Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1141192
Tappade ca 4 liter vatten på en 20 mila resa, även den gången vart motorn ganska varm på slutet men kokade inte då heller. har fyllt på flera gånger och försökt hålla nivån i expantionskärlet i någon månad eller 2. men senaste veckan har jag inte behövt fylla en droppe även om de är brunt och fult i kärlet och slangarna blir fortfarande hårda.....? Motoroljan är fortfarande skapligt fin efter bytet i hösdags.

Är mest bara brydd va som händer? :-}
B230a -85
#1141235
Det kanske inte var toppackningem då som läckte. Om de är "klassiskt" brun sörja i kylsystemet kan det täta en mindre läcka lika väl som en kylartätning gör. Kolla kranen til värmen, du kanske justerade upp och ner värmen under resan. Men inte rört den sedan. Kolla även gavlarna på kylaren (plast?) Där brukar det "ge sig". Smuts som lossnat och följt med runt har kanske lagt sig "till rätta" i botten på kylaren, men det brukar synas spår efter en läcka.
#1141272
De är ju de som är de sjuka. Plåtkylare. Inga synliga läckage någonstans.. Vattnet i expantionskärlet försvann en dag å bilen vart varm. När ja fyllde på va vattnet brunt bara. Då konstaterade jag toppen, å fått fylla regelbundet.

Kranen har ja inte rört sen i hösdags... Allt är helt plötsligt normalt förutom lite sämre värme i kupen å hårdare kylarslangar än normalt...
Ska prova rent vatten å byta ofta, spola rent osv när de blir + grader längre perioder kanske. Håller iaf på med en ny motor redan..
av osla
#1141299
dålig cirkulation tyder ju oftast på blockpackning eller vattenpump. fast då du får tryck i systemet känns det mer som den trycker in komp i nån vattenkanal än att pumpen är sliten

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen