Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1153903
Dags för lite follow-up sisådär ett månvarv senare (leverans av lambda från Tyskland tog bara halva mitt liv):

Bytte lambdasond till i tråden korrekt föreslagen variant. Resultaten? Lambda-lampan i panelen vägrar slockna. Det är som att bilen inte vill gifta sig med den, är det något steg jag missat? Har ju endast skruvat i nya och kopplat ledningarna under huven.
Bilen kan fortfarande "fegtända", inträffar särskilt vid snabba växlingar utan särskilt mycket grundgas vid t.ex. rödljus o.s.v.
De gånger den inte gör det däremot accelererar den som en formel 1-bil, och den går strålande i åtminstone 150km/h utan att klaga med vare sig kraft, ljud eller lukt.
Tomgången är lite tafattare än innan problemen uppenbarade sig, däremot har den slutat ge upp och dö som den gjorde i januari. Februari tillskrivs även som den osannolika månaden då den startade på första försöket varje gång, till och med innan den började strula så kunde jag tålmodigt få vänta till andra försöket innan den hoppade igång.

Ska vid tillfälle testa "limp mode" (helt glömt bort) och testa tjuvluft med startgas igen.

Felkoder så sent om igår kväll: 1-2-1 och 1-1-3. Skalperar snart mig själv angående dessa.

Spjällhus vet fanken om jag känner att jag har färdigheterna som krävs för att ge mig i kast med, återstår problemen efter ovanstående diagnoser lutar det förmodligen åt veterinärs, förlåt verkstad, -besök.
#1154007
Lampan med lambdasymbolen kommer inte att slockna av sig själv för att du åtgärdat problem, utan du måste radera felkoderna på diagnosboxen. Koden 1-1-3 kan betyda kortsluten lambdasond, så det är ju viktigt att veta om du raderat de gamla felkoderna eller ej.

Men det låter som att den går bättre nu? Som en Formel 1-bil. :D
#1154197
Och här är en länk där det i kapitlet om diagnosboxen står om alla felkoder man kan få ut, från både tänd- och bränslesystemet och hur man nollställer felkoderna: http://www.240.se/litteratur/felsok_insp.pdf

Du nämnde i början av tråden att du nollställde med batteriet. Jag brukar undvika att koppla bort batteriet, eftersom jag upplever att bilen går lite sämre i början, några kilometer, innan den ställt in sig, när batteriet varit frånkopplat.
#1165603
:oops: x 100

Efter att ha kliat håret grått, sen väck, sedan hjässa och slutligen skallben utan att lyckas identifiera problemet lämnade jag in bilen på en hederlig mek.
Han läste lite värden, lyssnade på tomgången och tog slutligen fram voltmetern, något jag verkligen borde lära mig använda...

Det visade sig att LMM vi bytt (billigt Biltema-skräp) klappat ihop ungefär genast och spänningen som skall ligga på 32v läste 10v. 016-modell.
Eftersom vi bytt den och således bockat av den hade vi en blind fläck där. Jäklar, vad jag känner mig dum!
Nåja - bilen mår säkert inte dåligt av ny Lambda, nya tändkablar, nya stift, nya.... 8)
Med verkstadsbesöket + åtgärd har kostnaderna för reparation vida överstigit inköpspriset! Nu jävlar får den allt hålla i tio år till, ska ta hand om den så gott jag kan.

Med det sagt vill jag rikta ett stort tack till samtliga som involverat sig i tråden, jag har lärt mig hur mycket som helst under resans gång.
Nu, när lamdalampan slocknat och förbrukningen gått ner från 2.0l/mil kan jag äntligen ge mig i kast med bilens skönhetsfel. Ha det bäst, allihop!

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]