Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
#1142731
Jag har fått ett akut problem. Nedre gångjärnet till förardörren. Det har rostat sönder totalt runt detta och dörren hänger ner en centimeter när jag öppnar. Hur fixar man detta enklast? Jag är beroende av bilen för att ta mig till jobbet så en kväll lösningar önskas. Bilen är en 244 88a. Tänkte mest på hur man får det i rätt läge mm. Har mig svets ds.

Bild på eländet.

Bildupload gif from url
Användarvisningsbild
av lennarte
#1142946
Själva gångjärnet ser inte friskt ut heller, är du riktigt säker på att det inte "bara" är gångjärnet som är kass? Det ligger flera plåtar på varandra just där gångjärnet är fäst så det ska ganska mycker till innan det rostar sönder så det är fästet till gångjärnen som glappar. Om du byter gångjärn, ta från en vänster bakdörr. Dom är samma och mindre använda.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1162778
lennarte skrev:Själva gångjärnet ser inte friskt ut heller, är du riktigt säker på att det inte "bara" är gångjärnet som är kass? Det ligger flera plåtar på varandra just där gångjärnet är fäst så det ska ganska mycker till innan det rostar sönder så det är fästet till gångjärnen som glappar. Om du byter gångjärn, ta från en vänster bakdörr. Dom är samma och mindre använda.
Sent svar. Japp det var runt gångjärnet. Svetsade först på "framsidan". Fick sen ta loss hela dörren för att komma åt bakom. Blev bra men nu måste jag bara finjustera så att det inte behövs så mycket kraft att stänga.

Fick detta svar idag på mail. När det […]

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]