkt att det pyser vid de ställen som det är läckage på, på avgassidan; -ett ställe på grenröret, och framför kat:en (åtgärdat nu) -EFTER att startförsök gjorts, övertryck på avgassidan alltså.
pga. att mina och trådstartarens problem är så likartade, har jag tänkt att det känns onödigt att starta en nästan likadan tråd, därför hakar jag på denna. Rätt eller fel? det kanske blir virrigt i tråden...
ADMIN eller någon, skall jag starta en ny tråd istället?
må volvogudarna vara med er/markus