Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andree240
#1143189
Tjena har en 245 90a med b230f. Har haft problem med att bilen ibland inte startar utan man får mala med hjälpstart osv och hålla på och krångla i en halvtimme timme innan den börjar hosta igång. Jag har försökt med lite olika grejer bilen har gnista och går när den är varm men beter sig som en förgasare för de går att göra avgasknallar med den via tändningslåset sen kan den misstända lite också, ett tag så tände den direkt när den va kall men om den då dog då gick de inte å få igång den med starten knapp men om man drog igång den så starta den rätt lätt. Jag är rädd för att de kan vara nått som skadats när jag svetsat i bilen för att för 2 år sedan så svetsa jag i bilen och efteråt starta den knappt (hadde glömt minuspolen på) men detta har blitt värre och värre med tiden. Nån som har någon ide?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143237
Andree240 skrev: gick de inte å få igång den med starten knapp
Du skriver startknapp!? Det har inte Volvo haft sedan "dom riktiga" traktorerna på -50-talet..... Har du eller har haft problem med tändlåset, kanske?? Så det är ersatt med knapp?. Hur är det då kopplat med dom övriga kablarna?? Som "rådlös" skriver kan man "ta ut" felkoder på dessa modeller och är det fel på någon givare till tänd eller bränslesystemet då finns det felkod att hämta. Om det t.ex skulle vara fel på temp.givaren till motorstyrningen så stänger bränsleboxen av den och "ställer in sig" på att motorn är +20° varm och då finns det felkod på det och motorn blir svårstartad om det är kallare än +20°. Sedan kan det vara en dålig startmotor som "drar" för mycket ström så det blir för lite ström över till resten, eftersom det går att "rulla igång den" kan det vara så.
När man svetsar med elsvets i bilen så kan man (beror lite på hur man plaserar jorden i förhållande till var du svetsar) skada en massa saker, elektroniken i boxarna, oftast dioderna i generatorn. Men då hade du inte kunnat köra så länge med den (2 år) utan problem.
Startar den med hjälp av startkablar?? Startgas?
av Andree240
#1143285
Felkoder har jag kollat och de har jag inga och knapp har jag inte skrev fel utan skulle stå att den knappt startar.
Alltså om den inte startar på första försöket får man stå med hjälpstart och hålla på och då kan den starta om man har tur. Startgas funkar ej för den surar ner sig. Men när den får för lite ström och börjar gå tungt på starten så börjar hastighetsmätarn gå och varvräknarn sen snurrar trippmätarn som fan. Den gången jag svetsa med minus polen kvar svetsa jag i avgasystemet med jorden till svetsen längst bak i avgasystemet. Ibland kan mina formuleringar bli lite fel som start knapp men då är de bara å säga te :D
av Rådlös
#1143334
En enkel fråga, pumpar eller bara gasar du med gaspedalen under startförsöken?
Du skall inte röra gaspedalen när du startar. Motorn sköter detta själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143337
Rättstavningsprogrammen (blev det rätt??) kan ju ställa till det också :roll: Du skriver att den blir sur lätt, då kan det ju vara något med gnistan som gör att den blir för svag. Finns det inga felkoder så är ju felet på det som inte genererar felkoder, alltså det som rör tänd.systemet (förutom box och givare) och eller bränslesystemet. Då är det i första hand tändstift, kablar, fördelarlock som gäller. Svänghjulsgivaren fungerar annars hade det inte blivit någon gnista alls, men tänd.förstärkaren/modulen eller tändspolen kan ju fungera mer eller mindre bra. Dom genererar inga felkoder. Liksom startmotorn. Du skriver att startmotorn börjar gå sakta. Om du sätter på startkablar då, snurrar den fortare då eller fortsätter den lika sakta?? Fortsätter den lika sakta eller bara obetydligt fortare med ett friskt batteri tillkopplat är det startmotorn som är "boven" Tändstift som varit blöta kan vara svårt att få Ok igen, så ett byte är nog inte fel
av Andree240
#1143345
Jag har bytt stift bytt rotor och tändspole, tändförstärkarn är den som sitter vid framskärmen va? Sen snurrar starten bra de jag mena va att när de är dålig kräm i batterit så börjar allt i instrumentpanelen balla ur. Men har sett i någon annan tråd att bränslepumpen ska sluta pumpa efter en liten stund när man maler på starten men de gör den inte, sen så ska de la inte gå att vri av på nyckeln pumpa på gasen och göra avgassmällar. Alltså så ger den ju soppa helatiden men har provat att byta bränsle box. Och just det att den tänder på första start försöket men sen lägger av bevisar ju att den surar ner sig men vad är de som styr de har funderat på att försöka mäta vad spridarna får för värden. Har även provat att dra ur kallstarten som sitter i insuget men de gör ingen skillnad. Och varför startar den jätte lätt när den vart igång? den behöver inte ha gått så länge bara han spottat så han går rent så startar han sen?
av Andree240
#1143346
Såg inte ditt svar Rådlös. på första försöket så gör jag inget bara vrider på nyckeln och då kan han sputta lite sen får man fånga han och ge ytterst lite gas annars dör han å om man ger mer så surar han igen men sen när jag väl maler så får man hålla på och greja och hålla fullt annars händer de nada, men den brukar alltid tända till efter att jag släppt på nyckeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143387
Andree240 skrev:tändförstärkarn är den som sitter vid framskärmen va?
Rätt.
Andree240 skrev: Men har sett i någon annan tråd att bränslepumpen ska sluta pumpa efter en liten stund när man maler på starten men de gör den inte,
Det ska den inte göra. Vissa modeller går pumparna igång en kort stund när du slår på tändningen. Inte alla har den funktionen, men på alla ska pumparna gå när du kör på starten.
Om motorn "tänder till" när du släpper nyckeln kan det vara tänd.låset som strular, men det kan och så vara att startmotorn tar för mycket ström så gnistan blir för svag. Då kan det vara så att det blir gnista när du kollar men motståndet blir för högt i motorn så det "slår över" någon annan stans. Är tändstiften svarta av att ha varit blöta några gånger, så det kan "slå över" i isolatorer istället för i gapet men det "slår" i gapet när startmotorn slutar "dra". Sedan som du beskriver ovan, funkar BTR-en som den ska? Ta loss den lilla slangen mellan BTR-en och insugningsröret och sug i den. Smakar det bensin, kan du kasta den. Det sitter ett mebranet mellan en fjäder och bensinen som ska hålla tätt. Du ska kunna suga ordentligt och hålla tungan för utan vakuumet ska släppa. Skulle det vara en liten läcka där läcker den besinen en rakt in i motorn och då är det ju inte konstig om det "surar ner" sig
av Andree240
#1143450
Det med starten låter ju som att de kan va ett problem men vi har haft redigt med strömkällor och de har vart en jävla snurr på starten sen har jag provat att byta BTRen men kan ju även va fel på denna. men glömde de sist jag fick igång den för hadde tänkt att prova å nypa vaakumet å se om han börjar gå fett men de glömde jag men ska prova å suga i slangen. Sen provade vi att byta stift mitt upp i att vi försökte starta men den starta inte för det. Sen tändlåset har jag funderat över men har provat att tjuvkoppla bilen men de har inte gjort någon skillnad.

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]