- tor 19 jan 2017, 18:38
#1142138
Hej grabs n Girls, nu ska jag se till att försöka göra detta till ett så informativt första inlägg som möjligt (eller iaf så mycket min kunskap tillåter).
Bakgrund: Köpte en 245 årsmodell 1993 [PGJ 595] i fjol, den hade då haft 2 tidigare ägare (ett universitet i tio år och därefter en dam som använde den till att köra hästtransport på helgerna ungefär) i till synes gott skick. 11,000 mil på mätaren, fast den ska enl. upg. gått ungefär 28,000.
Jag använde den till att övningsköra i tills jag tog körkort 22/12, den 23/12 körde jag Sthlm-Göteborg tur o retur, och den 24/12 visade den sjukdomstecken som den ännu inte tillfrisknat från. Jag trodde först att den kanske var lite trött efter långköraren, men det borde inte stämma eftersom den gjorde Åbo-Haparanda-Stockholm på två dygn i somras.
Symptom: De allra första tecknen på att något inte stod rätt till var att den mitt från ingenstans med varmkörd motor började tveka vid lågt växelval. På 2:an respektive 3:an började den hacka/skumpa sig fram, eller ibland inte svara alls vid gaspådrag.
Med tiden lade den till sig med fler problem, den kunde helt sonika dö vid frikoppling - tack och lov slutade den upp med de dumheterna rätt omgående. Gasmissarna/tvekan höll sig undan tills den blev varmkörd innan de gjorde sig påminda. På hög växel kände jag att den inte alls svarade som den gjort; den tyckte jobba skiten ur sig utan resultat, och ibland hände ingenting även om jag hade bottenkänning under pedalen.
Den fick taskig tomgång och höll på att varva av sig själv, ibland kämpade den för att hålla sig vid liv (ibland utan framgång) ibland rusade den till 1500 RPM utan pådrag. Den hade aldrig problem att starta, men leva ville den inte.
I somras byttes luft, bränsle och oljefilter.
Lambdalampan har lyst ett bra tag nu, den vill inte ge sig efter vare sig nollställning eller byte av lambdasond (som var svart som natten). Bytte luftmassemätare som såg ut som ett getingbo inuti efter att ha fått felkod 1-2-1, vilket löste den dåliga tomgången, enda kruxet är att vi lossade spjällhuskontakten för att kontrollera den utan att notera moment, så nu sitter den fan vet hur och motorn låter definitivt inte som den brukar.
Tändstiften var om möjligt ännu sotigare så de har bytts ut.
Ett väldigt basic test med startgas avslöjade inga läckor i slangarna.
Alla relän klickar, och bränslepumpen surrar som den ska.
Körde injector cleaner i tanken vilket inte gav någon förändring.
Kliade mig gråhårig medan jag letade efter tomgångsskruv tills jag insåg att min bil inte har en sådan. Efter att ha rådgivit med Haynesboken och uteslutit redan bytta delar undrar jag om det kan röra sig om någon dold luftläcka, kallstartsventilen (som jag inte lyckats lokalisera) fördärvat spjällhus (som jag inte har en aning om hur man rengör) eller sjutton vet? Eftersom det är min första bil har jag inte så mycket kött på benen.
Allt jag vet är att den ibland inte svarar på gaspådrag och att förbrukningen är betydligt högre än de 0,8l/mil jag vant mig vid.
Svarar på alla motfrågor jag kan, kommer gärna med bilder om det kan underlätta. Kommer inte på någonting mer just nu. En del mindre blessyrer har den också men de är inte värda att nämnas i denna tråd.
Stort tack för all hjälp jag kan få!
Bakgrund: Köpte en 245 årsmodell 1993 [PGJ 595] i fjol, den hade då haft 2 tidigare ägare (ett universitet i tio år och därefter en dam som använde den till att köra hästtransport på helgerna ungefär) i till synes gott skick. 11,000 mil på mätaren, fast den ska enl. upg. gått ungefär 28,000.
Jag använde den till att övningsköra i tills jag tog körkort 22/12, den 23/12 körde jag Sthlm-Göteborg tur o retur, och den 24/12 visade den sjukdomstecken som den ännu inte tillfrisknat från. Jag trodde först att den kanske var lite trött efter långköraren, men det borde inte stämma eftersom den gjorde Åbo-Haparanda-Stockholm på två dygn i somras.
Symptom: De allra första tecknen på att något inte stod rätt till var att den mitt från ingenstans med varmkörd motor började tveka vid lågt växelval. På 2:an respektive 3:an började den hacka/skumpa sig fram, eller ibland inte svara alls vid gaspådrag.
Med tiden lade den till sig med fler problem, den kunde helt sonika dö vid frikoppling - tack och lov slutade den upp med de dumheterna rätt omgående. Gasmissarna/tvekan höll sig undan tills den blev varmkörd innan de gjorde sig påminda. På hög växel kände jag att den inte alls svarade som den gjort; den tyckte jobba skiten ur sig utan resultat, och ibland hände ingenting även om jag hade bottenkänning under pedalen.
Den fick taskig tomgång och höll på att varva av sig själv, ibland kämpade den för att hålla sig vid liv (ibland utan framgång) ibland rusade den till 1500 RPM utan pådrag. Den hade aldrig problem att starta, men leva ville den inte.
I somras byttes luft, bränsle och oljefilter.
Lambdalampan har lyst ett bra tag nu, den vill inte ge sig efter vare sig nollställning eller byte av lambdasond (som var svart som natten). Bytte luftmassemätare som såg ut som ett getingbo inuti efter att ha fått felkod 1-2-1, vilket löste den dåliga tomgången, enda kruxet är att vi lossade spjällhuskontakten för att kontrollera den utan att notera moment, så nu sitter den fan vet hur och motorn låter definitivt inte som den brukar.
Tändstiften var om möjligt ännu sotigare så de har bytts ut.
Ett väldigt basic test med startgas avslöjade inga läckor i slangarna.
Alla relän klickar, och bränslepumpen surrar som den ska.
Körde injector cleaner i tanken vilket inte gav någon förändring.
Kliade mig gråhårig medan jag letade efter tomgångsskruv tills jag insåg att min bil inte har en sådan. Efter att ha rådgivit med Haynesboken och uteslutit redan bytta delar undrar jag om det kan röra sig om någon dold luftläcka, kallstartsventilen (som jag inte lyckats lokalisera) fördärvat spjällhus (som jag inte har en aning om hur man rengör) eller sjutton vet? Eftersom det är min första bil har jag inte så mycket kött på benen.
Allt jag vet är att den ibland inte svarar på gaspådrag och att förbrukningen är betydligt högre än de 0,8l/mil jag vant mig vid.
Svarar på alla motfrågor jag kan, kommer gärna med bilder om det kan underlätta. Kommer inte på någonting mer just nu. En del mindre blessyrer har den också men de är inte värda att nämnas i denna tråd.
Stort tack för all hjälp jag kan få!
Vilken fin volvo! Får man klappa..?