Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1143331
Luftmassemätaren är jag säker på är rätt för alla siffror stämde gentemot den nu utbytta, i synnerhet signaturen 016.

Lambdasonden stämde på nästan - ja, dum i huvudet - alla plan utom kontakten som var två hanar istället för ursprungliga sondens två honor. Det löstes genom att skarva ihop nya sonden med den tidigare kontakten. Någonting har emellertid inte gått ända fram då lambdalampan lyser konstant, och nu i helgen ville rishögen inte ens starta. (igensotad p.g.a. ovannämnda klantarsligheter?). Kabellängd på 170cm är ett måste då jag inte ser hur jag skulle kunna ansluta sond i kontakt annars.

Hitta en lambda med honkontakt "specialaren för FD" har jag inte lyckats med, inte ens på skruvat.se och härmed ber jag om hjälp med detta. Är det en sådan Lennart visar bild på? Jag urskiljer kontakten så himla dåligt, men jag antar att det inte finns så många andra alternativ?

Felkoden är fortsatt "1-2-1"-

Slangen mellan spjällhus och LMM förmodar jag att det enda jag har att göra är att ta loss den helt och hållet och granska? Ingenting jag ser fram emot men måste ju utesluta så mycket jag kan.

Limp mode lyckades jag aldrig undersöka i helgen då bilen numer inte går alls! På't igen, som det heter.
#1143400
Japp, det är samma kontakt på bilden jag länkade till som "Allinug" visar och den finns på http://www.mister-auto.se. Så skaffa rätt Lambda först, så hoppas vi på att det fungerar. Annars skrev jag en förklaring på 740 sidan (eller kanske det var här) om spjällhuset som du kan läsa.
#1153903
Dags för lite follow-up sisådär ett månvarv senare (leverans av lambda från Tyskland tog bara halva mitt liv):

Bytte lambdasond till i tråden korrekt föreslagen variant. Resultaten? Lambda-lampan i panelen vägrar slockna. Det är som att bilen inte vill gifta sig med den, är det något steg jag missat? Har ju endast skruvat i nya och kopplat ledningarna under huven.
Bilen kan fortfarande "fegtända", inträffar särskilt vid snabba växlingar utan särskilt mycket grundgas vid t.ex. rödljus o.s.v.
De gånger den inte gör det däremot accelererar den som en formel 1-bil, och den går strålande i åtminstone 150km/h utan att klaga med vare sig kraft, ljud eller lukt.
Tomgången är lite tafattare än innan problemen uppenbarade sig, däremot har den slutat ge upp och dö som den gjorde i januari. Februari tillskrivs även som den osannolika månaden då den startade på första försöket varje gång, till och med innan den började strula så kunde jag tålmodigt få vänta till andra försöket innan den hoppade igång.

Ska vid tillfälle testa "limp mode" (helt glömt bort) och testa tjuvluft med startgas igen.

Felkoder så sent om igår kväll: 1-2-1 och 1-1-3. Skalperar snart mig själv angående dessa.

Spjällhus vet fanken om jag känner att jag har färdigheterna som krävs för att ge mig i kast med, återstår problemen efter ovanstående diagnoser lutar det förmodligen åt veterinärs, förlåt verkstad, -besök.
#1154007
Lampan med lambdasymbolen kommer inte att slockna av sig själv för att du åtgärdat problem, utan du måste radera felkoderna på diagnosboxen. Koden 1-1-3 kan betyda kortsluten lambdasond, så det är ju viktigt att veta om du raderat de gamla felkoderna eller ej.

Men det låter som att den går bättre nu? Som en Formel 1-bil. :D
#1154197
Och här är en länk där det i kapitlet om diagnosboxen står om alla felkoder man kan få ut, från både tänd- och bränslesystemet och hur man nollställer felkoderna: http://www.240.se/litteratur/felsok_insp.pdf

Du nämnde i början av tråden att du nollställde med batteriet. Jag brukar undvika att koppla bort batteriet, eftersom jag upplever att bilen går lite sämre i början, några kilometer, innan den ställt in sig, när batteriet varit frånkopplat.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]